יו"ר ההסתדרות לשעבר עופר עיני שוחח הבוקר (חמישי) עם בן כספית וינון מגל על הודעתו הדרמטית, לפי יתחרה על ראשות הארגון. עיני הכריז על כך בחשבון הטוויטר שלו כשכתב: "אני חוזר". בראשית השיחה ב-103FM, עיני נשאל האם התגעגע - והשיב: "אני עוקב מאז פרוץ הקורונה ונראה שההסתדרות נעלמה - כל מה שאתה שומע זו סיסמה אחת – 'העובדים צריכים להיות מתחת לאלונקה'".

"אין תחנה שלא פגעו בהם", הדגיש, "לקחו להם את ימי החופשה, הוציאו מיליון עובדים לחל"ת וגרמו להם לקבל חצי משכורת ופגיעה בזכויות הפנסיוניות שלהם, פגעו באגרות חוב המיועדות של הפנסיה, הגדילו את גיל הפרישה". לטענתו, ההסתדרות הפכה לסוג של מחלקה במשרד האוצר, ששר האוצר ליברמן מחליט וההסתדרות אומרת כן.

"ואז באה עסקת החבילה - עשו לנו כאילו הגדילו את שכר המינימום, ושתבין, לא רק שלא הגדילו, שכר המינימום ירד, כי שכר המינימום ב-2026 יהיה 6,000 שקל, וכל כלכלן זוטר יגיד לך שבשנה הזו הסכום כנראה יתקרב ל-7,000 שקל, ואז הם יכניסו סעיף קטן אחד, הנמוך מביניהם", הדגיש יו"ר ההסתדרות לשעבר, "ואז כשיגיע לעובדים 7,000 שקל או 6,500, הם יקבלו 6,000 שקל. אתה רואה את זה בכל תחנה. עובדים שהיום המשכורת שלהם מאוד מאוד נמוכה, ביטלו להם את השעות הנוספות, ואז יש גם סעיף מוחבא אחד  - שאחרי הבחירות, נקים ועדה שהמשמעות שלה, ביטול זכות השביתה. כשאתה שם על המאזניים, אמרתי – 'אין ברירה, אני חוזר'". 

אתה כמזכיר הסתדרות פופולרי, דווקא הכנסת את העבודה המשותפת, הצלחת בלי שביתות גדולות, וזה בדיוק מה שנמשך גם עכשיו, שאתה יודע, בתקופה כזאת עם קורונה, זה נכס למשק. למה להטריל סתם את המערכת מחדש?
"אמרת עבודה משותפת, אני בעד. אבל כשיש הנחיות של משרד האוצר, שמעת את ההסתדרות עומדת ואומרת, 'הגענו להסכמות'? שר האוצר מחליט וההסתדרות מתיישרת, זה מה שקורה. זאת לא עבודה משותפת. אלה שמרוויחים 6,000 ו-7,000 ו-8,000 שקל, למה הם היו צריכים לרדת ל-4,000 שקל? כי הממשלה החליטה? למה זה לא קרה אצל יפה בן דוד? למה יפה בן דוד לא הסכימה להקפיא שכר לחמש שנים? ראינו אתמול את נתוני הצמיחה, בצמיחה של מעל 8% צריך להקפיא את השכר של העובדים? באינפלציה שהולכת וגואה, צריך להקפיא את השכר של העובדים לחמש שנים? דרך אגב, שתבין - ההסתדרות נתנה על חשבון העובדים בתקופה הזו מעל 70 מיליארד שקל, למה? וממי זה נלקח? מאלה שמרוויחים הכי מעט? זה שיתוף פעולה? זו הממשלה מחליטה וההסתדרות שותקת, בעיניי זה לא שיתוף פעולה". 

המגישים השיבו: "זה נשמע כאילו אתה מתגעגע לממשלה הקודמת?", ועיני ענה: "אצלי זה תמיד מבחן התוצאה. בממשלה הקודמת נשפך יותר כסף, בעוד שהיום לא רק ששר האוצר לא שופך כסף - הוא גם לועג לאותם אנשים. גם סובלים, וגם תוציא להם את העין, למה? אני לא ראיתי את זה בממשלה הקודמת". הוא נשאל למה לו לשוב אחרי 15 שנים, והשיב: "אני מקריב הרבה מאוד ברמה האישית בשביל לחזור, אבל אני לא יכול לעמוד מהצד ולראות שהכל מתפרק. אני לא עושה את זה בשבילי, אני עושה את זה בשביל הציבור שאני מאמין שצריך אותי עכשיו". 

יפה בן דוד (צילום: מרק ישראל סלם)
יפה בן דוד (צילום: מרק ישראל סלם)

כספית ומגל שאלו את עיני האם הוא מצליח להבין את הרציונל בהתנהלות הכלכלית של הממשלה? של שר האוצר? עיני השיב להם: "בעיני, אין לשר האוצר רגישות וחמלה. הוא מתבטא ככה, וגם במבחן התוצאה הוא רואה את זה - כל מה שאני אומר לך זה במבחן המציאות, הציבור עצמו מרגיש את זה".

אני לא מצליח להבין איך ממשלה יורה לעצמה ברגל כל הזמן?
"אין חמלה. האדם הפשוט לא מעניין. אנשים לא מבינים שהיום אי אפשר לחיות במדינה הזו, קשה". 

הוא (ליברמן) רואה אנשים בוכים לו מול העיניים, הוא לא מבין את הסיטואציה?
"ראיתי אותו בוועדת הכלכלה, אנשים זועקים מדם ליבם, והוא שותה את הקפה בניחותא, כאילו זה לא שייך לו. תן להם להרגיש שאכפת לך".  

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103