דליה מנטבר
מתנהלת כאילו פתחתי עסק חדש

מה למדת בשנתיים האחרונות על בית העסק שלך ועל הענף שאת פועלת בו?
"שהענף משגשג, יותר ויותר קורסים נפתחים ואנשים רוצים ללמוד פילאטיס, כי הם מבינים שזה אורח חיים ולא משהו טרנדי, ולדעתי הקורונה והסגרים תרמו לזה. את הסטודיו לא פתחתי מאז הסגר הראשון, ואני ממשיכה את הפעילות בבית - אבל עדיין בקטן. אם פעם היו לי סטודיו של 18 מכשירים, 23 עובדים על משכורת ו־16 שעות עבודה ביום, היום אני עובדת ארבע שעות ביום עם ארבעה־חמישה אנשים בכל פעם ומאוד מרוצה. חלקם מעדיפים דרך הזום, כי זה יותר נוח להם יותר".

מה השינוי המשמעותי שעשית בעסק בתקופה זו?
"חוץ מהמעבר לפעילות מהבית, התרכזתי בסגירת חובות, כי נוצר מצב שהייתי חייבת המון כסף. למשל, את המינוס המטורף בבנק לא הרגשתי, עד אז כי המחזור היה גבוה והוא התגלגל. רק בדיעבד הבנתי איזה עול זה היווה על הכתפיים שלי. בנוסף, שילמתי לעובדים שנאלצתי לפטר את הפרשי הפיצויים, והחזרתי למנויים את הכספים או השיעורים שהייתי חייבת להם. כעת אני מנצלת את הזמן שהתפנה כדי לפתח את בית הספר להכשרת מורים לפילאטיס שאני מפעילה בשיתוף עם המכללה האקדמית במכון וינגייט".

איזו “עצת זהב" היית נותנת לעסקים אחרים בתקופה זו?
"לשמור על ראש פתוח גם למה שקורה בחוץ, גם לתחושות הפנימיות שלך וגם למרכז של עצמך, שזה העיקרון הכי חשוב של הפילאטיס - המרכוז והמודעות. המסקנה שאני הגעתי אליה היא שבמקום להתרכז בצמצום העסק הישן, אני מתנהלת כאילו הרגע פתחתי עסק חדש ושואלת את עצמי מה אני צריכה בשבילו. הפוך על הפוך. זאת אנרגיה מהממת. במקום ללמוד מכישלונות, אני לומדת מההצלחות שלי ומשחזרת אותן. תקשיבו טוב־טוב לתחושות שלכם ותנועו עם כיוון הרוח". 
הכותבת היא מייסדת ומקדמת שיטת הפילאטיס בישראל. טל׳: 052-7919555

דליה מנטבר (צילום: פרטי)
דליה מנטבר (צילום: פרטי)

אמיר גליק
בנינו מחדש את מאגר המנויים

מה למדת בשנתיים האחרונות על בית העסק שלך ועל הענף שאתה פועל בו?
“שתחום מכוני הכושר והסטודיואים לתנועה הוא יוצא דופן במשק, מאחר שהוא אחד הבודדים שפעל ועדיין פועל תחת מגבלות התו הירוק. ובכלל, הסגרים עלינו נמשכו עוד שבועות רבים אחרי שענפים אחרים נפתחו כבר. במקביל, הקמנו ארגון של בעלי עסקים בענף שמייצג אותנו בהידברות עם משרדי הבריאות והאוצר. זה חשף אותי לקולגות שלא הכרתי קודם לכן, ופגשתי חבר'ה אחד־אחד - אנשים אחראים ומוכשרים שמשקיעים הרבה מזמנם היקר עבור בעלי העסקים הקטנים בענף".

מה השינוי המשמעותי שעשית בעסק בתקופה זו?
“צריך להבין שאנחנו ענף של מנויים. כלומר, כשאנחנו נפתחים זה לא מאפס למאה. זה אומר שאנחנו אחרי כל סגר היינו צריכים לבנות מחדש את מאגר המנויים שלנו. השתדלתי להתייעל מבחינה אופרטיבית וגם מבחינת כוח האדם, למרות שהעלויות קפצו - המשכורות, שכר הדירה וההוצאות הכלליות. אנחנו גם ממשיכים להפעיל את שירות ‘נעים בבית' שפתחנו בסגר הראשון, שבמסגרתו אנו מעבירים שיעורי כיתה אונליין בבתים של הלקוחות. הלקוחות אוהבים את זה, וזה מהווה ערוץ הכנסה למורים שלנו בכל התחומים - יוגה, מחול, בלט, פילאטיס, מדיטציה ועוד". 

איזו “עצת זהב" היית נותן לעסקים אחרים בתקופה זו?
“להתנהל בצורה שמרנית מאוד מאוד, עם ‘כרית מזומנים' בצד שיכולה להספיק לכמה חדשים גם אם העסק סגור ותזרים המזומנים נפסק. למרות הקשיים והפגיעות, כל עשרת הסניפים שלנו ברחבי הארץ עדיין פועלים, ואף פתחנו בסופו של דבר את הסניף ה־11 בהרצליה, שעבר לפעילות מלאה רק אחרי הסגר השלישי. אף אחד הרי לא דמיין שמצב כזה יכול לקרות, אבל הנה זה קרה - וצריך להתנהל בזהירות. כך עשיתי ולי זה עבד טוב".
הכותב הוא הבעלים של המרכז לתנועה “סטודיו נעים". טל׳: 03-5189980 www.naim.org.il

לחזק את “השרירים הניהוליים" | דן קריסטל
"לשני הסיפורים - של דליה ושל אמיר - מכנה משותף אחד ברור: הם בעלי עסק שהיו צריכים לקבל החלטות עסקיות במצב של אי־ודאות מוחלטת, כדי לשרוד ואף להצליח כלכלית. אז מה מומלץ לעשות במציאות כזו? לנשום עמוק, להתרכז פנימה ואז לענות בכנות על השאלות: מה החוזקות שלי? מה אני יודע לעשות הכי טוב? ומה התשוקה שלי? כאן טמונה התחלת התשובה. אז אם אני, לדוגמה, יודע ללמד פילאטיס או להדריך בתחום הכושר - אלה היסודות שלי. משם אני מתחיל את הדרך חזרה למעלה.

"חשוב גם לשאול: היכן נמצאים הלקוחות שלי? אם הם בזום - לשם אגיע, ואם בשכונה בקבוצות קטנות - גם לשם אגיע. ובתוך כל זה - יש לשמור על גמישות מחשבתית ויכולת התאמה מהירה למציאות החדשה. כמו באימוני כושר - גם אלה 'שרירים ניהוליים' שאפשר וצריך לחזק, כי המציאות הזו של האי־ודאות היא כאן כדי להישאר".
הכותב הוא יועץ עסקי־ניהולי ומומחה בפיתוח הון אנושי

דן קריסטל (צילום: ללא קרדיט)
דן קריסטל (צילום: ללא קרדיט)

לשמור חלק מהרווחים כ"כרית ביטחון" | אבינועם שם-טוב
"תקופת המשבר חידדה לנו את החשיבות של מספר נושאים פיננסיים, שהראשון שבהם הוא חשיבות ההון העצמי, רווחים שנצברו בשנים קודמות או בעסקאות אחרות מוגדרים חשבונאית כהון עצמי/הון מניות. חשוב לא לצרוך את כל הרווח השנתי ולשמור חלק מהרווח משנים קודמות למימון הפעילות העסקית ו'ככרית ביטחון' של העסק ליום של משבר. הפרמטר השני הינו שיעור הרווח ביחס להחזרי ההלוואות, וגם כאן חשוב לשמור בחישוב שנתי על רווחיות גבוהה יותר מהחזר ההלוואות השנתי. עסק שהגיע מוכן בשני פרמטרים אלו, הצליח להתגבר על הקשיים שבדרך ולעתים אף להתחזק.

"יזמים רבים ניצלו את הסגרים לצורך תכנון מסלול מחדש. בדיעבד ניתן לראות שעסקים רבים התייעלו מאוד בפעילות הקיימת, פנו לאפיקים נוספים, עברו למוצרים רווחיים יותר, וזה בסופו של דבר ישפר את שורת הרווח בטווח הרחוק. מכוני הכושר חוו פגיעה דרמטית בהכנסות בתקופת הסגרים, ומנגד - ההוצאות הקבועות נמשכו כרגיל. לכן תכנון פיננסי לטווח ארוך ושמירה על 'כרית ביטחון' ועל מדדים נכונים יעזרו לצלוח את המשבר הבא באופן טוב יותר".
הכותב הוא מנהל תחום אשראי, אזור ירושלים, בנק הפועלים

אבינועם שם טוב (צילום: פרטי)
אבינועם שם טוב (צילום: פרטי)

על רקע ההתמודדות המתמשכת במשק עם אתגרי הקורונה, מעריב ובנק הפועלים בסדרת מדורים שמטרתה ללוות עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית בתקופת משבר וחוסר ודאות. מדי שבוע נציג סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים שיסייעו לצלוח את התקופה המאתגרת.

המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.
אין האמור לעיל מהווה הצעת אשראי, מתן הלוואה ו/או דחיית תשלומים בכפוף לאישור הבנק ותנאיו. אי־עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.