יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) יוזם חקיקה שתחיל את מגבלות שכר הבכירים במערכת הפיננסית גם על יצרני המזון וענפי הקמעונאות, וזאת על רקע יוקר המחיה.


לדברי ח"כ ביטון, "בשעה שמנהלים בדיפלומט או בסנו מושכים בונוסים של מיליוני שקלים ובאותה השעה מעלים מחירים, לא נורא אם מנהלים האחראים ליוקר המחייה, יחלקו את האוכל בצלחתם המלאה עם הציבור הרחב. מדוע שהמגבלות יחולו רק על הבנקים שמגלגלים מיליארדים ולא על היצרנים שמגלגלים רק מאות מיליונים"?


ועדת הכלכלה תדון היום בגל ההתייקרויות במשק והדרכים לטיפול בו. לדיון יגיעו נציגי סקטורים עסקיים, ובכלל זה ויליפוד, טעמן, מן, דיפלומט ופרי הגליל. נציגי אוסם, סנו, שסטוביץ, תנובה ושטראוס, שזומנו, לא יגיעו. יו"ר ועדת הכלכלה הוסיף: "אני מוטרד מנושא יוקר המחייה זה חודשים, ומצער שמקבלי ההחלטות נזכרו בכך רק כעת... אבל מוטב מאוחר מאשר פעם. המכתב שנשלח על ידי שרי האוצר והכלכלה ליצרנים ולרשתות מפתיע בחומרתו".


עוד אמר: "עם זאת, אין להסתפק במכתבים אלא במעשים. אני מצפה שגם הממשלה תכניס את היד לכיס ואם צריך תוותר חלקית ולפרק זמן מסוים על מיסוי הדלק. במקביל עליהם לנקוט בכל הצעדים כדי לפתוח את השוק לתחרות. אני מצפה מהיצרנים וגם מהצרכנים לבצע מהלכים שיובילו בסופו של דבר להורדת יוקר המחייה".


בישיבת ועדת הכלכלה היום ישתתף גם נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין, המטיל את האחריות ליוקר המחייה בעיקר על הממשלה. "מצער מאוד שאלה העוסקים ביוקר המחיה מתעלמים מכך שמי שגורם בפועל לכך זו ממשלת ישראל והרשויות הכפופות לה," אומר לין ומדגים: העלאת מס הארנונה החל מ־1.1.2022 ב־1.92%, מיסי קנייה ישירים כמו כלים מתכלים חד־פעמיים וכן על משקאות ממותקים, שיעור המס על גז טבעי ועל גפ"מ לבישול, אגרת גודש, מחירי החשמל התייקרו ב־5.7% בממוצע ועוד.

חבר הכנסת לשעבר אוריאל לין (צילום: אריאל בשור)
חבר הכנסת לשעבר אוריאל לין (צילום: אריאל בשור)


על יבוא מוצרי מזון לישראל מוטלים מכסי מגן דרקוניים כמו 272% על עגבניות, 340% על שום, ו־560% על יבוא תמרים. השר לתכנון אסטרטגי אלי אבידר דורש להקים ועדת שרים ליוקר המחייה, ושזו תגיש בתוך שבועיים צעדי חקיקה להורדת מיסוי על דלק, חשמל וארנונה ותחל בחקיקה אגרסיבית נגד ההשתוללות של מחירי המזון.