יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד פנה בסוף השבוע לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי בדרישה להוציא באופן מיידי צו הרחבה בענף השמירה והאבטחה. זאת לאחר שמאז הסיכומים בין ההסתדרות למשרדי הממשלה לתת צו כזה – עברו כבר עשרה חודשים וצו זה טרם הוצא באופן רשמי על ידי המדינה.

"הדבר פוגע אנושות בענף השמירה והאבטחה, הן בהיבט של השחיקה ההולכת ונמשכת בשכרם השעתי של המאבטחים, והן בהיבט של הקושי לגייס עובדים לענף", כתב בר-דוד לשרים. כמו כן , יו"ר ההסתדרות הודיע כי לאור התנהלות המדינה, ואם לא ייחתם צו ההרחבה עד יום חמישי הקרוב, לא תיוותר ברירה אלא להשבית את עובדי השמירה בכל הארץ החל מ-15 בפברואר.

הערב (שלישי), שוחח בן דוד עם ענת דוידוב ב-103FM והתייחס לזינוק במחירים במשק: "הגל הזה הוא חסר תקדים. אני חושב שמישהו פה מנצל את המצב ומעלה מחירים ללא שום הגיון, ואני לא יכול לשבת מנגד. בסוף ההסתדרות היא גם תנועה חברתית, ואנחנו רואים מה קורה במשק. אם אני עשיתי מהלכים לטובת המשק וחתמתי על עסקת חבילה שבה הקפאת שכר, אז אני מצפה משאר החברות במשק לנקוט באותה מידה של אחריות ולא להעלות מחירים".

"בסופו של דבר בתוך עמי אני יושב. הרי החברות האלה, חלק מהן נמצאות אצלי בבית. שוחחתי עם כמה מנהלי חברות, ואני עומד להוציא עכשיו למנהלי החברות מכתב אישי ממני בו אני מבקש מהם לעצור. אני הולך לעבור אחד אחד ומבקש להתחיל לעצור את זה. כתבתי לשר האוצר ולראש הממשלה בכדי שיעשו כל מאמץ לעצור את זה, והם יכולים. יש לממשלה כלים בכדי להתמודד עם זה", הוסיף.

לדבריו, "הממשלה יכולה ללחוץ מהכיוונים שלה. הרי יש כל מיני דברים שהם נותנים לחברות, והם יתנו אותם בכך שהן לא יעלו את המחירים. שגם החברות הגדולות ביותר במשק יתנו את הכתף ואת הגב בכדי שהמשק הזה יחזור לאיתנו. במיוחד אחרי שאנחנו כעובדים, כהסתדרות, נתנו גם אנחנו את הכתף בעסקת החבילה. 

בהמשך, ציין הוא שוחח עם חלק מהחברות במשק מטרה לעצור את עליות המחירים. "הם אמרו לי שהם לא יכולים להתחייב, וטוענים שיש עליהם מיסוי גדול והוצאות גדולות, ואת הדבר הזה אנחנו צריכים לברר. אני כרגע הולך לנסות לחולל פה מהלך של שולחן עגול, ולזמן את כולם אליי יחד עם הארגונים העסקיים ולנסות לעצור את הגל הזה", אמר.

"אנחנו כהסתדרות נעשה כל מאמץ על מנת לעצור את הגל החסר פרופורציה הזה, שיכול לפגוע באזרחים, בעובדים, בכל מי שעובד פה במדינת ישראל. הודעתי שבמידה והגל הזה לא ייעצר, ובמידה ואני אראה שיוקר המחייה פה ממשיך לעלות ואנחנו לא זוכים פה לשיתוף פעולה מצד כולם כמו שאנחנו נקטו בצעדים האחראיים שלנו אז אני אוציא את האנשים שלי לרחובות ואנחנו נפתח בצעדי מחאה", הוסיף.

עוד אמר כי ביכולתו לבקש מהציבור ומציבור עובדיו לא לקנות חלק מהמוצרים  במידה ויעלו את המחיר שלהם בהגזמה. "אנחנו נעשה את הבדיקה הזו החל מעכשיו, ההסתדרות כולה, על כל הרבדים שלה, נמצאת על הנושא הזה במטרה לעצור את הגל הזה. בינתיים החברות פה מרוויחות כסף, והרבה כסף. אז בואו, אתן מרוויחים כסף? אז תתחילו לעצור את העליות. מי שלא מרוויח אנחנו יודעים בדיוק מי הוא. אנחנו אחראיים, פעלנו באחריות ונמשיך לפעול באחריות. אני רוצה לעצור את הגל הזה בכל מחיר".

כמו כן, הביע הסתייגות מדבריו של שר האוצראביגדור ליברמן, שטען כי עליית המחירים במדינת ישראל היא הכי מתונה בעולם, ואמר כי "יוקר המחיה כאן מתחיל להיות מוגזם, וכוח הקנייה של השקל מתחיל להיחלש, ואני לא יכול לאפשר את זה. לכן, אני חושב שהוא צריך לעשות צעדים, וגם הממשלה צריכה להתכנס ולעשות צעדים. צריך לעצור, לבלום, ולא להשתגע. יש חברות שדיברתי איתן, ואני חושב שבסוף הן ירצו".

ליברמן: "עליית המחירים במדינת ישראל היא הכי מתונה בעולם" (צילום: ערוץ כנסת)

"אני ביחסים טובים עם שר האוצר - אני יודע לעבוד מולו, אבל יש לי ביקורת על דברים שקורים. אני מדבר, אני פועל, ואני גם אעשה צעדים. תומך או לא תומך זה לא אומר שום דבר. מה שצריך לעשות מבחינה מקצועית אני אעשה. מרגיש שיש פה ניצול חסר פרופורציות. אם מעלים מחירים באחוז או שניים זה בסדר, אבל ב־10 אחוזים? זה דבר שצריך לעצור אותו".

לדבריו, "לפי עסקת החבילה שכר המינימום עולה ב־100 שקל. במידה ותהיה אינפלציה גבוהה יותר או שהגל הזה ימשך אנחנו בהחלט נשקול את הדבר הזה. כרגע זו עסקה מצוינת וזה נתן למדינה את הזמן להתאושש מהקורונה. מקווה שננקוט במדיניות נורמלית והגיונית שנוכל לעבור את הזמן הזה בשקט. שלוש שנים אני בתפקיד, אפילו קצת יותר, ושלוש שנים אני שומע את זה".

"רוצה להזכיר שאני הובלתי רפורמות חשובות במשק, ואני לא זוכר איזושהי שביתה רצינית בשלושת השנים האחרונות, אז שלא יהלכו עליי אימים. בטח לא אביר קארה. אני לא רואה שום הצעת חקיקה כזו עוברת בכנסת, ואתם יודעים שההסתדרות מאוד מאוד חזקה בכנסת - אף אחד לא ילך נגד ההסתדרות. זה הדבר האחרון שהמדינה צריכה. הצעות כאלה עולות ויורדות", ציין. 

בסיום, התייחס לצעדי המחאה של יו"ר הסתדרות המורים, יפה בן דוד, והאיומים על השבתת מערכת החינוך בשל ביטול מתווה הבדידודים ואמר: "יפה מייצגת את העובדים והעובדות שלה כמו שהיא מבינה, ואני עושה את העבודה שלי כמו שאני מבין. אנחנו משתפים פעולה והכל בסדר".

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm