משרדי האוצר והכלכלה הצליחו בלחץ שהפעילו על הרשתות הגדולות על מנת למנוע, לפחות זמנית, את עליית המחירים בסופרים, לפחות עד אחרי פסח. אך האם יש מה לדאוג למחירים אחרי החג? בשיחה עם ליאת רון ואריה מליניאק ב-103fm, מנכ"ל משרד הכלכלה ד"ר רון מלכא התייחס ליוקר המחייה ולהחלטת חברת "אסם" לדחות את העלאת המחירים עד לאחר חג הפסח. בהמשך, הסביר כיצד מתכננת המדינה לסייע להורדת המחירים, ועל הרפורמה בייבוא.

הוזלה דרמטית של סל הקניות: הפתרון של רמי לוי לעליית המחירים

מנכ"ל משרד הכלכלה ד"ר רון מלכא התייחס לדחייה של העלאת המחירים לפסח, ואמר: "ברור שזה מרגיע, כי אנחנו רואים שיש באמת אוזן קשובה. אמרו לנו שאנחנו תמימים שאנחנו מבקשים מחברות בשוק החופשי לא לעלות מחירים, אבל כן יש לזה מקום - גם בשוק חופשי. זאת בגלל היחסים ההדדיים הארוכים שיש בין המדינה לחברות, ובטח שעם היצרנים והארגונים המובילים". 



"בסוף, כשצריך אותנו", אמר מלכא, "אנחנו שם כדי לעזור - גם ברמה הבינלאומית וגם ברמה המקומית. לכן הבקשה הייתה במקום, היא נותנת קצת נשימה לפחות עד פסח ואז נראה איך הדברים מתפתחים. הרי הדברים דינמיים מאוד. אני מבין את החשדנות של הציבור, בסוף הוא זה שחווה את מה שקורה, אבל חשוב להזכיר שבראשון ביוני תיכנס לתוקף רפורמה משמעותית מאוד שתשנה את הפרדיגמה". 

ד"ר מלכא הסביר מה עומד לקרות במסגרת הרפורמה. "מה נעשה? במקום שאנחנו נבוא ונבדוק את כל היבואנים בכניסה לארץ ונעמיס עליהם עלויות של בדיקות ועיכוב, אנחנו סומכים עליהם ומאפשרים להם להצהיר שהם עומדים בתקנים ולשווק בשוק. בימים אלה אנו מגייסים עשרות מפקחים ומפתחים מערכת מחשב מתקדמת - כי שינוי הפרדיגמה דורש גם שינוי מבני. מצד אחד אנחנו נותנים להם אמון, אבל מצד שני אנחנו שם כדי לבדוק בצורה מושכלת שהכול יתנהל באופן תקין", הסביר.

"עוד הגדלנו את הסנקציות, שיכולות להגיע ל-2.5 מיליון שקלים ושלילת של רישיון היבואן. כך נראה שיגיעו לפה הרבה יותר מוצרים ובמחירים הרבה יותר מנוכים, כי אנחנו למעשה מיישרים קו עם העולם", ציין מנכ"ל משרד הכלכלה. 

עוד אמר: "אנחנו, במשרד הכלכלה, עובדים על איזונים ועוזרים לכולם. אנחנו רואים גם את העסקים וגם את הצרכנים. אנחנו רואים את התמונה הכוללת וכן, גם לצרכנים יש מקום במאבק נגד עליית המחירים. אפשר לקחת את כספי המדינה ולהשתמש בהם בצורה אחראית - לשחרר חסמים ולתת פיצויים לאלה שבאמת נפגעו, כי מה לעשות? כל כלכלה אחרת היא לא שוויונית. בסוף, המאבק נגד יוקר המחייה היא של כולנו". 

סייע בעריכת הכתבה: דוד זבולוני, 103fm