שר האוצר אביגדור ליברמן, קיים היום (חמישי) תדרוך עיתונאים יחד עם בכירי משרדו, בנושא התוכנית להתמודדות עם יוקר המחייה. התוכנית הוצגה לראשונה אמש על ידי ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי. כאשר בסך הכל, צפויים הצעדים לעמוד על שווי של כ-4.4 מיליארד שקלים.

במסגרת התוכנית, הצעדים שייכנסו לתוקף, חלקם באופן מיידי: הטבת מס למשפחות עובדות, הגדלת הסבסוד לצהרונים, הגדלת מענק עבודה לעובדים בשכר נמוך, הפחתת תעריף החשמל, "מכס אפס" להוזלת מוצרי צריכה ועוד.

ליברמן: "צמצנו את הגרעון לסדר גודל של 3.3%"

בפתח דבריו, הציג ליברמן הישג נוסף - צמצום הגרעון לסדר גודל של 3.3%. "הרבה מעבר לכל תחזית הכי ורודה שהוצגה. המדיניות שלנו הוכיחה את עצמה, ביטול החלת והסגרים אפשר לנו להגדיל את העוגה משמעותית", אמר. 

לדבריו, היקף ההכנסות בינואר עומד על 48 מיליארד שקלים, "אם נשווה לינואר 2021, זה היה 34.5, זינוק של כמעט 39% בהכנסות למדינה - מדובר בחודש הכי טוב מזה שנים. וכשמגדילים את העוגה זה מאפשר להקל במס על משפחות עובדות".

שר האוצר התייחס גם לפעילות המשק בצל מגפת הקורונה, וציין כי "המשק חזר לתפקוד מלא. בדקתי כמה אמורים לעבור בנתב"ג, 28 אלף נוסעים נכון להיום, זה כבר נתון יפה מאוד. ניתן לראות את החזרה לתפקוד גם מבחינת הכבישים".

עליית מחירים, יוקר המחיה, קניות בסופר (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)
עליית מחירים, יוקר המחיה, קניות בסופר (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)

בהמשך, השיב לביקורת שהושמעה על התוכנית: "אי אפשר לרצות את כולם. תמיד יהיה מישהו שיהיה במצב רוח קרבי. אין מה לעשות, עובדים לפי היכולת שלנו. אני לא מחלק צ'קים. אמרנו מה אפשר לתת וזה מה שאנחנו יכולים".

על העצמאים אמר: "אני באמת מבין לא מעט עסקים שנמצאים במצב לא פשוט, אין ספק שיש אנשים שנפגעו ולא נפקיר אף אחד. אני מקבל החלטות על בסיס נתונים. לא יהיו נתונים לפני סוף החודש, יש צורך לעזור ואני לא מתכחש לזה אבל צריך לחכות לנתונים. אני מבין לליבם של מי שמחכה לסיוע, אבל כל מה שקשור ללחץ תקשורתי, פוליטי הפגנות ודברים כאלו הוא לא רלוונטי".

ליברמן התייחס גם לתהליך החקיקה של התוכנית: "אני מניח שגם בכנסת, רוב האנשים מבינים שהכיוון נכון ולכן אני חושב שגם הקואליציה וגם האופוזיציה יתמכו כי ההצעות נועדו להיטיב עם העם".

"אנחנו עושים צעדים חיובים שהם קונצנזוס. אני מניח שתהיה התנגדות, אבל זה בא להיטיב עם משפחות צעירות ועובדות שיש להם ילדים בבית ספר יסודי. לכן אני מצפה שכן נוכל להעביר את הכל בכנסת בחקיקה, הבעיה היא שהכנסת יוצאת לפגרה במרץ, אז נלחץ על הדוושה".

לטענתו, אי אפשר לפתור את כל הבעיות מהקמת המדינה ועד היום. "נתמודד עם חלק מהבעיות, הדגשתי בצורה ברורה - סדר העדיפויות שלי הוא קודם כל משפחות עובדות".

"חבילת סיוע נוספת תתווסף בסוף פברואר - תחילת מרץ" 

עוד ציין כי חבילת סיוע נוספת תתווסף בסוף פברואר - תחילת מרץ. כשנשאל האם לא פזיז מדי לחלק את הכסף השיב: "ידענו פחות או יותר שאנחנו מתקדמים בצורה יפה לצמצום הגירעון. אנחנו מפרסמים את זה היום אבל ידענו לפני. אנחנו נעדכן גם את התחזית, כרגע התמונה היא טובה, אפילו טובה פלוס".

על הביקורת שהושמעה על ההקלות למשפחות, אמר: "אני חושב שמאוד באנו לקראת משפחות, גם אלו שלא מגיעים לסף מס מקבלים 20% מענק עבודה וגם העלנו את שכר המינימום. לגבי זיכוי, גילי 6-12 לא שייך להכנסה, זה פשוט לכל המשפחות העובדות שיש להם ילדים בלי קשר לשום דבר. אנחנו רוצים לעודד עבודה. בנוסף, מי שמרוויח מעט יקבל מענק עבודה".

"בלי רווחים אין רווחה, אם רוצים לתת יותר צריך לייצר יותר. המדיניות מוכיחה את מה שאמרנו בדיוני התקציב, להגדיל את העוגה כמה שיותר, ככה נוכל יותר להיטיב עם כל האוכלוסיות וכל האשכולות", המשיך. 

"המהלך ישפיע על 530 אלף הורים לפחות"

בתוך כך, בכיר באוצר הדגיש כי "נקודת זיכוי נשארות כפי שהיו, לצד תוספת להורים לילדים בני 6-12". לדבריו, בהערכה זהירה המהלך ישפיע על 530 אלף הורים לפחות. לגבי הצהרונים מדובר ב-60 אלף ילדים, 120 אלף הורים.

בהמשך, התייחס הגורם לרפורמות שהעביר האוצר במסגרת העברת התקציב: "העברנו המון רפורמות חסרות תקדים שכבר נכנסו לחשבונות הבנק של האוכלוסיות המוחלשות, ראינו שאפשר להגדיל את העוגה. וברגע שהבנו זאת, ניגשנו לתוכנית הזו והתחלנו לעבוד עליה - לא סתם רואים את הירידה בגירעון". 

על כך שרווקים ללא ילדים אינם זכאים לאותן הטבות לפי התוכנית החדשה, הסביר: "בסוף הם באותן רמות שכר, ההוצאות שלהם יותר נמוכות מהורים שנפגעו מעליית המחירים. כשעושים חשבון, למשפחות יש יותר סיכוי לא לסיים את החודש מאשר רווקים. רואים בעיקר את הקושי אצלם, למרות המעבר לשתי משכורות ולא משכורת אחת של רווק".