משרד ירושלים ומורשת קיים אתמול (שני) את הכנס השנתי לציון החלטת ממשלה 3790 לצמצום פערים חברתיים וכלכליים במזרח ירושלים. החלטת הממשלה בהובלת משרד ירושלים ומורשת ובשיתוף עיריית ירושלים ומשרדי ממשלה נוספים כוללת תכנית חומש לשנים 2018-2023 למזרח העיר שתקציבה 2.1 מיליארד ש״ח.

בחלוף ארבע שנים מהחלטת הממשלה בישר היום במהלך הכנס, שר הבינוי, ירושלים ומורשת זאב אלקין כי הממשלה תקדם בשנה הבאה תכנית חומש נוספת למזרח ירושלים שתיושם בין השנים 2023-2028 במטרה להכפיל את תקציבה לכ-4 מיליארד ש״ח.

כינוס הועדה המתמדת ליישום החלטת הממשלה 3970 לצמצום פערים חברתיים וכלכליים במזרח ירושלים, במסגרת תכנית החומש למזרח העיר שתקציבה 2.1 מיליארד ש״ח בהובלת משרד ירושלים ומורשת, התקיימה בהשתתפות ראש עיריית ירושלים משה ליאון יחד עם  עשרות מנכ״לי משרדי ממשלה ביניהם מנכ״ל משרד ירושלים ומורשת, משרדי הבריאות, החינוך, רווחה, המשפטים, ונוספים. במסגרת הוועידה הוצגו בפני מנכ״לי משרדי הממשלה ואנשי מנהלת שיתוף הציבור שמורכבים מתושבי מזרח ירושלים, את התקדמות כלל הפרויקטים שקודמו במהלך השנים האחרונות. 

משה ליאון (צילום: רונן חרוש)
משה ליאון (צילום: רונן חרוש)

מבין הישגי התכנית בשנים האחרונות נמנים: גידול של 34% בקרב התלמידים שלומדים את תכנית הלימודים הישראלית וניגשים לבגרות הישראלית בבתי הספר, לצד חיבור תחבורתי בין מזרח העיר ירושלים לבין מערב העיר בהשקעת מאות מיליוני שקלים כולל הגדלת תדירות קווי התחבורה הציבורית, סלילת 10 ק״מ של כבישים והטמעת שימוש בכרטיסי רב קו. כמו כן, הושקעו 37 מיליון ₪ בפיתוח פארקים, מתקני ספורט ומתמחי שעשועים בנוסף קידום הקמת ארבעה מתחמי תעסוקה ומסחר במזרח העיר.

שר השיכון, הבינוי, ירושלים ומורשת, זאב אלקין: ״העברת החלטת הממשלה לצמצום פערים במזרח ירושלים הייתה מורכבת ודרשה מאמצים רבים מצידי. אני מאמין שתפקידו של משרד ירושלים ומורשת הוא גם לייצר שינוי בשכונות הערביות בעיר, לשנות את פניהן. אי אפשר להפיל על העירייה אחריות להזנחה של עשרות שנים. מי שמדבר על אחדותה של ירושלים לא יכול להסיר אחריות מהאנשים שם. מבחינתי, החינוך הוא החשוב ביותר למען עתידם והשתלבותם. בעיני, היעד הוא שלא יהיה בית ספר ממלכתי במימון המדינה במזרח ירושלים שאין בו מסלול של תוכנית לימוד ישראלית. עלינו לעשות זאת לא כאינטרס ביטחוני, אלא כי הם תושבי ירושלים. תוכנית החומש הבאה כבר נמצאת בהכנה. נסיק מסקנות ונקבע יעדים חדשים. אני מאמין שצריך להשיג הכפלה של תקציב התוכנית- ל-4 מיליארד שקלים בחומש הבא״

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: ״מזרח העיר היא חלק בלתי נפרד מירושלים. לפי המדיניות המיושמת מאז כניסתי לתפקיד, עיריית ירושלים מחויבת ופועלת באופן עקבי להשקעה במזרח העיר במגוון רחב של נושאים, דוגמת תרבות, חינוך, ניקיון, ספורט, רווחה וקהילה, ובכלל זה החלה בהליך אסטרטגי של החלת תוכניות אב לבנייה כדי להסדיר את היבטי התכנון והבנייה במזרח העיר כך שנוכל לבנות למען התושבים מבני ציבור לשימושם. פעילותנו השוטפת מתקיימת בשיתוף הציבור ומנהיגי הקהילה ואנו נמשיך לפעול יחד עם כלל הגורמים במדינה כדי להעניק לתושבים שירות ותשומת לב כדי להמשיך לפתח ולטפח את מזרח ירושלים, מה שלא קרה בעשרות השנים האחרונות״.

מנכ״ל משרד ירושלים ומורשת, נתנאל איזק: יישום החלטת הממשלה 3790, לצמצום פערים חברתיים וכלכליים במזרח ירושלים, הוביל ליצירת מנגנון ייחודי ותקדימי של מנהלת שיתוף ציבור לתושבי מזרח העיר, ורתימה של מנהיגים מקומיים בכל שכונה, שמובילים בשיתוף פעולה את שיפור איכות החיים לתושבים. דרך יצירת האמון בין הממסד לתושבים, משרד ירושלים ומורשת, העירייה וכלל משרדי הממשלה השותפים להחלטת הממשלה, מצליחים לייצר תקווה לתושבים. בן אדם שיש לו תקווה יש לו לאן לשאוף ולחלום. בטח שמדובר בהשכלה גבוהה, ובתעסוקה איכותית. את התוצאות אנחנו רואים גם בפיתוח התשתיות ובהטמעת השפה העברית והמעבר לתוכנית הלימוד הישראלית במוסדות החינוך, בהקמת מרכזי תעסוקה ומסחר ובעוד תחומים רבים. יש לנו עוד המון עבודה, אבל המגמה חיובית ומעודדת. צמצום הפערים הכלכליים והחברתיים במזרח ירושלים הם יעד מקומי ולאומי״.