עדי סופר תאני, 50, מנכ״לית Meta בישראל. נשואה, אם לשתי בנות, בוגרת תואר ראשון במשפטים באוניברסיטת תל אביב ותואר שני בתוכנית קלוג‏–רקאנטי למינהל עסקים
התפקיד הראשון: "אחרי שסיימתי את התואר במשפטים והחלטתי שאני לא רוצה להיות עורכת דין אלא לעבוד במגזר העסקי, התחלתי לעבוד כעוזרת אישית למנכ״ל ובעלים של קבוצת "קידום".

"תחתיה היו כמה חברות–בת, והן עסקו בתחומים של הדרכות, הכשרות ולימודים במגזר הפרטי. הפוקוס העיקרי של התפקיד היה פיתוח עסקי וליווי עסקאות רכישה, מה שיצר את ההזדמנות ‏עבורי - אחרי פחות משנה בתפקיד - להתמנות למשרת המנכ״לות הראשונה שלי בקבוצה, בחברת–בת שבאותה תקופה הקמנו מאפס. מאז ניהלתי הרבה חברות, אבל שום דבר לא יכול להחליף את החוויה הזאת של הפעם הראשונה".

צעד חכם: "כשהבנתי שהשנים המשמעותיות של הקריירה שלי הן גם אלה שבהן שתי הבנות שלי נולדו, היה לי ברור שההשקעה בעזרה בבית זאת הדרך הכי טובה שאני יכולה להשקיע בעצמי ובקריירה שלי, כדי להיות מסוגלת לעשות גם וגם. הדבר הזה נכון לא רק כשיש תינוקות בבית, אלא גם כשהילדים גדלים - ואפילו יותר. הרבה פעמים יש לנו נטייה לחשוב על לימודים או על נדל״ן כעל השקעות שהתשואה עליהן מגיעה לאורך הרבה שנים, אבל היום אני יודעת שאם שחושבים על הקריירה שלנו, ההשקעה בעזרה בבית היא ההשקעה שהתשואה עליה היא הכי גבוהה".

טיפ לקרייריסטית המתחילה: "הבדל משמעותי שאני רואה הרבה פעמים בין בנים לבנות, זה שכשבנים רואים מים עמוקים וקרים הם לא מפחדים לקפוץ וללמוד לשחות תוך כדי, ובנות הרבה פעמים לא יקפצו עד שהן בטוחות שהן אלופות בשחייה. הבעיה היא שאם נחכה לפני שננסה עד שנדע לעשות משהו באופן מושלם, לעולם לא נעיז לעשות את הדברים הגדולים באמת. רק כשקופצים למים למרות הפחד, ועם מספיק אמונה בעצמנו, עושים את ההתקדמות הכי משמעותית בקריירה. רק ככה מנפצים תקרות זכוכית, ורק ככה, כשמוכנים לקחת את הסיכון להיכשל, אפשר להצליח".

עדי סופר תאני (צילום: רמי זרגנר)
עדי סופר תאני (צילום: רמי זרגנר)

רות רלבג, 61, מנכ"לית שירותי בריאות כללית. נשואה, אמא לשני ילדים, סבתא לשני נכדים. בעלת תואר ראשון ושני בכלכלה, מינהל עסקים ומדיניות ציבורית מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים
התפקיד הראשון: "לאחר שירותי הצבאי ובמהלך לימודי האקדמיים הקמתי בין השאר גינות הידרופוניות ושזרתי פרחים באופן מקצועי. בגיל 25, אחרי סיום הלימודים, התחלתי בלימודי מסלול ניהול בבנק הבינלאומי הראשון. קיבלתי את תפקידי הראשון אחרי 18 חודשים כמנהלת מחלקת סחר חוץ ומטבע חוץ אזורית בסניף הראשי בירושלים".

צעד חכם: "צעד חכם בתחילת דרכי המקצועית היה כאשר מוניתי למנהלת סניף בנק בשכונת תלפיות באזור התעשייה בירושלים. הייתי אז מנהלת צעירה מאוד והתבקשתי לסגור את הסניף שהיה לא רווחי. חשבתי שיש הרבה פוטנציאל לסניף ובביקור השנתי של המנכ"ל בסניף הסברתי לו זאת. הוא אכן קיבל את דעתי. הסניף עבר מקום על פי הצעתי והפך להיות הסניף המצטיין למשך שלוש שנים ולסניף עם תרומת הרווח השנייה במחוז אחרי הסניף הראשי.

"כמו כן, החלטה מקצועית שגיבשתי במהלך השנים הייתה שכאשר מיציתי תפקיד החלטתי לזוז מיד ולעבור לתפקיד המאתגר הבא, מוטו שהולך איתי לאורך כל הקריירה".

טיפ לקרייריסטית המתחילה: "לשמוח ולהיות מסופקת במה שאת עוסקת, להיענות לאתגרים, ללמוד, להקשיב וליזום. אם את מאמינה בכיוון מקצועי מסוים, אל תחששי להביע את עמדתך ולקדמה".

רות רלבג (צילום: רמי זרגנר)
רות רלבג (צילום: רמי זרגנר)

מיכל ברוורמן–בלומנשטיק, מנכ"לית מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח. נשואה, אם לשתי בנות, בוגרת תואר שני במדעי המחשב באוניברסיטת קולומביה שבניו יורק
התפקיד הראשון: "את תפקידי הראשון כמהנדסת תוכנה עשיתי במרכז המחקר T.J Watson שבניו־יורק, תוך כדי שלמדתי באוניברסיטת קולומביה. בהמשך הבנתי שהצד העסקי מרתק אותי יותר, ואחרי שלמדתי לימודי ניהול באוניברסיטת תל אביב, עברתי לתפקידי ניהול מוצר. בהמשך נפתלי בנט שכנע אותי להצטרף לסטארט–אפ שלו 'סאיוטה', כ־COO. לאחר ש–RSA רכשה את 'סאיוטה', בנט עזב לפוליטיקה, והחלפתי אותו כמנכ"לית. ב־2013 הצטרפתי למיקרוסופט, להקמת מרכז הסייבר של החברה העולמית, ויזמתי וניהלתי כמה ממוצרי האבטחה המתקדמים ביותר של מיקרוסופט".

"ב־2017 מוניתי לסמנכ"לית הטכנולוגיה העולמית לאבטחת ענן ובינה מלאכותית של החברה, וב־2020 מוניתי למנכ"לית מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח ול־Corporate Vice President (סגנית נשיא תאגידית במיקרוסופט העולמית)".

צעד חכם: "המעבר לניהול מוצר נוסף לניהול פיתוח. נהניתי ללמוד מדעי המחשב ולעבוד כמהנדסת תוכנה, אך הבנתי שתפקידים ניהוליים, שמשלבים טכנולוגיה וניהול אסטרטגי, מאפשרים לי למצות את היכולות שלי ולהשפיע באופן רחב יותר על העולם שבו אני חיה. "כשמנכ"ל מיקרוסופט העולמית סאטיה נאדלה הציע לי לעשות רילוקיישן, סירבתי, וביקשתי להקים פה בישראל את אחד ממרכזי הסייבר המשמעותיים של מיקרוסופט. תפקידי כמנכ"לית נותן לי גם את ההזדמנות לפעול למען גיוס אוכלוסיות מרקעים שונים, לעודד קיימות ושמירה על הסביבה, ולקחת חלק בפיתוח טכנולוגיה מתקדמת שמשפיעה על מאות מיליונים בעולם".

טיפ לקרייריסטית המתחילה: "העיזי לנסות ולקחת סיכונים, אל תחששי ללכת אחרי התשוקות שלך. המסוגלות לקחת סיכונים היא יכולת קריטית לצורך התקדמות מקצועית והשגת הישגים. מחקרים מראים שמגיל צעיר מאוד בנים מקבלים חיזוק חיובי על תעוזה, ואילו בנות מקבלות חיזוק חיובי על היותן זהירות. כאן בדיוק מתחיל פער בין המינים. גם אני לקחתי סיכונים ונכשלתי - ולא פעם אחת. זה היה קשה, אבל משם צמחתי. לכן אני פועלת היום על מנת לעודד בנות צעירות לפתח תעוזה, ללכת בעקבות תחומי העניין שלהן ולא לתת לאחרים לרפות את ידיהן רק בשל היותן בנות".

מיכל ברוורמן בלומנשטיק (צילום: יוסי זליגר)
מיכל ברוורמן בלומנשטיק (צילום: יוסי זליגר)

רקפת רוסק עמינח, 56, שותפה מנהלת ב–Team8 שמקימה ומשקיעה בחברות טכנולוגיות בעולמות הסייבר, דאטה ופינטק. נשואה, אמא לשתי בנות, בעלת תואר ראשון בכלכלה–חשבונאות, תואר ראשון במשפטים ותואר שני במינהל עסקים מטעם אוניברסיטת תל אביב
התפקיד הראשון: "כשהתלבטתי תוך כדי לימודי התואר השני אם להמשיך לקריירה אקדמית ולעשות דוקטורט או לצאת לעולם העסקי, התייעצתי עם חבר. לשאלתו: 'מה את רוצה להיות כשתהיי גדולה?', התשובה שלי הייתה חד־משמעית: 'אני רוצה להיות כמו גליה מאור', אז משנה למנכ״ל בנק לאומי, מהנשים (המעטות) המובילות במשק הישראלי באותם ימים. הוא הכיר אישית את גליה וארגן לנו פגישה. היא מצדה הציעה לי לבוא לעבוד איתה, והשאר היסטוריה. זכיתי להתבונן מקרוב וללמוד מגליה בשנים המשמעותיות ביותר שלה כמנהלת. ללא ספק, התפקיד היה עבורי בית הספר הטוב ביותר לניהול".

צעד חכם: "בגיל 29 התמניתי לשותפה במשרד רואי החשבון סומך חייקין (KPMG), מהמשרדים המובילים בישראל. למדתי חשבונאות, השלמתי את ההתמחות ואף שימשתי מרצה לתחום באוניברסיטת תל אביב, אבל לא רציתי לעסוק במקצוע באופן בלתי אמצעי, עד שהגיעה הצעה שלא היה אפשר לסרב לה: ההצעה לשותפות מצד גד סומך, אז השותף המנהל של המשרד, שהכרתי במסגרת עבודתי עם גליה מאור. גד היה מהראשונים לזהות את הפוטנציאל בי ולהמר עלי. לימים מוניתי למנכ״לית המשרד, והשאר היסטוריה".

טיפ לקרייריסטית המתחילה: "אין דרך קלה להצלחה. מאחורי כל סיפור נוצץ וקריירה מוצלחת היו אתגרים רבים לאורך הדרך, ואפילו כישלונות. ההבדל בין אלו שהצליחו לבין אלו שלא טמון בנחישות. הדרך דורשת התמדה, לדעת להתמודד עם אתגרים ולא להישבר".

רקפת רוסק-עמינח (צילום: רון קדמי)
רקפת רוסק-עמינח (צילום: רון קדמי)

אביה מגן, 44, מנכ"לית רשת מלונות פתאל ישראל. גרושה, אמא לשלושה ילדים, בעלת תואר ראשון במשפטים
התפקיד הראשון: "העבודה הראשונה שלי, מיד כשהשתחררתי מהצבא, הייתה כפקידת קבלה במלון 'פור פוינטס' אילת (היום לאונרדו קלאב). לא חשבתי על קריירה בתחום, אבל ברגע שהכרתי את ענף המלונאות, החיידק דבק בי".

צעד חכם: ״ההצלחה שלי מורכבת מהרבה צעדים קטנים ושאיפות גדולות. בבית לימדו אותי לעשות כל דבר בצורה הכי טובה שאני יכולה ובעיקר ליהנות מהדרך. כמשוחררת טרייה, כשהתחלתי לעבוד בתחום המלונאות, לא חשבתי שזו תהיה הקריירה שלי - אבל היה לי ברור שאתמסר ואבצע את התפקיד בצורה הראויה ביותר. בזכות זה לא רק התאהבתי בתחום, אלא גם זכיתי להוקרה שבכל פעם מחדש הובילה לקידום".

"אם בכל זאת להתמקד בהחלטה נבונה במהלך הקריירה, אחת כזו הייתה כשכיהנתי כסמנכ"לית מלון מרידיאן וקיבלתי הצעה מדוד פתאל להיות מנכ"לית של מלון קלאב מד באילת, לימים מלון יו קורל ביץ'. הייתי אז בת 27 בלבד, והאינסטינקט הראשוני שלי היה לומר ׳לא׳, ממקום של פחד שטמן בחובו חששות של חוסר מוכנות. ככל שהקדשתי מחשבה להצעה הבנתי שאומנם מדובר בתפקיד גדול, אבל אם אתעל את הרצון, הניסיון והידע שלי לתוכו, אוכל להצליח. אם לא אקח את ההצעה, כנראה שלעולם לא אדע. נטרלתי את החששות ורעשי הרקע והלכתי על זה. בדיעבד זה היה בית ספר מצוין, והוא כיוון אותי אל השלב הבא בסולם".

טיפ לקרייריסטית המתחילה: ״מאחורי כל סיפור הצלחה קיים חזון גדול שהתחיל בצעד קטן. בררי מה החזון שלך, תכנני את הדרך ואז צאי להגשים. צעד אחר צעד. והכי חשוב, הישארי נאמנה לעצמך ולעקרונותיך. נשיא ארה"ב תיאודור רוזוולט אמר: 'שמור את מבטך פונה אל הכוכבים ואת רגליך על הקרקע', משפט שמלווה אותי מאז, וכנראה כבר לתמיד".

אביה מגן (צילום: דנה קופל)
אביה מגן (צילום: דנה קופל)
טל גרנות–גולדשטיין, 44, מנכ"לית HOT. נשואה, אמא לשני ילדים, בעלת תואר ראשון במינהל עסקים מהמכללה למינהל
התפקיד הראשון: "לאחר הצבא עבדתי כנציגת מכירות באינטרנט זהב. משם התקדמתי את כל המסלול למנכ"לות, דרך תפקידים מעצבים במכירות, שירות ומשאבי אנוש".

צעד חכם: "אני חושבת שתמיד סמכתי על האינטואיציות שלי ולא אפשרתי לפחד לנהל אותי בבחירות שעשיתי. אחד הדברים החשובים ביותר שלמדתי בתחילת דרכי היה לזהות בזמן את התרבות הארגונית והחזון של מקומות העבודה שבהם אני נמצאת: אם לארגון יש נשמה והוא חותר לתוצאות, אני אהיה שם במלוא הכוח. אף פעם גם לא פחדתי לשנות או לקחת סיכונים. אני תמיד אומרת לעובדים, ואפילו לילדים שלי, שאנחנו לא בחדר ניתוח. צריך לעשות טעויות, ללמוד מהן ולהמשיך הלאה חכמים יותר".

טיפ לקרייריסטית המתחילה: "תסמכי על עצמך שאת טובה ועושה עבודה נפלאה, ולכי על זה בכל הכוח. אומץ הוא חלק בלתי נפרד מהעבודה והוא יאפשר לך להמשיך לצעוד קדימה ולהתקדם. ההבנה שלכל אחת מאתנו יש ערך מוסף שהיא יכולה להביא לארגון היא חשובה לאין שיעור. חשוב לזכור שהגדרת התפקיד שאנחנו מקבלות היא כותרת בלבד, ואילו הדרך שבה נבחר לבצע אותו היא שהופכת אותנו לעובדות מקצועיות ובולטות".

טל גרנות גולדשטיין (צילום: אוהד רומנו)
טל גרנות גולדשטיין (צילום: אוהד רומנו)

יעל אלמור ליאון, 47, מנכ״לית בפועל (מ״מ) של המועצה להסדר ההימורים בספורט. נשואה, אמא לשלושה
ילדים, בעלת תואר ראשון בכלכלה וניהול
התפקיד הראשון: "מפקדת להקות צבאיות במסגרת שרותי כקצינת חינוך. תפקיד סופר–חוויתי שהכין ועיצב אותי לחיים. לאחר שהשתחררתי עבדתי בחברת האמרגנות 'קוטלר אשר', שניהלה את כל אומני המוסיקה הגדולים בישראל. כאן התחברתי לעולם העסקי - דרך התרבות".
צעד חכם: "הדבר שהזניק לי את הקריירה לעולם החדש הוא ההתמחות שלי בתחומי ה־e-commerce, ה־big data, ה–marketing והטכנולוגיה, תוך יצירת החיבור הנכון בין העולם הקמעונאי הישן לחדש".

טיפ לקרייריסטית המתחילה: "לאור המציאות העסקית המשתנה באופן תדיר  וחוסר הוודאות, ארגז הכלים והמתודולוגיות הניהוליות הקיימים אינם נותנים מענה מקצועי מספק ורלבנטי לעולם הניהול הבכיר. מגיפת הקורונה, סיטואציה של אי–ודאות לתקופת זמן ארוכה, כמובן האיצה את דרך המחשבה ואופן ההתמודדות בקרב מנהלים. לעניות דעתי קיבלנו, אנחנו המנהלים, שיעור מצוין במינהל עסקים למתקדמים, שכן נאלצנו להפשיל שרוולים ולתכנן מהלכים יצירתיים חודשיים על מנת לעבור את התקופה באופן מוצלח. לכן, עצתי למי שנמצאת בתחילת הקריירה שלה היא להתעקש לפתח יכולות מקצועיות חדשות במגוון תחומי רוחב. לפתח יכולת התמודדות עם מצבי קיצון ושינויים, ובמקביל להיות קשובה לטרנדים ומגמות עולמיים תוך ניתוח ההצלחות, הכשלונות וההיבטים העסקיים החדשים".