"אפשר לראות כי בתוכניות העבודה של משרדי הממשלה לשנת 2022 יש אתגרים משותפים וחוצי גבולות, שהעיקריים בהם הם יוקר המחיה, ההייטק והטכנולוגיה, משבר האקלים והפשיעה בחברה הערבית". כך אמר ל"מעריב" מנכ"ל משרד ראש הממשלה יאיר פינס.

לדבריו, "אחת המטרות המרכזיות שלנו היא להחזיר את משרד ראש הממשלה למעמדו כקדם. כמי שעבד באוצר יש לי הפרספקטיבה המתאימה. הדבר הראשון הוא להחזיר את המשרד למקום המרכזי בתכנון עבודת משרדי הממשלה".

משרד ראש הממשלה חשף אתמול את תוכניות העבודה של 27 משרדי הממשלה השונים, כולל יחידות סמך. פינס ציין כי תוכניות העבודה נועדו לאפשר את החזרת רכבת המשילות לפסים. "הקמנו את פורום המנכ"לים, פרסמנו בספטמבר את עיקרי המדיניות והעברנו החלטות בהקשרים של עדיפות לאומית", הדגיש.

יאיר פינס (צילום: מרק ניימן, לע''מ)
יאיר פינס (צילום: מרק ניימן, לע''מ)

התוכניות כוללות סטנדרט מחייב, כולל יעדים, מדדים ולוחות זמנים. "המטרה הייתה שכל משרד יפרסם את מרכולתו לאור השמש, וכך נוכל לדעת מי עומד באבני הדרך שהוגדרו. תוכניות העבודה יאפשרו לממשלה לעבוד יותר טוב ולאפשר לשפוט את ביצועיה", הסביר פינס.

עוד הוסיף כי "מדובר בתפיסה שתגרום לעבודה יותר טובה, מתוך הנחה שכאשר יושבים עליך ושואלים שאלות, אתה תעשה את העבודה יותר טוב. יש יחידת בקרה של הממשלה ומטה, והיא נתנה את ההנחיות לתכנון. היחידה תעקוב אחרי היישום ממקום שמלווה ומתוך ביקורת בונה".

על פי התוכניות שנחשפו, היעדים היומרניים והשאפתניים ביותר הוצגו על ידי משרד החקלאות (גידול השטח החקלאי המעובד והורדת מחירי הפירות והירקות), המשרד לביטחון הפנים (גידול בהיקפי הפענוח של פשעים בחברה הערבית, המלחמה בתאונות דרכים ומענה לאלימות נגד נשים) ומשרד האנרגיה (קידום אנרגיות ירוקות דרך יעדים כמותיים לאנרגיות מתחדשות).

מנגד, משרד השיכון והבינוי ומשרד החינוך לא הציבו יעדים שאפתניים במיוחד. כך למשל במשרד השיכון לא הציבו יעד מספרי של גידול בהיקף התחלות הבנייה ל־2022. במשרד התחבורה התעלמו מהצורך בפתיחת צווארי הבקבוק בנמלים או יעד מספרי של הפחתת תאונות הדרכים. במשרד החינוך ציינו אומנם את היעד של הגדלת שיעורי הזכאות לבגרות, אבל התעלמו מיעדים אחרים כמו צמצום הפערים מול הפריפריה.