אומנם את יום הפיצה הבינלאומי כבר פספסנו בכמה שבועות טובים, אבל לא יכולנו להתעלם מביקור הפתע שערך בארץ סגן נשיא רשת הפיצריות הבינלאומיות "פאפא ג'ונס", ביל האריס. האריס לא הבין כיצד שני סניפים ישראלים נכנסו לרשימת הטופ 5 בראש טבלת המכירות בכל העולם - והחליט לטוס במיוחד ארצה כדי לבחון את סוד ההצלחה של הרשת שהוא אחד מראשיה, במדינה המזרח־תיכונית הקטנה.

כן, אולי כדאי לקרוא את זה שוב. שני הסניפים המדוברים, שזכו במיקום המכובד מתוך 5,500 סניפים בינלאומיים, הם סניפי רחובות ורמת גן, שהם סניפים קטנים יחסית. אם נאמר זאת בעדינות, אם הייתם אומרים לסגן נשיא הרשת שמדובר בסניף התל־אביבי, יכול להיות שהוא לא היה ממהר לקחת מטוס ארצה.

אז איך זה קרה? ישראלים אוהבים פיצה, וליתר דיוק ישראלים אוהבים פיצה אמריקאית (ויעיד כל מי שחיפש את הפיצה המדוברת והאהובה שלו מהילדות דווקא באיטליה, ונחל אכזבה). ישראלים לא רק אוהבים פיצה, הם גם אוהבים מותגים בינלאומיים, ואולי זה מסביר קצת להאריס את ההצלחה הבלתי נתפסת בישראל.

"אחד הדברים הייחודיים ב'פאפא ג'ונס'", מסביר האריס, "היא העובדה שבכל העולם יש לפיצה את אותו טעם. כך שאם את אוכלת סלייס בארה"ב או בדרום אמריקה כשאת בטיול, את יכולה תמיד לחזור הביתה לישראל ולהיזכר בטעם המדובר שמזכיר לך את הטיול. ואנשים תמיד באים ובודקים אותנו בכל מיני מקומות בעולם. הם שומעים שנפתח סניף, ומגיעים לראות אם זה אותו הטעם של הפיצה שהם אכלו בטיול שהם כל כך זוכרים".

תחושת שליחות

רשת "פאפא ג'ונס" נפתחה לראשונה בישראל בשנת 2016. כותבת שורות אלה אף הייתה בשבוע הפתיחה הרשמי של סניף דיזנגוף ועמדה בתור של שעה וחצי כאחת האדם, עם שני חברים שרצו להיזכר בטעם הבלתי נשכח של הפיצות שאכלו בטיול הגדול "מחוף לחוף" באמריקה. לא נרשמה אכזבה, אלא להפך. מאז חלפו מים רבים בנהר, שלושה סניפים עבדו עד לפני שנתיים תחת זכיינים אחרים, עד שנכנסו לתמונה חן ומוטי ריכטר, שרכשו את הזכיינות והפכו באופן רשמי לבעלי "פאפא ג'ונס" בישראל.

לריכטר יש ניסיון רב בעולם הפיצות: הוא התחיל לעבוד בפיצה האט בגיל 21 וארבע שנים מאוחר יותר הוא כבר ניהל את הרשת.משם הדרך למגרש של הגדולים בעולם העסקים הייתה קצרה. החזון העסקי שלו ב"פאפא ג'ונס" הצליח לעשות את הבלתי ייאמן, ובעיצומו של משבר בריאותי עולמי שסגר המון עסקי מזון, הסניפים של הרשת בישראל לא מפסיקים להיפתח.

כשאני מנסה להבין מהו אותו חזון עסקי, במשלחת שמלווה את האריס בביקור אומרים לי שהסוד טמון כמובן באיכות, אבל בעיקר במהירות המשלוח. המשלוחים בסניפים נעשים במתכונת של "סינגלים" כך שהלקוח מקבל כמעט בתוך 20 דקות פיצה לוהטת, ארוזה היטב, עם רטבים ותוספות בצד שמאוכסנים ומיובאים מאותו ספק אמריקאי, וחלקם אף עוברים "הכשרה" בישראל לשני הסניפים הכשרים.

כמו כן, הראש היהודי לא מפסיק להמציא לנו פטנטים, ולמרות שהמתכונים אחידים בכל העולם, בישראל - אומת הפודטק, יש כבר שתי הצלחות מקומיות שייתכן שבעקבות הביקור של האריס יאומצו גם במקומות נוספים. אחת מהן היא שיתוף פעולה עם חברת הפודטק הישראלית איטסיין, שייצרה בצק דל־פחמימות, המיועד בין היתר לחולי סוכרת. פיתוח ישראלי מקורי שלא קיים בשום מקום אחר. עוד בתפריט הישראלי - תחליפי בשרים על הפיצות הטבעוניות, והרי ידוע שישראל מובילה בעולם בכל הנוגע לתחליפי בשר שמנסים להישאר נאמנים למקור. וכמובן, הדבר שנדמה שהוא מאוד מובן מאליו, אבל מסתבר, ואולי תופתעו כמונו, שלא קיים בפיצריות: ארוחות ילדים.

זה אינו הביקור הראשון של האריס בישראל. בימיה הראשונים של הרשת הוא הגיע לכאן כמה פעמים לביקור עבודה, אבל נשאר עוד קצת כי התאהב בישראל. "האמת שהייתי פה לפני הקורונה בערך שבע פעמים, והפעם בביקור הנוכחי החלטתי שאני לוקח את אשתי איתי, והיא מבלה פה ונהנית מהמקום המקסים הזה".

האם שוק הפיצות עבר טלטלות בשנתיים האחרונות בשל משבר הקורונה? כי בכל זאת, פיצות, ובמיוחד אלה ברשתות, הן הראשונות להיכנס לקטגוריות המשלוחים לכל המשפחה.

"שוק הפיצות אכן היה ועודנו שוק מבוקש, ואנחנו כרשת עברנו שלושה שלבים עיקריים בשנתיים החולפות. השלב הראשון היה להבין במהירות את הסיטואציה. היינו צריכים קודם כל לעשות התאמות איכות במשלוחים. הבנו שאנשים סומכים עלינו כשהם מזמינים מאיתנו את הפיצה האהובה עליהם, וההתאמות נעשו במהרה".

"בשלב השני של הקורונה היה נדמה שהשוק מתאושש, מסעדות רבות חזרו לפעול אבל במתכונת קצת שונה, וגם כאן נדרשה מאיתנו התאמה שתאפשר את אותו מתן שירות מחד, ואת אותה איכות ומהירות שהלקוחות הקבועים שלנו רגילים אליה מאידך. ולפני חודשיים ממש, כשהעולם היה בשיא גל האומיקרון, הבנו פתאום שאף שאנשים רבים חוזרים לאכול בחוץ, יש רבים שמעדיפים עדיין את הפיצה שלהם כבילוי משפחתי בבית, עם המשחקים בסלון. קרה איזה שהוא שינוי צרכני, שאנחנו רואים ביתר שאת בקרב הלקוחות שלנו, וזה אגב מצב כמעט דומה בכל העולם. אנחנו כמובן נערכים ומתאימים את עצמנו בהתאם".

תופעה ישראלית

הגידול הישראלי בסניפים בשנה וחצי האחרונות הוא כמעט בלתי נתפס. אני מבינה שאתם מרוצים מאוד ממה שקרה עם הרשת בישראל?
"נכון. רשת 'פאפא ג'ונס' חוותה גידול של מאות אחוזים במהלך השנתיים החולפות, הן בכל הנוגע למכירות הן בהיקף הסניפים, ואני מדבר כרגע רק על השוק הישראלי. בשנה וחצי האחרונות הרשת בישראל צמחה מ־3 סניפים ל־17, ובחודשיים הקרובים עומדים להיפתח 6 סניפים נוספים. כך שזה באמת נתון בלתי נתפס, כמובן ביחס לגודל המדינה".

האריס מסביר שבחמש השנים הראשונות לקיומה של הרשת, המטרה שעמדה לנגד עיניהם הייתה פשוט לעשות פיצה טובה יותר מזו שהייתה קיימת בשוק. ההצלחה הגיעה די מהר, ו"פאפא ג'ונס" בארה"ב מדורגת שלישית אחרי "דומינוס" ו"פיצה האט", הרשתות הוותיקות. "רצינו להיות טובים יותר, וזה מה שעשינו, חשבנו שעשינו. ואז הפידבק התחיל גם להגיע מכל מיני לקוחות, וראינו שאנחנו עושים משהו נכון".

עד כמה שונה השוק האמריקאי מזה הישראלי?
"אני חושב שבגלל שיש לנו מודלים ברורים מאוד ברשת, אין ממש הבדלים בין הסניפים בעולם. ואנחנו לחלוטין רואים את זה בשטח. זה אותו דבר בכל מקום. כמו הטעם, גם האתגרים שאנחנו מתמודדים איתם הם אתגרים די דומים בתקופה הנוכחית במקומות רבים בעולם. אחד מהם הוא המחסור בעובדים ברשת, ואני מבין שישראל התמודדה עם זה יפה מאוד".

כשהאריס מדבר על ההתמודדות עם משבר התעסוקה הישראלי, הוא מדבר על כך שבסניפים המקומיים המשלוחים חינם, מה שמגדיל את השכר והטיפים לשליחים, ויוצרים כדרך של סיבה ותוצאה, כמעט בלי להתכוון לכך, שאין מחסור בעובדים ובעיקר בשליחים ברשת, נקודה ששווה לנסות לאמץ. "האתגר הגדול עוד יותר", מוסיף האריס, "הוא למצוא גם את האנשים הנכונים שינהלו את הסניפים. ושוב גם כאן זה ברמה העולמית, ואנחנו רואים איך זה עובד בישראל. חשוב לנו למצוא את האנשים שיעבדו איתנו לאורך זמן, שיגדלו ברשת ויצמחו איתנו יחד".
והשנתיים האחרונות כאן הן ההוכחה הניצחת לשיטה.

"כשמדברים על צוות טוב, לראיה - הזכיינים החדשים שנכנסו בשנתיים האחרונות לרשת פשוט עשו פה פלאים. המכירות עלו, המוניטין שלנו ברחבי ישראל מתרחב וגדל, ואני רואה את הקהל הרב שבא לסניפים בכל מיני ערים בישראל, ולא רק בערים הגדולות. אני מתרגש מאוד כשאני מבין שהצלחנו לכבוש את הקהל הישראלי ולהיות לאחד ממותגי הפיצה הגדולים פה, אנחנו שואפים לשנות את תרבות הצריכה".

בשוק הפיצות אי אפשר לשקוט על השמרים, תרתי משמע, אז מה התוכניות קדימה?
"להמשיך ולהביא משב רוח רענן, לא רק בישראל אלא במדינות נוספות בעולם. כמובן שהתוכניות שלנו לגבי ישראל הן להמשיך ולגדול. ברמה העולמית, אנחנו כרגע מדורגים במקום השלישי בעולם, אז נשמח להיות ראשונים".

סניף באיטליה כבר יש לכם, או שזה מבחינתכם למכור קרח לאסקימוסים?
"האמת שעדיין לא. זה לא פשוט ואפילו אתגר מסוים. אין עוד תוכניות קונקרטיות אבל אני בטוח שבסוף נצליח לפצח גם את השוק הזה. אין לי בכלל ספק".