התפשטות גל האומיקרון הכניסה את המשק לסחרור, ובעלי עסקים מתקשים להתמודד מבחינה כלכלית.נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב ויעל איילון ב-103FM והתייחס לדרישותיהם: "בחודש הקרוב יהיו 2 מיליון מאומתים, לפי התחזיות. הדבר הזה עלול לפגוע בתפקוד המשק. זה אומר שבעצם כרבע לפחות מכוח העבודה במשק לא יהיה זמין. בטח תעשייה וקווי ייצור וגם קווי אספקה ודברים אחרים".



"צריכים פתרונות יותר יצירתיים - למשל, זה אומר שמאומת שאין לו סימפטומים יצא מבידוד אחרי חמישה ימים ולא אחרי עשרה ימים כדי שהוא יהיה זמין קודם. בעולם יישמו את זה, ארצות הברית, צרפת, בריטניה, רק בישראל כרגע אנחנו בשיחות. אני מקווה שמחסור לא יהיה, ועדיין צריך לעשות הכול כדי שלא יהיה, במקרים מסוימים, אפילו להביא מאומת לעבודה אם הוא מאוד חיוני. למשל, טכנאי שרק הוא יודע לתקן מכונה, גם ביום הראשון לזה שהוא מאומת", הוסיף.

לדבריו, "מאז קום המדינה, לא היה מצב שבחודש אחד מעסיק - בין אם הוא גדול, ובטח אם הוא קטן או בינוני - יכול לבוא ולשלם בחודש אחד ימי מחלה לשליש מהעובדים שלו. זה יכול להקריס עסקים שלמים. תזכרי גם שחלק גדול ממי שאנחנו קוראים להם מאומתים, הם לא חולים. הבידוד של המאומתים הוא בידוד הגנתי על הסביבה ולא עליהם. לכן, צריך להסתכל עליהם כעל מבודדים, לא כעל חולים. לכן המדינה חייבת להשתתף". 

בהמשך, התייחס ד"ר תומר לתפקודו של שר האוצר, אביגדור ליברמן, במשבר הקורונה ואמר כי "שר האוצר קשוב, אבל החוכמה היא לא רק שהוא יהיה קשוב, אנחנו עוד לא ראינו את ההחלטות בנושא. יש לי גם את המשוכה של הפקידות באוצר שרואה את זה אחרת, ובערך אומרת לי 'תסתדרו'".

"אבל אני באמת חושב שעם כל הכבוד, תפקיד המדינה במקרי קיצון כאלה, לא לזרוק אנשים 'להסתדר', אלא להבין את מקרה הקיצון, לתת פתרונות. אני רואה שבעולם כן משחררים יותר תקציבים לעזרה, אני מקווה שגם פה זה יקרה כי מדובר על עלות מטורפת. בחודש הזה, ימי המחלה עלולים להצטבר לחמישה מיליארד שקלים. המעסיקים לא יוכלו לשאת את זה", אמר. 

עוד הוסיף נשיא התאחדות התעשיינים כי "צריך לתעדף את הכול, ואני חושב שבתעדוף הראשון, קודם כל, זה באמת לפצות את כל העסקים על אותם ימי מחלה של מאומתים. הבעיה הכי קשה למעסיק, עוד לפני הפיצוי המלא, זה השכר. אם יבוא פיצוי משם, אני חושב שהוא ייתן מענה לא רע. אני חושב שצריך להחזיר תוכנית הלוואות - הפעם אולי קצרות, לשנה - ללא ריבית לעסקים כדי שיוכלו מבחינה תזרימית גם להתמודד".

"וכן, בענפים מסוימים שבאמת חטפו ברקס טוטלי, אני חושב שגם צריך לעשות משהו מעבר לזה. אבל קודם כל, אני חושב לרוחב המשק - השתתפות בעלות ימי המחלה, הלוואות ללא ריבית כדי לעזור תזרימית, זה יהיה הבסיס כדי לעזור לכל העסקים להשאיר את הראש מעל המים. הכנסות המדינה ב-2021 היו מאוד גדולות, הגרעון ירד מעבר לתחזיות, ככה שיש לא מעט רזרבות. זה עכשיו בדיוק הזמן להיות יותר גמיש", סיכם.

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103