ראש הממשלה נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן יקיימו הערב (רביעי) ב-20:00 מסיבת עיתונאים שבה יכריזו על תוכניתם החדשה להורדת יוקר המחייה, , זאת לאחר מחאה ציבורית על גל עליות המחירים בתקופה האחרונה. 

 יהודה שרוני, הפרשן כלכלי של "מעריב", שוחח עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM וסיפר מה צפוי להישמע בהכרזה. "מדובר על שלושה צעדים עיקריים -  הקלות במס לעובדים, בעיקר לזוגות צעירים עם ילדים וגם למקבלי הכנסה שלילית, מה שנקרא מענק עבודה. מדובר כנראה על הפחתת מכסים, בעיקר על בשרים ועל דגים, ומדובר גם על אולי הקפאה מסוימת או הוזלה מסוימת של תעריף החשמל - במקום שהוא יעלה ב-6%, הוא יעלה ב2%-3%", אמר.

"יכול להיות שבמקביל יכניסו לתוכנית הזאת גם איזשהו מתווה סיוע לעסקים או גם הקלות מסוימות, רגולטוריות בייבוא מוצרים לחו"ל, ואולי יקדימו רפורמות שנועדו להתקיים לקראת סוף השנה. "המהלך הזה בעצם נכפה על שר האוצר. במקור הוא לא התכוון לתכנן מהלך כזה, כי עובדה, רק לפני 3 חודשים אושר תקציב מדינה ולא היו שם שום כוונות להפחית מיסים או למתן התייקרויות וכו'", הוסיף.

בהמשך, פירט שרוני, את הצעדים הדרושים לדעתו להפחתת המחירים במשק: "ניתן להפחית את המס על הבלו מכיוון שזה באמת בלתי אפשרי לנסוע ברמת מחירים כאלה. דבר שני, צעדים נוספים כמו הפחתת מכסים זה תמיד טוב, ובלבד שיבטיחו שהחיסכון במכס מתגלגל בסופו של דבר לכיסו של הציבור ולא נשאר אצל היבואן. צריך לראות גם אם מפחיתים באותה הזדמנות גם את המכסים על מוצרים חקלאים, כמו פירות וירקות. כרגע נראה שלא, בגלל שהלובי החקלאי חזק ועדיין לא הגיעו לאיזשהן הבנות". 

לדבריו, "הצעדים האלה, הם יכול להיות כמו מתן אספירין לבעיה, לחולה. לאורך זמן כדי שהמחירים אכן ירדו צריך לעשות עוד הרבה מאוד צעדים, במיוחד שחרור רגולציה, הפחתה נוספת של המכסים בתחומים אחרים, הקלות ייבוא וכמובן אכיפה על כל מפרי החוק. כרגע הצעדים האלה נראים רחוקים". 

בהתייחסו לצדדים הפוליטים בתוכנית להורדת יוקר המחייה, אמר שרוני כי בעלי האינטרס הוא "האגף השמאלי של הקואליציה הנוכחית - העבודה, מרצ וכמובן יאיר לפיד שהבייס שלו עלול להיפגע כתוצאה מההתייקרויות האלה".

"לכן הוא יזם את הפנייה גם לליברמן וגם לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי שהיא ממפלגתו, שמשום מה קולה כמעט ולא נשמע בזמן האחרון, למרות שהיא אחראית ישירות על יוקר המחיה. ליברמן, מצידו, עד לפני שלושה שבועות שידר שהעניינים כרגיל, הוא ממשיך להחזיק במשנתו הנאו ליברלית. אבל בסופו של דבר גם הוא נאלץ להיכנע ללחצים", סיכם.

יאיר לפיד בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)

" אין פה גם שום דבר שמשרת בהכרח את השכבות החלשות"

בהמשך, שוחח בועז סופר, בעבר סמנכ"ל ברשות המסים, ב-103FM ואמר כי "יש הבדל מאוד גדול כאשר באה ממשלה ואומרת, 'אנחנו רוצים לטפל בבעיה כלשהי שקשורה למכס או למס קנייה או לבלו', ואז צריך להבין - אם נכון להוריד את הבלו על הבנזין, אז תפעלו, זה אולי פחות משנה הטיימינג".



"אבל אם זה לא נכון, אז בוודאי עכשיו זה לא נכון. כלומר יש משהו מבולבל במדיניות. הכי קל זה להוריד מכסים. האם הבעיה היא לא במקומות אחרים? האם לא צריך קצת יותר סבלנות? ולפעמים התשובה היא שאין לממשלה סבלנות. מס ההכנסה הוא לא כל כך גבוה. מדובר בשכר ממוצע במשק, מדובר בשכר שהביטוח הלאומי ומס הכנסה הם פחות יותר מקבילים בממוצע, כלומר אין 'בשר' להוריד. ואז נשאלת השאלה, למה להוריד? ואז התשובה היא למשל שיש נטייה שולית לצרוך בקרב השכבות החלשות. אז אם זה המצב, אולי עדיף לתת יותר מס הכנסה שלילי או מה שנקרא מענק עבודה", הוסיף.

נפתלי בנט, יאיר לפיד, אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)
נפתלי בנט, יאיר לפיד, אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)

לדבריו, "נותנים עוד מס הכנסה שלילי כדי להאיץ את הצמיחה, מורידים מס, אולי זה יותר מדי? אולי לא צריך את שניהם? אם מישהו יגיד, 'בוא נוריד מע"מ', אז בעיניי זה לגיטימי, זה חלק ממדיניות, זה לא בהכרח מנסה לענות פה על שום דבר, יש פה איזה היבט של גבייה, יש פה אחידות, ולכן להוריד מס - אין פה גם שום דבר שמשרת בהכרח את השכבות החלשות. אבל הסיטואציה היא שמע"מ זה מס שאולי אפשר להוריד ואין הרבה נזק. להוריד מס על הבלו, זה נראה מופרך". 

בסיום, התייחס למהלכים הדרושים להורדת המחירים ואמר כי "אין מהלך זהב אחד שהיה עוזר לנו. אין איזה כפתור אדום כזה. צריך הרבה סבלנות ובעיקר צריך לייצר מכפילי כוח של כמה דברים. הממשלה התחילה עם רפורמות בייבוא, לכן לא ברור, מה אצה הדרך. זה בסדר, היא דיברה על הפחתת ביורוקרטיה, היא העבירה כמה דברים בהחלטות ממשלה, כמה דברים עוד לא יושמו, לפעמים צריך באמת לנשום עמוק ושנייה לתת לזעם הציבורי לעבור".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM