"מחירי הדיור זינקו בשנה האחרונה ב־12%, ומדד תשומות הבנייה יזנק ב־1%. את זה נראה במדד פברואר שיפורסם בשבוע הבא. הדבר גורם לי לקבוע שהמדינה איבדה שליטה על שוק הדיור", אמר נשיא הקבלנים ראול סרוגו. 

הוא הוסיף: "נכון שהם קיבלו החלטות נכונות עקרוניות שבאו לידי ביטוי בחוק ההסדרים, אבל הם לא יודעים ליישם אותן. במבחן התוצאה הממשלה נכשלה. אין לנו זמן והמחירים חייבים לרדת בתוך שנה. אבל תלוי מה הממשלה תעשה. כפי שזה נראה עכשיו, היא איבדה שליטה, והמחירים ימשיכו לעלות הרבה יותר מקצב של 5% שעליו מדבר שר האוצר. לדעתי, המחירים יעלו ב־2022 לפחות ב־10%".

התאחדות הקבלנים תחשוף בשבוע הבא תוכנית בת חמש נקודות להפחתת מחירי הדיור בתוך שנה, ובראשה שינוי שיטת מכרזי הקרקעות של רשות מקרקעי ישראל ותמיכה מסיבית ברשויות המקומיות להאצת תוכניות הבינוי. סרוגו הסביר: "ברגע שהמנהל משחרר קרקע במכרזים בשיאים חדשים בכל פעם, מחירי הדיור מזנקים. מחירי הקרקעות זינקו מתחילת כהונתה של הממשלה הנוכחית בעשרות אחוזים והם ימשיכו לעלות. המדינה חייבת להקפיא את מחיר הקרקע. לא למכור במכרזים למרבה במחיר, אלא במחיר נתון".

הוא הוסיף: "אנחנו מדברים על חשיבה מחוץ לקופסה. אנחנו ממליצים לרתום לתוכנית את הרשויות המקומיות ולתמוך בהן. הן צריכות כסף מהממשלה, אך לא מקבלות מספיק. ישראל גובה באמצעות מסי הנדל"ן והמקרקעין 65 מיליארד שקל בשנה". על העלייה מרוסיה ומאוקראינה אמר: "המדינה נתפסה עם המכנסיים למטה. אין מספיק דיור. איפה ישכנו 100 אלף עולים? אנחנו עלולים לחזור לעידן של הקרווילות, ואני מקווה שזה לא יקרה. אני מאוד מקווה שפתרונות הדיור לא יהיו זמניים, אלא פתרונות קבע. צריך לבנות מקבצי דיור שלמים שיחזיקו מעמד לאורך השנים".

הראיון המלא מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"