עבור עסקים רבים, בייחוד כאלה המתמקדים במכירת שוקולד, פרחים, תכשיטים ומתנות, מועדים כמו ט"ו באב והוולנטיינס דיי, שיצוין ביום שני הקרוב, 14 בפברואר, הם מקדם מכירות חשוב ביותר. רוצים לדעת מי המנצח מבין השניים? באיזה מועד - זה המוכר כחג האהבה העברי או זה שמקורו במסורת הנוצרית והמצוין במדינות רבות ברחבי העולם - הישראלים מוציאים יותר כסף כדי להפתיע את בת או בן הזוג?

"שני המועדים הללו הם מקדמי מכירות גבוהים מאוד אצלנו, מכיוון ששוקולד מסמל תשוקה, רומנטיקה, חושניות. שוקולד מחבר בין אנשים, בין אם זה פונדו שוקולד זוגי בדייט רומנטי ובין אם זו מתנה של מארז פרלינים בצורת לב. לא סתם זוגות רבים גם מגיעים אלינו לסניפים לדייטים רומנטיים וגם קונים כל מיני מארזים", אומר יוסי קובה, מנהל השיווק של רשת מקס ברנר. "מבחינת קניית מתנות, ט"ו באב וולנטיינס דיי נחשבים לחזקים, אבל עדיין לא במספרים של פסח וראש השנה, מועדים שבהם כולם קונים מתנות".

מהם יחסי הכוחות בין הוולנטיינס דיי לט"ו באב?
"ולנטיינס דיי הוא אחד המועדים עם אחוז המכירות הגבוה ביותר של חבילות שי בחנויות השוקולד ובייחוד באתר האונליין של הרשת. בשבוע של הוולנטיינס דיי אחוזי המכירות עולים בכ־200% לעומת תקופות רגילות. לקוחות רבים משקיעים במתנות, והמחיר הממוצע שלהן הוא 200־250 שקלים. בהשוואה לט"ו באב, ולנטיינס דיי חזק יותר בכ־100%־120%".

מארז Date for two של מקס ברנר (צילום: יחצ)
מארז Date for two של מקס ברנר (צילום: יחצ)

איך אתה מסביר זאת?
"קודם כל, ט"ו באב זה חג שחוגגים בקיץ. שוקולד, העונה שלו הרבה יותר חזקה בחורף. אנשים אוהבים לאכול שוקולד בתקופה שבה יותר קר. הסיבה השנייה היא שוולנטייס דיי הוא חג בינלאומי. ט"ו באב הוא חג עברי שחוגגים רק בישראל, ואילו את הוולנטיינס דיי חוגגים בכל העולם ואנשים הרבה יותר מודעים לו".

המוצרים המזוהים עם ולנטיינס דיי במקס ברנר הם מארז Max in Love, הכולל קוביות שוקולד חלב ממולאות בנוגט ובשבבי קוקוס קלוי, שוקולד מריר ממולא בקרם אגוזי לוז ושוקולד בטעם אספרסו ובתוספת שברי פולי קקאו, פקאן סיני עטוף בנוגט ובאבקת קקאו ועוד - 264 שקלים.

מארז A Chocolate Love Story, שבו אוסף של 12 פרלינים מיוחדים בקופסת פח מעוצבת בצורת לב - 79 שקלים; מארז Date for two, הכולל טיפות שוקולד מריר עם שברי פולי קקאו ממערב אפריקה, שברי שוקולד חלב מעולה, כלי מיוחד לפונדו ושני מזלגות מעוצבים ועוד - 269 שקלים; מארז love story פרלינים, ובו אוסף של 27 פרלינים בעיצוב רומנטי לוולנטיינס דיי - 148 שקלים.

העובדה הבאה כנראה לא תפתיע אתכם במיוחד. "מכירות האונליין עלו אצלנו בצורה ניכרת, והמודעות שעובדות יותר טוב הן אלה שמטרגטות גברים. גם הרבה נשים קונות, אבל עדיין 60% מהקונים הם גברים", אומר קובה.

יוסי קובה, מנהל השיווק של מקס ברנר (צילום: תהילה שרפי)
יוסי קובה, מנהל השיווק של מקס ברנר (צילום: תהילה שרפי)

דבר אליי בפרחים
גם יוסי כהן, מנכ"ל רשת ZER4U, מציין שבשני המועדים, ט"ו באב וולנטיינס דיי, גברים הם הרוכשים העיקריים. "אפשר לומר שהמכירות לוולנטיינס דיי מתפרסות במשך יומיים, ומדובר בסדר גודל של פי  שמונה מיום רגיל. זה מתמקד במארזים הכוללים ורדים, שוקולדים ויינות מבעבעים", אומר כהן.

המחירים של קולקציית הסידורים והזרים לוונלטיינס דיי מתחילים מ־99 שקלים לזר, ועם המארזים המיוחדים נמנים זר ורדים ענק LADY IN RED (החל מ־179 שקלים); סידור "עטוף בנשיקה": קופסה שקופה עגולה ובתוכה סידור ורדים (399 שקלים); מארז SHINY BOX בשילוב בקבוק יין כרם בן זמרה עם פרליני שוקולד סוריני ושני מארזי שוקולד מקס ברנר (229 שקלים); ומארז YAEL'S - בחירתה של יעל שלביה - המגיע בשמפניירה ובה בקבוק קאווה בשילוב פרליני שוקולד איטלקי מבית סוריני ומארז פרליני שוקולד בצורת לב מבית מקס ברנר לצד חמישה ורדים (256 שקלים).

מארז ZER4U  (צילום: יחצ)
מארז ZER4U (צילום: יחצ)

האם גם אצלכם ברשת ולנטיינס דיי מוביל במכירות על ט"ו באב?
"לצערנו ט"ו באב האחרון נפל על יום שישי, אז היום היה יותר קצר והסתיים בסביבות השעה 17:00, לעומת יום שבו אפשר להגיע לבית הלקוח גם עד 20:00־21:00. בגדול, בוולנטיינס דיי נמכרים יותר מארזים בכ־20% מאשר בט"ו באב. אבל אני יכול להגיד לך שהפערים בשנים עברו היו הרבה יותר גדולים, והם הולכים ומצטמצמים. גם ט"ו באב הפך להיות חג משמעותי בצריכת פרחים ומתנות. לאט־לאט ט"ו באב מקבל את המקום שלו כחג האהבה הישראלי, עם הסיפור היהודי שבו, ומדביק את הפערים בצריכת פרחים, שוקולד ויין".

יוסי כהן, מנכ''ל ZER4U (צילום: יחצ)
יוסי כהן, מנכ''ל ZER4U (צילום: יחצ)

"שני המועדים האלה ידועים כימים שמפנקים בהם וקונים מתנות, שוקולדים ותכשיטים. תכשיט זו מתנה עם ערך סנטימנטלי גבוה מאוד", אומרת מרב ברזילי, מנהלת שיווק של רשת הבורסה לתכשיטים. "בכל החגיגה הזאת סביב ולנטיינס דיי, שנמשכת מספר ימים, המכירות הן פי שלושה מהממוצע. לאורך השנים ולנטיינס דיי היה נתפס אצלנו כחג האהבה הראשי, אבל במהלך חמש השנים האחרונות יש התחזקות גדולה מאוד של ט"ו באב. שני המועדים הללו כבר עומדים ממש על אותה משבצת, בשנתיים האחרונות ט"ו באב אפילו עבר את ולנטיינס דיי באחוזים בודדים".

לדברי ברזילי, אולי גם עונת הקיץ, שט"ו באב חל בה, משחקת תפקיד. "בקיץ רואים עלייה במכירות בתחומים רבים", היא אומרת. "בכל אופן, הקנייה הממוצעת בשני המועדים האלה היא עד 1,500 שקלים, ואולי אנשים גם יכולים להרשות לעצמם לרכוש פעמיים ולפנק. הקורונה למשל גרמה לאנשים כמעט ולא לטוס לחו"ל, אלא יותר לקנות דברים לעצמם. אנשים מרגישים יותר צורך להתפנק ולפצות עצמם על תקופה לא פשוטה שכולנו עוברים".

לרגל הוולנטיינס דיי, רשת הבורסה לתכשיטים מציעה את הקולקציה הרומנטית Lovers Collection - בשבילו ובשבילה. בין הפריטים: תכשיטי יהלומים קלאסיים, קולקציית זהב מעוצבת ואופנתית וכמובן המון תכשיטי לבבות מכל הסוגים, עגילים, תליונים, שרשראות, צמידים וצמידים לרגל. מחירים לדוגמה: צמיד עם תליון לב חלול, זהב 14 קראט -  680 שקלים; תליון לב עם לבבות בפנים, זהב 14 קראט - 370 שקלים.

מירב ברזילי, מנהלת שיווק הבורסה לתכשיטים (צילום: יחצ)
מירב ברזילי, מנהלת שיווק הבורסה לתכשיטים (צילום: יחצ)

ולנטיינס דיי תופס יותר
"כמדי שנה, לקראת חגיגות יום האהבה הבינלאומי, אנו רואים עליות של עשרות אחוזים במכירות הבישום בהשוואה לימות השנה הרגילים", אומרת מירב אליהו, סמנכ"לית השיווק והסחר של רשת אפריל. "הזינוק בביקוש מגיע עד לכדי 60% לקראת מועד זה. עלייה דומה במכירות אנו רואים גם לקראת ט"ו באב, היות ומוצרי בישום נתפסים כמתנה אולטימטיבית לבן או לבת הזוג.

בשנים האחרונות אנו מזהים גם מודעות גבוהה יותר בקרב הצרכנים בישראל לטרנד בשמי הבוטיק, כגון פרפיום דה מארלי, Pana Dora, BDK, איניטיו, Carven ועוד. נוסף לכך, לקראת הוולנטיינס דיי נרשמת עלייה במכירות מוצרי שפתיים כמו שפתונים וגלוסים וכן במוצרי פינוק לגוף ולאמבט".

Carven C'est Paris רשת אפריל (צילום: יחצ אפריל)
Carven C'est Paris רשת אפריל (צילום: יחצ אפריל)

מירב אליהו, סמנכ''לית שיווק 'אפריל' (צילום: פרטי)
מירב אליהו, סמנכ''לית שיווק 'אפריל' (צילום: פרטי)

בלי קשר למתנות, מה דעתכם על ארוחה רומנטית או בילוי זוגי? "מאז הקורונה ומאז שהשמיים נסגרו, הקהל הישראלי מחפש כל סיבה לאסקפיזם. כל יום הוא סיבה למסיבה, ואנחנו גם משחקים במשחק המרגש הזה של להעלות את החוויה למקום יותר מרגש, גם קולינרית וגם מבחינת הקונספט", אומר איציק חנגל, הבעלים של מסעדת פאסטל בתל אביב.

כך למשל, לכבוד הוולנטיינס דיי, בית השמפניה Moët & Chandon שנוסד בשנת 1743 בידי קלוד מואט, יקיים ארוחה רומנטית ויוקרתית במסעדת פאסטל על טהרת השמפניה, בניצוחם של השפים רז רהב ממסעדת OCD, השף תומר טל ממסעדת ג'ורג' וג'ון והשף קובי בכר ממסעדת פאסטל. השפים יצרו יחד תפריט מיוחד לערב הוולנטיינס, הנושא את השם Love Story, עם מיטב המנות שלהם. מדובר בתפריט טעימות זוגי הכולל שישה פתיחים לאדם, שלוש מנות ראשונות זוגיות, עיקרית זוגית לבחירה, קינוח ופטיפורים.

בין המנות שיוגשו: ספגטי "היפהפייה והיחפן" (ספגטי אחד בשני צבעים, קצה אחד לבן, קצה שני אדום, ברוטב בר בלאן ומרווה), Passion fruit - סלק צהוב, עדשים שחורות, קוויאר אוסיטרה חמאה לבנה ועוד. לאורך הערב יוגשו לכל אורח שתי כוסות שמפניה מואט ושנדו. המחיר: 440 שקלים לאדם.

"לאחרונה הישראלים מתחברים יותר למנהגים בחו"ל, והוולנטיינס דיי תופס תאוצה יותר מאשר ט"ו באב. אנחנו משתפים פעולה ואוהבים לרגש ולהתרגש", אומר חנגל. "יש לנו מספיק חגים ומועדים שמקשרים אותנו לדת. אולי בערים אחרות ט"ו באב יהיה יותר חזק מהוולנטיינס, אבל בתל אביב הוולנטיין חזק יותר. אנחנו די מאמצים בעיר המדהימה הזאת דברים שיכולים לשמח אותנו ולתת לנו אסקפיזם".

נשארו עוד מקומות לארוחה הרומנטית?
"הכל לגמרי מלא. אם הייתה לי עוד קומה, הייתי ממלא אותה".

איציק חנגל, בעלי מסעדת פאסטל (צילום: דנה קופל)
איציק חנגל, בעלי מסעדת פאסטל (צילום: דנה קופל)

האהבה שייכת לצעירים
"בשנים האחרונות אפשר לראות שהפעילות בוולנטיינס דיי הולכת ומתגברת. קצת כמו בכריסמס, נראה שלחג הזה יש ניחוח של חו"ל שמושך את האנשים לחגיגה קצת שונה", אומרת אדוה אופיר, מנהלת פיתוח, שיווק ותיירות של משק אופיר, הכולל יקב בוטיק, כרם ומכוורת ביעשוב אלון הגליל שבגליל התחתון.

לכבוד הוולנטיינס יערוך היקב פופ־אפ אהבה שיתקיים ימים ספורים לאחר המועד המקורי, ביום שישי, 18 בפברואר, ויארח את הפודטראק "הקבינה - אוכל רחוב" לחגיגה יוונית עם מוזיקה, מגוון יינות היקב ותפריט של מזאטים, גירוס ומתוקים. מחיר כניסה: 35 שקלים, כולל כוס יין ראשונה (האוכל בתשלום נפרד).

"גם ט"ו באב הוא יום פופולרי, שהולך ומתחזק, אבל אפשר לראות את ההבדלים בין הקהל שמגיע בכל אחד מן הימים הללו", אומרת אופיר. "אם בוולנטיינס אנחנו רואים בעיקר צעירים שמגיעים לאירוע, בט"ו באב רוב האורחים הם מבוגרים יותר".

גם לילה במלון או בצימר יכול להיות פתרון טוב לחגיגה שכולה אהבה. "אין ספק שהישראלים מתחברים הרבה יותר לחג האהבה הלועזי, הוולנטיינס דיי, לעומת ט"ו באב, חג האהבה הישראלי שלנו. יש פער ניכר של 20%־30% יותר בהזמנות לקראת הוולנטיינס לעומת ט"ו באב", אומרת אילנה אלוני, מנכ"לית אתר הנופש צימר לנד, שמציע מגוון חבילות לבילוי זוגי רומנטי לוולנטיינס דיי.

למשל: לילה במלון הבוטיק "דה קארדו" בירושלים במחיר 500 שקלים לזוג, כולל בקבוק יין מתנה; לילה ב"ווילה נואר" במושב נווה ימין, הנמצאת במתחם ובו ג'קוזי־ספא מקורה ופרטי ובריכת שחייה - החל מ־1,000 שקלים לזוג, כולל סידור בלונים רומנטי בסוויטה; לילה בבקתת "אייל בהר" במושב מעונה, הנמצאת במתחם ובו ספא עם ג'קוזי זרמים, סאונה יבשה ובריכה מחוממת ומקורה - במחיר 700 שקל לזוג, כולל פלטת פירות העונה.

שירן שטקרמן, מנכ''לית מלון
שירן שטקרמן, מנכ''לית מלון

"המלון שלנו שוכן ליד הים, כך שספציפית אצלנו יש יותר ביקוש בט"ו באב מאשר בוולנטיינס דיי, כי יום האהבה העברי מצוין בחודשי הקיץ ואילו הלועזי בחורף", אומרת שירן שטרקמן, מנכ"לית מלון "שטרקמן ארנה" בנהריה. המלון מציע לינה בלילה של הוולנטיינס בחדר אקזקיוטיב, כולל בקבוק יין ושוקולד, ארוחת בוקר ושני טיפולי ספא למשך 45 דקות במחיר של 990 שקלים לזוג.

"אבל באופן כללי", אומרת שטרקמן, "אם בוחנים באיזה יום אהבה הישראלים משקיעים יותר בכל הקשור בהזמנת לילה במלון, אז אין באמת תשובה חד־משמעית. זה בעיקר תלוי באיזה יום בשבוע אותו יום אהבה יוצא, אם באמצע שבוע או בסוף השבוע. כשזה נופל על סוף השבוע, הביקוש גבוה יותר.