דוח היציבות הפיננסית של בנק ישראל למחצית השנייה של 2021 אכזב את כל אלה שהעריכו או קיוו כי מחירי הדיור יירדו בטווח הנראה לעין, וסתם את הגולל על אפשרות זו. בדוח שפורסם אתמול נכתב כי "מחירי הדירות עלו בקצב מהיר יותר ממחירי השכירות. ההסתברות לירידת מחירי הדיור בטווח הקצר נראית נמוכה עקב עליית הביקוש, רמה יציבה של התחלות הבנייה והאטה מסוימת בסיומי הבנייה".


כמו כן נכתב כי "עליית מחירי הקרקעות במכרז רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) עלולה לפעול לעליית מחירי הדיור בשנים הקרובות". מחירי הדיור עלו בשנה האחרונה ב־10.3% (עדכון המחירים ייערך מחר עם פרסום מדד המחירים לינואר - י"ש), והיקף המשכנתאות שנלקחו ב־2021 הסתכם ב־116 מיליארד שקל.


עם זאת, למרות עליית המחירים הצפויה בבנק ישראל סבורים כי חובם של משקי הבית הוא נמוך יחסית, וכי לא נשקפת סכנה ליציבות המערכת הפיננסית (בנקים וחברות ביטוח). על פי הנתונים המפקח על הבנקים יאיר אבידן יכול לישון בשקט, אך הוא יהיה חייב להביא בחשבון את העובדה שלפי כותבי הדוח, 9% מהמשכנתאות שתשלומן נפרש עדיין לא נפרעו, ו־1% מהאשראי הכללי לא נפרע.


עוד עולה מהדוח כי אם לא נרשמו הפתעות ביחס לצפוי במחירי הדיור, הרי בכל הנוגע למצב בבורסה ובשוקי ההון, הכותבים מביעים דאגה.
חששם בא לידי ביטוי בהעלאת רמת הסיכון בשוק הנכסים הפיננסיים לצבע כתום כהה - דרגה אחת מתחת לרמת הסיכון הגבוהה ביותר. בדוח צוין כי "הפער בין מחירי הנכסים הפיננסיים לרווחי החברות גדול יותר מאשר בעבר".


המניות ואיגרות החוב נסחרות במחירים גבוהים יותר ממה שנגזר מגורמי היסוד הנוגע לערכן הכלכלי של החברות. עם זאת, בבנק ישראל נזהרים מהשימוש במונח "בועה" ומשימוש במונחים כלכליים, והם לא מתייחסים לסקטורים ספציפיים. בתגובה לדוח נמסר מהמכון לרפורמות מבניות: "רמ"י הפכה את שיווק הקרקעות לעסק בניגוד לחוק הקמתה.היא מוציאה מכרזים לא מפולחים וספקולטיביים לכל המרבה במחיר. ככל שימשיכו לעשות זאת כך מחירי הדיור יעלו. המרוויחים מכך הם הבנקים, והמפסידים מכך הם אזרחי מדינת ישראל. דרך הפעולה הזאת היא מתכון לבועה ופצצה מתקתקת".

בתוך כך, בעקבות המתיחות בגבול רוסיה־אוקראינה וירידות השערים בוול סטריט, הגיבה אתמול הבורסה בהמשך ירידות השערים. במקביל הדולר המשיך להתחזק אתמול לעומת השקל.