חברות הביטוח ייקרו את תעריפי ביטוח החובה לרכב בשיעור של 5%, ובמקרים מסוימים אף יותר. נציגי החברות פנו לאוצר בבקשה לאשר ייקור תעריפים גם בשיעורים גבוהים יותר, אבל באוצר סירבו. ביטוח החובה נועד לכסות את נזקי הגוף הנגרמים מתאונות של נהגים ונוסעים. 

הבקשה לייקור התעריפים נובעת מהגידול בעלות הטיפול בנפגעי תאונות דרכים ובפסיקת בתי המשפט לשלם לנפגעים פיצויים גדולים יותר. גורם נוסף לכך הוא שינוי שיטת ההתחשבות מול קופות החולים. בעבר הוצאות הטיפול בנפגעי תאונות דרכים הועמסו על הקופות, אך בעקבות השינוי מלפני כמה שבועות חברות הביטוח החלו לממן את עלויות הטיפול בעצמן. במקור דרשו החברות לייקר את תעריפי החובה ב־10% ואף יותר, אבל המפקח על הביטוח התערב ומנע זאת.

במקביל לייקור תעריפי החובה, חברות הביטוח ייקרו בימים האחרונים גם את תעריפי הביטוח המקיף. אחת הסיבות לכך היא הזינוק בהיקף גניבות כלי הרכב (בייחוד בינואר 2022). העלייה בגניבות נובעת מהצורך הדחוף להשיג חלקי חילוף משומשים, שחלק מהמוסכים משתמשים בהם לתיקון מכוניות בשל המחסור החריף בחלקי חילוף חדשים.

בתקופת הקורונה אילץ האוצר את מנהלי חברות הביטוח להקפיא את העלאת תעריפי הביטוח, ובמקרים מסוימים אף להפחיתם. הסיבה לכך הייתה הירידה החדה בהיקף השימוש בכלי רכב ובמקביל הירידה בגניבות. אולם בשבועות האחרונים מגמה זו השתנתה לחלוטין.

המפקח על הביטוח ד''ר משה ברקת (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
המפקח על הביטוח ד''ר משה ברקת (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)


המפקח על הביטוח ד"ר משה ברקת מסר ל"מעריב": "חברות הביטוח אכן ביקשו ממני להעלות את תעריפי החובה מעבר לעלות המתחייבת ב'פול' חברות הביטוח (החברה המשותפת בענף המנהלת את ביטוח החובה - י"ש). אני נוקשה בנושא העלאות מחירים, אבל הפעם מדובר במהלך בלתי נמנע".

"אישרתי בלית ברירה התייקרות מתונה של התעריפים בגלל השינוי בהתחשבנות של ענף הביטוח מול קופות החולים. חייבים לשמור על היציבות של חברות הביטוח. גם מבטחי משנה בחו"ל לחצו להעלות תעריפים עקב הפסדים שנגרמו להם", הוא הוסיף.

על העלאת תעריפי הביטוח המקיף הוסיף ברקת: "בתחומים אלה השוק הוא תחרותי ויש ריסון בהעלאות. אנחנו לא מתערבים במחיר בתחום זה. יש תחרות בריאה, וכל עוד לא תהיה השתוללות במחירים, לא נתערב".