האם ישראל עומדת בפני גל התייקרויות חדש? כחודש לאחר דחיית עליות המחירים על ידי יבואני ויצרני מוצרי המזון, במשק מעריכים כי המלחמה באוקראינה צפויה להביא לעליות מחירים בישראל. מחירי הדלק שכבר זינקו עלולים להביא להתייקרויות של מוצרים רבים, וגם עליית מחירי החיטה וחומרי בניין המיובאים מאוקראינה גורמים להתייקרויות. כך למשל הודיעו יצרניות קמח על העלאת מחירים, בשיעורים של כ15% בממוצע.

בענף המסעדנות מעריכים שהדבר יביא להתייקרויות נוספות. "אמנם יש גבול עד כמה ניתן להעמיס על הצרכן, שמגיעה לארוחה, אבל לא נוכל לספוג לאורך זמן את ההתייקרויות. בחודשים האחרונים כבר עלו עלויות שכר העבודה", אמר מסעדן ותיק.

על רקע עליות המחירים הודיעו אתמול משרדי האוצר והחקלאות על ביטול המכסים על דגים מיובאים, בניסיון להביא להוזלת מחירים. אולם, המגדלים טוענים שהדבר עלול רק לעלות את הרווחים של יבואנים ולא להביא לירידת מחירים ויביא לפגיעה קשה בענף בארץ. שר האוצר אביגדור ליברמן, בתיאום עם שר החקלאות עודד פורר, פרסם להערות הציבור את הצו המבטל את המכס על ייבוא דגים טריים, קפואים, מעובדים ומאכלי ים, בניסיון להביא להוזלת מחירים.

במשרד האוצר טוענים, כי מחירי הדגים בישראל גבוהים בכ-24% לעומת מדינות ה-OECD. באוצר מעריכים שהורדת המכס תביא להוזלות מחירים. "אנו ממשיכים לפעול להוזלת מחירי המזון בישראל כחלק מהמאבק ביוקר המחייה. צעד זה יוזיל את מחירי הדגים", הודיע ליברמן. בעקבות ההודעה, בארגון מגדלי הדגים התריעו, כי "מדיניות האוצר תביא לעליית מחירים כללית בשוק הדגים הטריים בישראל בהווה ויותר מכך בעתיד".

מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים, אלי שריר, טען, שכפי שהורדת המכס על יבוא דגים שהחלה ב-2016, לא התגלגלה במלואה לצרכן ויצרה תלות גוברת בשוק הדגים הישראלי בייבוא, כך גם הורדת המכס כעת לא תביא לירידה במחיר. עוד טוענים בארגון, שהצעד הביא לפגיעה קשר בייצור המקומי ולירידה של כ-26% בייצור המקומי של דגי בריכות טריים בישראל וכתוצאה מכך לירידה של כ-20% במספר המשקים הפעילים בענף, שמספרם עומד כיום על 26 בלבד. בארגון הוסיפו, כי למרות הורדת המכסים בעבר, בפועל מחירי חלק מהדגים המובאים לא הוזלו.