שר האוצר אביגדור ליברמן מתכוון להפחית השבוע באופן חד־צדדי את המכסים על פירות וירקות. מדובר במהלך חריג, שכן עד היום אף שר אוצר לא העז לנקוט צעד דומה נגד הלובי החקלאי בכנסת. עוד נודע כי נציגי הלובי החקלאי, בראשות יו"ר נשיאות המגזר העסקי ונשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי, ניסו בסוף השבוע לשנות את רוע הגזירה בפגישה עם שר החקלאות עודד פורר.

פורר הקשיב והבהיר שכיוון שנציגי החקלאים לא מינו מטעמם גורם שמולו ינוהל המשא ומתן, לא נותרה ברירה אלא להוציא את הרפורמה לדרך באופן חד־צדדי. בכוונת האוצר להפחית בשלב הראשון את המכס בשיעור של 10% על כלל הפירות והירקות המיובאים.

בשלב השני המכסים יופחתו בשיעור נוסף, עד שבתוך חמש שנים יתקרבו ל־0%. במקביל, לצרכנים תהיה הזכות לדעת באמצעות סימון מיוחד מהי ארץ היבוא של הפירות והירקות, וכך יתאפשר להם להימנע מקניות ממקומות 'בעייתיים' מבחינתם, כמו שטחי הרשות הפלסטינית או טורקיה.


בניגוד למובטח, וכיוון שלשר האוצר נמאס, הרפורמה יוצאת לדרך באופן חד־צדדי, מבלי שבשלב זה החקלאים יקבלו פיצוי כלשהו כמו מענקים להשקעות בחדשנות או הפחתה מדורגת של שיעורי המכס. במשרד האוצר בטוחים שהפחתת שיעורי המכס על פירות וירקות תעודד את היבוא, ולאורך זמן תביא להפחתת יוקר המחיה בתחום זה.

בסוף השבוע הוחלט להפחית באופן חד־צדדי את המכס גם על דבש, ללא תיאום עם הלובי החקלאי. את הלובי החקלאי בכנסת מובילים חברי הכנסת רם שפע (העבודה) ויאיר גולן (מרצ). ההתנגדות של ח"כ רם בן ברק (יש עתיד) אינה אפקטיבית, משום שיו"ר מפלגתו יאיר לפיד תומך בעמדת שר האוצר.

בתגובה לפניית "מעריב" מסר אמיתי: "המהלך החד־צדדי של שר האוצר לא יעבור בשקט ויוביל לקרע. צעד כזה מהווה הפרת אמון מול נציגי השדולה החקלאית בכנסת, ומוכיח שעד היום המשא ומתן מטעם האוצר נוהל שלא בתום לב".