שולי אלון
לגוון יותר את ציבור המבקרים

מה למדת בשנתיים האחרונות על בית העסק שלכם ועל הענף שאתם פועלים בו?
“שהעסקים הקטנים והאטרקציות של ענף התיירות הם הניזוקים הגדולים של התקופה. כשאומרים שענף התיירות קיבל פיצויים, הכוונה היא לחברות תעופה, סוכני נסיעות ומלונות. לעסקים הקטנים אין לובי, וכנראה בגלל זה אנו לא נכללים במסלול הפיצויים הנוכחי. הבור הגדול מבחינתנו הוא הירידה במספר הקבוצות בשל נגיף האומיקרון - בתי ספר, נוער ‘תגלית', חיילים וגמלאים וארגונים. את האחרונים אני יכולה להבין, כי זה לא פשוט להיות יום שלם עם מסיכות באוטובוס ובכלל".

מה השינוי המשמעותי שעשיתם בעסק בתקופה זו?
“אנו ממשיכים עם הסיורים החקלאיים באותה מסגרת, אבל למדנו לעשות התאמות למגבלות ולמציאות החדשה: למשל, אם בעבר עבדנו בקבוצות של 40־50 איש, היום אנו מדריכים גם קבוצות קטנות יותר. גם הקטנו את עלויות התחזוקה, ובעלי אורי ואני מדריכים יותר וסומכים יותר על עצמנו. בנוסף, צמצמנו את שטחי הגידולים כדי שיתאימו לכמות האנשים שמגיעה בזמן הזה. לדוגמה, במקום שתי חממות של עגבניות שרי, יש לנו היום חממה אחת".

איזו “עצת זהב" היית נותנת לעסקים אחרים בתקופה זו?
“לשמור על אופטימיות ועל חשיבה חיובית מבלי להיכנס לדכדוך. זה לא משהו אישי נגדנו, אלא מצב נתון בכל העולם. לכן צריך ללמוד להתגמש, להיות יצירתיים ולבצע התאמות במציאות הלא פשוטה הזו. הייתי גם מייעצת להם לחפש ולמצוא אפיקים למבקרים שבעבר לא הגיעו אליהם, ולגוון יותר את ציבור המבקרים מבלי להיות בררנים מדי. חשוב מאוד בתקופה הזו לפעול בחכמה וביעילות".
הכותבת היא בעלים משותפת של “שביל הסלט – סיורים חקלאיים חוייתיים" - מושב תלמי יוסף, טל׳ 077-7295702

ארז מנור
מתכננים מרכז תיירות משולב

מה למדת בשנתיים האחרונות על בית העסק שלך ועל הענף שאתה פועל בו?
"שיש צורך של האנשים בתקופה הזו לבחור תחביבים חדשים, לצאת לטבע ולעשות פעילות ספורטיבית. אנשים עשו שינוי בראש בנוגע לדרך החיים שלהם ואומרים לעצמם שהם לא רוצים רק לעבוד ולעבוד אלא גם ליהנות, ואכן קנו או שכרו אצלנו אופניים יותר מהרגיל. מה שעוזר לנו היא העובדה שאנחנו לא רק אטקרציה תיירותית עם הדרכות של טיולי אופניים, אלא גם חנות אופניים שמציעה מוצרים נלווים למדוושים. כלומר, ההחלטה שלא לשים את כל הביצים בסל אחד הייתה מוצלחת".

מה השינוי המשמעותי שעשית בעסק בתקופה הזו?
"השינוי הגדול הוא בתוך הראש - להיות קשובים לצרכים וגמישים לשינויים בשל מגבלות הקורונה, השינוי בצרכים של הלקוחות, המצב הביטחוני ותנאי מזג האוויר. למשל, בשנה האחרונה הגיעו אלינו קבוצות של חיילים שמשרתים באזור, כי אנחנו ספקים מורשים של צה"ל, אבל בשבועות האחרונים הרבה מהן התבטלו כי צה"ל מגביל את פעילות החיילים בשל נגיף האומיקרון. בתקופת מבצע שומר החומות היינו סגורים כמעט לגמרי, אך ניצלנו זאת לצורך הכנות וטיפולים באופניים, וגם סללנו כביש אספלט חדש אלינו".

איזו “עצת זהב" היית נותן לעסקים אחרים בתקופה זו?
“להיות גמיש לשינויים, לחשוב מחוץ לקופסה ולא להיתקע. הייתי גם מייעץ להם לא להפסיק לקדם את העסק, למרות מצב אי־הוודאות שאנו וכולנו בעצם נמצאים בו. לנו למשל יש תוכנית להפוך את המקום בתוך שנתיים למרכז תיירות, שמשלב גם טיולי אופניים, גם קמפינג עם לינה וגם את המחלבה של הקיבוץ. השקענו פה הרבה מאוד כסף, ונשקיע גם בעתיד, כי אנחנו אופטימיים".
הכותב הוא הבעלים של מרכז האופניים והרכיבה “לה מדווש" - קיבוץ בארי, טל׳ 054-7918071

ארז מנור (צילום: לה מדווש)
ארז מנור (צילום: לה מדווש)

התאמות לייצור מקורות הכנסה נוספים | עומר חרמוני
גם ארז מ"לה מדווש" וגם שולי מ"שביל הסלט" ביצעו התאמות לאחר פרוץ הקורונה והסגרים שהתלוו אליה. ההתאמות סייעו להם לייצר מקורות הכנסה נוספים ולהמציא את עצמם מחדש, והם מהווים דוגמה ומופת למי שהצליח להכין לימונדה מהלימונים שחולקו לו. לא פלא הוא שהם ממשיכים לבצע התאמות לאורך הדרך בהתאם למגבלות החדשות שנפלו עליהם וממשיכים לשמור את הראש מעל למים. 

האתר של לה מדווש יפה, בהיר ונראה אינפורמטיבי. אולם משום מה, לא ניתן לבצע בו הזמנות, אף שלכאורה זה ייעודו. גם המידע שבו לא מעודכן. לעומת זאת, עמוד הפייסבוק מעודכן ויש הפניה לאתר מהעמוד. בקיצור, תרימו טלפון כדי לבצע הזמנה. 

האתר של שביל הסלט יפה ומזמין. הוא מאפשר ביצוע הזמנות למוצרים (שרובם לא במלאי על פי האתר...) ומפנה את המתעניינים בסיור להתקשר למספר טלפון כדי לתאם. עמוד הפייסבוק מוסיף לחוויה. לא ראיתי הפנייה לאתר מעמוד הפייסבוק, וזה עלול למנוע ממי שנחשף לעמוד לתאם ביקור במקום.
הכותב הוא יועץ עסקי

עומר חרמוני (צילום: באדיבות בנק הפועלים)
עומר חרמוני (צילום: באדיבות בנק הפועלים)

ליצור מנועי צמיחה חדשים | תומר רפאל
בחודש ינואר השנה חוו בעלי עסקים רבים בענף תיירות הפנים ירידה גדולה במחזור המכירות. המלונאים, המסעדנים, מורי הדרך, סוכני נסיעות ובעלי עסקים נוספים מדווחים על ירידות משמעותיות במחזורים ובהיקף הפעילות. לכן, יותר ויותר בעלי עסקים בתחום תיירות הפנים צריכים בימים אלה לגלות גמישות תפעולית וארגונית, ואף להמציא את עצמם מחדש. על רקע זה עולות השאלות - כיצד עושים זאת בתקופה של חוסר ודאות? ואיך הבנק שלהם יכול לסייע להם לצלוח את התקופה המאתגרת הזו ואף להתכונן להמשך?

לצד בעלי עסקים הדואגים להגדיל את ״פריסת הרשת״ שלהם ואת היכולת להיות זמינים וגמישים לציבור הרחב, אנחנו נוכחים לראות שהאטרקציות בשטח הפתוח הן אלו שמצליחות להוציא את הציבור מהבתים. לכן דווקא תחילת תקופה זו של ״חג הכלניות״ ופסטיבל "דרום אדום" מביאה איתה אופטימיות רבה לשגרה ולצמיחה לעוסקים בענף תיירות הפנים. עבור אותם עסקים עומד מגוון רחב של פתרונות מימוניים ועסקיים להתמודדות עם התקופה, להרחבת העסק וליצירת מנועי צמיחה חדשים.
הכותב הוא מנהל תחום עסקים באזור הדרום בבנק הפועלים

תומר רפאל (צילום: באדיבות בנק הפועלים)
תומר רפאל (צילום: באדיבות בנק הפועלים)

"מעריב" ובנק הפועלים ממשיכים ללוות ולתמוך בעסקים קטנים בהתמודדותם עם אתגרי מגיפת הקורונה המתמשכת. והפעם, במסגרת פסטיבל "דרום אדום" הנערך החודש בתמיכת פועלים בקהילה, אנו חוזרים לעסקים בדרום הארץ שסקרנו בתחילת המשבר. 

הציבור מוזמן להגיע ולתמוך בעסקי הדרום. מגוון סיורים ופעילויות ייפתחו לציבור הרחב בימים א'־ד' בהנחה של עד %50 בחסות בנק הפועלים. לרשימת האטרקציות והעסקים המלאה, חפשו בגוגל - דרום אדום. 
המידע בכתבה נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.