יצאנו לבדוק כ־20 חברות ישראליות שהנפיקו את מניותיהן במהלך הרבעון הראשון של 2021 או סמוך לו, והתמקדנו בחמש מהחברות שהציגו מגמה ירוקה של עליות חדות, לצד חמש מניות שלא הצליחו להימנע מירידות אדומות. חמש החברות שהציגו את התשואה הגבוהה ביותר למשקיעים סיימו את יום המסחר הראשון שלהן בשווי מצרפי של כ־3.3 מיליארד שקל, וכשנה לאחר מכן הוסיפו כ־2.3 מיליארד שקל לשוויין המצרפי, העומד כיום על כ־5.7 מיליארד שקל, לאחר שכל אחת מהן עלתה ב־262.9% בממוצע.

מובילת המגמה הירוקה היא שותפות המו"פ ביומיט פוד, המשקיעה בתחום הפודטק, שזינקה ב־954.97% מאז סיום יום המסחר הראשון שלה במרץ 2021. זאת, לאחר שדיווחה במהלך תקופה זו על כמה השקעות ועל התקדמותן. כך לדוגמה הודיעה בתחילת חודש ינואר האחרון על הצלחה בעריכה גנומית בקווי תאים ממקור דג אמנון, לטובת פיתוח וייצור בשר דג מתורבת - פעילותה של אחת החברות המוחזקות בידיה.


אך לא כולן זכו ליהנות מאמון מתמשך מצד המשקיעים. חמש מהחברות האחרות שנבחנו בטבלה השילו משוויין כ־1.2 מיליארד שקל, לאחר שכל אחת מהן ירדה בממוצע ב־73.97%, לאחר ששוויין המצרפי ביום שנבחן עמד על 451.2 מיליון שקל, בהשוואה ליום המסחר הראשון שלהן, הן סיימו בשווי מצרפי של כ־1.7 מיליארד שקל.


מובילת טבלת הירידות היא חברת הבינה המלאכותית רייזור, שאיבדה 75.98% מאז סיום יום המסחר הראשון שלה בחודש פברואר 2021.
החברה נסחרה בשווי 130.3 מיליון שקל ביום המסחר האחרון שנבחן, לעומת שווי של 542 מיליון שקל עם סיום יום המסחר הראשון שלה. הסיבה המיוחסת למגמת הירידה התלולה היא הנפקתה על גל של ציפיות, בעוד דוחותיה הכספיים מאז מציגים בעיקר תוצאות מאכזבות.


ניכר כי החברות שזכו לעליות חדות מגיעות בעיקר מהסקטורים שחוו ירידות עם תחילת מגיפת הקורונה, ועלו בחדות עם חזרת המשק הישראלי לשגרה לפני כשנה, וכי החברות שסבלו מירידות הן חברות הצמיחה, שקרנן בתקופה זו ירדה בקרב המשקיעים. החדשות הטובות הן שמגמת העליות הייתה גבוהה יותר ממגמת הירידות, ובבחינת החברות שבטבלה נמצא כי המשקיעים דווקא קיבלו תוספת מצרפית של כ־1 מיליארד שקל על השקעותיהם בכלל החברות.

מעשה בחמש מניות  (צילום: מעריב אונליין)
מעשה בחמש מניות (צילום: מעריב אונליין)


השפל יגיע


גיא מני, מנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות מיטב דש, אמר ל"וואלה! כסף" ול"מעריב עסקים": "אומנם שנת 2021 האירה פנים לבורסה המקומית, שעשתה catch up על השקעות החסר בשנת 2020 ואל מול ארה"ב, אבל עוד לפני בחינת החברות כדאי לבחון גם את כל ההנפקות שלא יצאו לפועל.

"אחת הסיבות לכך שההנפקות לא התקיימו היא השווי שאותו ביקשו החברות במסגרת בחינת הנפקתן, וזאת אף שלא רבות השתנה בחלק מאותן חברות במהלך השנתיים־שלוש לפני כן, אז שוויין היה נמוך יותר. מבלי להתייחס לחברה זו או אחרת, ישנן חברות שחוו ירידה במחיר מנייתן לאחר שנוצר פער בין התחזיות שהציגו לבין תוצאות פעילותן בפועל, וזה עובד גם בכיוון ההפוך, כאשר התוצאות עולות על הציפיות".

"בישראל קיים כיום הייפ מטורף בנושא הנדל"ן, שמוביל חברות להיסחר עד פי שלושה וארבעה על ההון העצמי שלהן. הנדל"ן עולה על רקע היציאה מהמיתון, הריבית הנמוכה, החזרה לקניונים ולמשרדים והרתיחה של שוק הנדל"ן למגורים.אלה, לצד החזרה למניות הנפט והגז בשל הביקוש העולה לאנרגיה זמינה, והריבאונד שחווה סקטור הפיננסים והבנקאות בפרט, הובילו את מדדי הבורסה המקומית להדביק את הפער על המדדים בארה"ב, שבשנת 2021 עשו בין חצי לשני שלישים ממה שמדדי הבורסה בתל אביב עשו".

"זה בעיקר בשל היות המדדים המרכזיים בארה"ב מוטי טכנולוגיה - סקטור שהמשקולות שלו במדדים האמריקאיים גבוהות יותר מאשר במדדים המרכזיים בבורסה בתל אביב, וקרנו ירדה בקרב משקיעי הבורסות ב־2021 לעומת שנת 2020, בעוד המדדים המרכזיים בישראל מוטי נדל"ן ופיננסים, שלהם משקל משמעותי במדדים, והם עלו בחדות בשנת 2021, לאחר שחוו ירידות חדות בשנת 2020. אבל ברור שההייפ ייגמר מתישהו. בדיוק כפי שהיה בעבר הייפ על מניות הטכנולוגיה  והייפ על חברות הארנק (ספאקים)".

גיא מני (צילום: יחצ)
גיא מני (צילום: יחצ)


הגאות תימשך

יש גם כאלו השומרים על אופטימיות ביחס לבורסה המקומית וסבורים כי שנת 2022 תמשיך את המגמה שהתחילה בשנת 2021 בשוק ההון הישראלי.עו"ד אילן גרזי, שותף בכיר וראש מחלקת שוק ההון במשרד עורכי הדין פרל כהן צדוק לצר ברץ.

"זה נכון שהמגמה שעמה התחילה שנת 2022 הייתה של תיקונים במחיר המניות, והיא העלתה מעלה חלק מאלה שירדו בקורונה והורידה מטה חלק מאלה שעלו בזמן המגיפה. ואין גם ספק שה'תיקון' שחוו לאחרונה מניות הטכנולוגיה הנסחרות בארה"ב, בהן גם מניות החברות הישראליות כמו למונייד ו־וויקס, השפיע גם על ביצועי החברות בבורסה בתל אביב".

עורך דין אילן גרזי  (צילום: תומר יעקובסון)
עורך דין אילן גרזי (צילום: תומר יעקובסון)


"אך עם זאת, החברות שהציגו הבטחות מגובות במספרים ולא ניסו לרכוב על גל הנפקות הקורונה זכו לאמון המשקיעים, ומניותיהן הגיעו לשוויים משמעותיים לאחר ההנפקה. אפשר לציין בהיבט זה כמה חברות ובהן טראקנט, נור אינק ושותפות המו"פ ביומיט פודטק, שהציגו תשואות של עשרות אחוזים מאז הונפקו.

"ייתכן שלא נזכה לראות בשנת 2022 מבול הנפקות עם 99 חברות חדשות בדומה לשנה החולפת, אולם קשה לחלוק על הקביעה כי בשנת 2021 קנתה לעצמה סוף־סוף הבורסה בתל אביב מעמד מרכזי במשק הישראלי, מעמד שמוביל להערכה כי השנה יהיה אפשר לצפות להצטרפות של מספר חברות לא מבוטל, משלל סקטורים מגוונים, מסורתיים וחדשים, למאבק על אמון המשקיעים".