פרופ' ירון זליכה התייחס אתמול ב-103FM לעליית מחירי הדיור ואמר כי היא באחריותה של הממשלה, שביצעה שורה ארוכה של העלאות מיסים. "בחמש דקות הממשלה העלתה את מחירי הדיור כמו בארבע השנים הקודמות, אמר זליכה. שר האוצר לשעבר בייגה שוחט התארח הבוקר (שלישי) בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לדברים.

פרופ' זליכה אמר שנתניהו היה שר האוצר הגדול בישראל. "זה קשקוש מוחלט", אמר שוחט בתגובה והוסיף: "אני כבר לא מדבר על השנים האחרונות אבל אשכול היה 11 שנים שר אוצר, מאפס משק כשנהיה רה"מ מסר משק עם תוצר גבוה, שותפות ב-OECD עם בנק ישראל, אגף תקציבים, משק תעשייתי, תחילתו של ההייטק. ספיר היה שר אוצר מצוין. ביבי נתניהו עשה כמה דברים טובים בתפקידו כשר אוצר".

על טענת הפרופ' כי הממשלה אשמה בהעלאת המחירים אמר שוחט: "זליכה קשקש אתמול שקרים שאי אפשר להעלות על הדעת. כל אחד מבין ויודע שהממשלה נכנסה ביוני ואז הוא בא ואמר שהשוק השתגע לפי מצעי המפלגות, כאילו מישהו קרא את המצע".

במענה לשאלה מדוע מעלים מיסים ב-15 מיליארד שקלים בשנה השיב השר לשעבר: "אתה לא תסחוב אותי הצידה, תן לי לענות על הדיור. כל סיפור התייקרות הדירות בשנה האחרונה נובע משיווק נמוך בשלוש השנים האחרונות, אי הקצאת כסף לתשתיות ויכולת להשלים פרויקטים בתחום ביוב, נגישות וכל הכרוך בזה, כי לא היה תקציב. את זה אמרו גם אנשי ליכוד. זליכה בא ומקשקש שזה עלה בגלל הדיבור על העלאת המס בינואר? תוספת המס שהיא צודקת מתייחסת לדירות יד 2 להשקעה והדלתא הזאת מעל חמישה מיליון וחצי במקום חמישה אחוזים יהיה שמונה אחוזים. זה באמת שוליים של השוליים בביקוש. עדיין צריך לזכור שב-2008, כשביבי נכנס, מחיר דירה ממוצעת בכל ישראל היה 805 אלף שקל וכעבור שמונה שנים ב־2016 היה 1.5 מיליון, עלייה של מאה אחוז בשמונה שנים".

עוד אמר שוחט, כי "העלאת המיסים שנעשתה רובה מטעמים של הסביבה, היא בשוליים שבשוליים. אתה יודע כמה מס גובה המדינה בשנה? המיסים במדינת ישראל מגיעים ל-500 מיליארד שקל. המיסים שעלו – סביבות שבעה מיליארד. כלומר 1.5-1 אחוז, זה בשוליים שבשוליים".

במענה לשאלה מי גרם לזה שהתל"ג של ישראל מאז 2003 יותר מהכפיל את עצמו השיב שוחט: "אי אפשר להתווכח עם המספרים האלה. זה נכון, אבל בבקשה אדוני היקר, אני אגיד לך שכל המשק העולמי, כולו, עלה בשיעורים יותר גדולים, כל ה־OECD גדל בשיעורים יותר גדולים. התל"ג ב־OECD מ־2009-20149 עלה יותר באופן יחסי מאשר במדינת ישראל. אתה יודע איפה ישראל נמצאת ב־2019? במקום ה־19 בתל"ג ה־OECD אבל לעומת המחירים היא נמצאת במקום ה־35. אלה המספרים. אז בבקשה תסתכל מה קרה בשוק העולמי".

אתה רצית להעלות את המס על הבורסה ורבין ביטל את זה אחרי שנסעת למזרח, אמרו המגישים. שוחט טען: "זה לא נכון. אני ביטלתי את זה. החוק עבר בכנסת במלואו, לשמחתי הרבה אמנם הפסדתי בקרב אבל ניצחתי במלחמה וקיים מס על שוק ההון. מה שקרה הוא שהמערכת הבנקאית פשוט לא יכלה לממש כי היו צריכים ללכת אחורה ולקבוע את שיעורי המניות ואז הודעתי על ביטול החוק".

לדברי השר לשעבר, "נתניהו לא הצליח להוציא את הגז, הגז הופק עוד כשהייתי שר אוצר ב-2002, אז יצחק תשובה גילה את המאגר הראשון. הלכנו למכרז בין מצרים וישראל, ותשובה קיבל 50 אחוז והתחילו להפיק כשנתניהו היה באופוזיציה. הוויכוח על הגז לא התנהל על האדמה, הוא היה על שיעור מכירה החוצה של הגז. ועדת צמח הייתה צריכה להכריע כמה גז ימכרו החוצה. אחרי שמצאו את 'לוויתן' היה ברור שיש לנו עודפי גז, היו אנשים שאמרו לא למכור, לשמור ל־50 שנה ואני הייתי בין אלה שחשבו שצריך למכור. ככה קבעה גם ועדת צמח, על זה היה וויכוח. אף אחד לא ידבר על לא להוציא גז".

לאחר מכן נשאל שוחט האם ההחלטה להקפיא את חיפושי הגז טובה. על כך השיב: "לא יודע מה השיקולים שלה אבל אני עצמי מתלבט עם הנושא כי רוב מדינות העולם החליטו שב-2050 לא ישתמשו יותר בגז ואז יש שאלה גדולה מה עושים עם העניין הזה. היום יש לנו רזרבה עם המכירה החוצה. אין לנו בעיה של גז. אולי ב-2050 העולם יעמוד בעניין ולא יהיה יותר גז, אבל אני יודע שיש עדיין רישיונות בהקמה, יש תנין כריש". 

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm