פרופסור טל שביט, מומחה לכלכלה התנהגותית וכלכלת אושר באוניברסיטת אריאל, שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב ב-103FM על מנת לנתח את צעדיו הראשונים של המיליונר החדש בישראל, שזכה ב-80 מיליון שקלים בהגרלת הדאבל-לוטו. פרופסור שביט, אשר חקר את התנהלותם של זוכים שונים בלוטו האמריקאי, הסביר כי הדבר הכי חשוב הוא לא לשנות את הרגלי החיים מן הקצה לקצה: " אחד הדברים הכי חשובים זה להמשיך בשגרת חיים כמה שניתן, שמי שזוכה בלוטו ייקח אנשים מקצועיים שיסבירו לו איך לנהל את כספו בצורה נכונה ואיך לא להשתגע. אם אתה לא יודע מה לעשות עם הכסף, כנראה שגורלך לא יהיה כל כך חיובי".

בתחילת הריאיון הציג הפרופסור את המחקר המדובר ואמר כי "עשינו מחקר על זה לפני כמה שנים, בעיקר על סיפורים של אמריקאים, מסתבר שזה לא בהכרח המתכון לאושר המושלם ולחיים הטובים ביותר. כל הסיפורים ובכל המחקרים שקראנו יש שתי בעיות מרכזיות של אדם שזוכה בסכום גדול - הא מפסיק את שגרת חייו, הוא מתפטר מהעבודה, ואנו יודעים שעבודה מייצרת לנו משמעות. כשמפסיקים את הדברים האלה בבת אחת אין דבר שימלא את זה. אפילו אחרי גיל הפנסיה ממש מומלץ להמשיך לעבוד גם ברמה הבריאותית הפיזית".

לדבריו, הכי חשוב שהזוכה המאושר לא יהפוך לחשדן מדי. "אחד הדברים שקורים זה שאנשים הפכו להיות נורא חשדניים, התחילו לחשוב שכל מי שחבר שלהם או אפילו בני משפחה רק רוצים את הכסף שלהם. בסוף מי שזוכה  בלוטו כולם מגלים. כשאתה נהיה חשדן, אתה מאבד את הקהילה שלך. יש סיפורים קיצוניים על אנשים שזכו והפכו להיות מאוד אומללים ובודדים, זה לא אומר שכל מי שכה יגיע לשם. אם תדע לנהל את חייך בצורה נכונה, כנראה שהזכייה תשפר את חייך", הוא טען.

לאחר מכן, המומחה לכלכלה התנהגותית הסביר על יתרונות השיטה האמריקאית, אשר מאפשרת לזוכה לחלק את הזכייה לתשלומים, וציין את היתרונות הגלומים בכך: "יש אנשים שבוחרים את התשלומים, רוב האנשים אולי לא מבינים בהשקעות ונכסים, מן הסתתם מי שזוכה כדי מאוד שייקח לעצמו יועץ מקצועי, הגון וישר שיגיד לו איך לחלק את הכסף שלו. בגדול, הרעיון הוא שכשאתה מקבל סכום כזה, שתשקיע אותו בצורה נכונה כדי שיניב לך בכל חודש הכנסה. אנשים קצת משתגעים ומתחילים לקנות כל מיני דברים. אנו יודעים שחומרנות זה לא דבר שעושה אותך מאושר, אלא רק פוגע באושר וזו שמחה רגעית".

לסיום, פרופסור שביט מסר אזהרה לזוכים בלוטו, שחושבים שהזכייה הזו תפתור את כל בעיותיהם: "אנו יודעים להגי שאם לא יודעים לנהל את התהליך, זכייה תגרום לך להיות פחות מאושר ממה שהיית. הייתי מתחלף עם האדם הזה, אבל אי מאמין שבגלל הידע שלי כנראה הייתי מתנהל בצורה כזו שזה לא היה פוגע לי באיכות החיים".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm