כחלק מאסטרטגיית המכירה הישירה לצרכן של תנובה, וכאחד ממנועי הצמיחה שהגדירה הקבוצה לשנים הקרובות, הושקה החודש בשיתוף האתר שוקבוק (המתמחה במכירה ישירה של מוצרים טריים) פלטפורמת הסחר תנובה מרקט (tnuvamarket.co.il). מדובר בפלטפורמת סחר לרכישה ישירה, המספקת מוצרים טריים רבים, ובהם מגוון רחב של ירקות ופירות, מוצרי חלב, לחמי בוטיק ושתילים, לרבות עשבי תיבול, וכן פסטות טריות ומיצים. בהמשך יש כוונה להתרחב לתחומים נוספים בעולם המזון הטרי, לרבות ביצים ובשר, בהתאם לביקושים.
"הרעיון ליצירת הפלטפורמה נולד לאחר שזיהינו שלוש מגמות", מספרת אביבית רוטליין, מנהלת פעילות תנובה מרקט ומנהלת צמיחה בתנובה. "אחת מהן היא המכירה הישירה לצרכן (D2C) שמתפתחת בכל העולם. גם אנחנו התנסינו בה במהלך הקורונה עם 'תנובה עד הבית' וראינו שיש ביקוש. זיהינו צורך בקרב הציבור לקבל מוצרים איכותיים וטריים עד הבית.
"מגמה נוספת היא האונליין, שהתרחבה מאוד בשנתיים האחרונות, והמגמה השלישית היא ההפרדה: זיהינו שצרכנים מפרידים את קניית הטריים שלהם - קונים ירקות ופירות אצל הירקן, לחם במאפייה, חלב במכולת. אנחנו בעצם מאגדים תחת קורת גג אחת את כל המוצרים האלה".
הירקות והפירות, היא אומרת, מגיעים ישר מהחקלאים. "את רואה ממי את מזמינה, את שם החקלאי והיישוב שבו הוא נמצא. אנחנו מביאים את התוצרת מהחקלאי, אנחנו שולחים הזמנה למאפייה לאפות את הלחם, וגם מביאים את מוצרי החלב ישר ממחלבות תנובה. תנובה, עם סל המוצרים הרחב שלה ובשילוב היכולות של שוקבוק, מאפשרת לצרכן ליהנות מחוויית קנייה איכותית, ובמקביל זה גם מיטיב עם החקלאים. החיבור לשוקבוק נוצר מפני שהם יושבים על ערכים דומים מאוד לאלה של תנובה. הם מדברים על שקיפות, על הקשר עם החקלאי".
כרגע תנובה מרקט מגיעה ליותר מ־600 יישובים, בין שדה בוקר בדרום ועד לקריות בצפון. מספר היישובים יורחב בהתאם לביקושים. המזמינים את המוצרים עד השעה 19:00 באזור המרכז יקבלו את המשלוח ביום שלמחרת, ואילו באזורים אחרים המשלוחים יגיעו כמה פעמים בשבוע ובהתאם לביקושים. עם סיום ההזמנה תגיע חשבונית מפורטת למייל הלקוח, והחיוב בפועל יתבצע עד 24 שעות מרגע קבלת המשלוח.
לרגל ההשקה, המזמינים מעל 100 שקל יקבלו משלוח חינם עד אמצע ינואר. לאחר מכן עלות המשלוח תהיה 35 שקל למזמינים עד 100 שקל, 25 שקל למזמינים בין 101־400 שקל, וחינם למזמינים מעל 400. "התשלום מתבצע כאמור רק אחרי קבלת המשלוח. אם יש לך במקרה תלונה, את מתקשרת לשירות הלקוחות - ואם משהו היה לא בסדר את לא מחויבת עליו", אומרת רוטליין ומגדירה את היעד: "להפוך לאתר הסחר למוצרי מזון טריים המוביל בישראל".
"הפנייה הראשונה אלינו מתנובה נעשתה ברגע שהקורונה האיצה את הרגלי הצריכה המקוונים", מספר אייל יעקובי, מנכ"ל וממייסדי שוקבוק (shookbook.co.il).
"התחלנו לדבר עם תנובה במהלך הקורונה. זה היה תהליך בנייה ארוך, ועכשיו זה בא לידי מימוש בתנובה מרקט. החקלאים מתרגשים מאוד. המודל הכלכלי של שוקבוק תורם להם ותורם לצרכנים, אז ברור שכשחקלאי נכנס תחת המניפה הגדולה של תנובה הוא נרגש ומצפה למה שיקרה".
פלטפורמת שוקבוק עלתה לאוויר בסוף 2016. "המטרה הייתה להתמודד עם שלושה כשלי שוק עיקריים", מסביר יעקובי. "האחד, אין זיהוי למוצר טרי שנמכר בישראל. כשאנחנו הולכים לקנות במקום כזה או אחר, אנחנו לא יודעים מי ואיפה מגדלים. הדבר השני הוא חוסר קורלציה בין מחיר הקנייה מהחקלאי למחיר המכירה לצרכן, והדבר השלישי הוא הטריות והמלאי. לכן הקמנו פלטפורמה שבה אנחנו לא מנהלים מלאי - כלומר לא קונים ומוכרים, אלא מוכרים ואז קונים. לעומת כל מי שאומר שהוא יביא את התוצרת ארבע שעות אחרי ההזמנה, אנחנו אומרים שנביא 24 שעות אחרי ההזמנה, אבל ארבע שעות אחרי הקטיף. טריות היא המוטו שלנו".
החיבור לתנובה, אומר יעקובי, נולד גם מפני שחלק לא מבוטל מלקוחות שוקבוק ביקשו זאת. "הם אמרו: 'אתם חוסכים מאיתנו את קניית הפירות והירקות בסופר, בואו תחסכו לנו את ההליכה לסופר גם בשביל מוצרי החלב'. כשהתחלנו לבחון זאת, ראינו שגם מוצרי חלב יכולים להתאים. אם הצלחנו שהמסחר מתנהל בין צרכן לחקלאי, אין שום סיבה שגם יצרן מזון, גדול ככל שיהיה, לא יוכל להתחבר במקביל למכירה שלו בסופרים גם לצרכן באופן ישיר".
"יש כמה יתרונות למודל של הפלטפורמה", מסביר צביקה כהן ממושב ערוגות, דור שלישי לחקלאות, המגדל גויאבות, משמשים, אפרסקים, תפוחים, ענבים, נקטרינות ואפרסמונים. "הצרכן נהנה מפרי טרי, ללא שעות של קירור. הוא מקבל אספקה ישירה כמה שניתן מהרגע שהפרי נקטף. כמו כן, כשאני מוכר באופן ישיר אני גם קובע את המחיר: מחיר הוגן גם בשבילי וגם בשביל הצרכן. מצד אחד לא שוחטים אותי במחיר, ומצד שני הצרכן נהנה ממחיר נמוך יותר מאשר ברשתות או בסופרים. אני עובד עם שוקבוק כבר כמה שנים, ופעמים רבות אני מקבל טלפון אחר כך מלקוחות שמודים ואומרים שהיה טעים. יש גם כאלה שרוצים להגיע למשק, כי יש לי גם חנות במשק".
מיכל קאופמן, חקלאית ממושב אביגדור שבמועצה האזורית באר טוביה, מגדלת במשק המשפחתי צמחי תבלין ופירות מהרבה סוגים, ובהם פרי הדר, פסיפלורה, פטל וענבים, והיא משווקת אותם דרך שוקבוק. "קנייה כזאת הופכת גם לצרכן הסופי הרבה יותר חסכונית, וגם לי אין עלויות של הובלה, של איש שיווק. אני זאת שמגדלת ואורזת, נוקבת במחיר הסופי שאני רוצה לקבל, ומהאתר באים ואוספים. אני מרוצה מאוד. כיוון שאנחנו לא משק יותר מדי גדול, אז אם למשל השבוע יש לי אבוקדו - אני מציעה אותו ומחסלת את המלאי. אנשים מכירים כבר את המותג, יודעים ממי הם קונים. אנחנו משתדלים מאוד, משקיעים בגידול.
"אנחנו זוג מבוגרים. בעלי נכה צה"ל, וזו התרפיה שלו. כאמור, מפני שאנחנו לא משק ענק, אז גם עד היום - ללא הפלטפורמה של תנובה - הצלחנו לשווק את כל התוצרת. עם זאת, תמיד טוב שייחשף אלינו קהל חדש. כמו כן, בקיץ יש לנו הרבה ענבים, ולא תמיד אנחנו מצליחים לשווק את כל הכמות. אולי הפעם, בזכות קהל לקוחות חדש, הכל יימכר".