ועדת מלכא בראשות מנכ"ל משרד הכלכלה ד"ר רון מלכא מטילה בפועל את האחריות ליוקר המחיה בנושא הפירות והירקות על החקלאים.

ממצאי הדוח של הוועדה, שהוגש אתמול לשרים הממונים, מכשירים בפועל את החלטת שר האוצר אביגדור ליברמן, שנחשפה אתמול ב"מעריב", להפחית מיד את המכסים על הפירות והירקות בשיעור של 10% ולאורך השנים בשיעורים נוספים. ההחלטה שהתקבלה בניגוד לעמדת הלובי החקלאי תפורסם היום או מחר.

ממצאי הדוח, המטילים את עיקר האחריות ליוקר המחיה בענף הפירות והירקות על החקלאים, מלמדים על התועלת הפוטנציאלית של הפחתת המכסים, שכן היא תגדיל את התחרות ותסייע להפחתת המחיר הסופי לצרכן. על פי נתוני הוועדה, המשקים החקלאיים ייצרו בשנת 2020 בישראל 3.2 מיליון טון של פירות וירקות, אך היקף התוצרת דומה להיקפה בשנת 2000, אף שאוכלוסיית המדינה גדלה מאז ב־50%. היקף הצריכה של פירות וירקות טריים עמד ב־2020 על 24.7 מיליארד שקל.

עוד עולה מהנתונים כי כאשר קמעונאי קונה את הסחורה ישירות מחקלאי, חלקו של המקטע החקלאי מהמחיר לצרכן עמד בממוצע על 64%, כשהיתרה (36%) היא של הקמעונאי. מדובר בפדיון ולא ברווח נקי שנשאר לחקלאי ולקמעונאי לאחר ההוצאות. מנגד, כאשר סיטונאי מתווך בין קמעונאי לחקלאי, התרומה הממוצעת למחיר לצרכן של המקטע החקלאי יורדת ל־57%, המקטע הסיטונאי תורם 18% מהמחיר והמקטע הקמעונאי יורד ל־25%. על פי ההשוואה הבינלאומית, ישראל נמצאת "ברף הגבוה" מבחינת הנתח המיוחס לחקלאים.

על פי הנתונים, שיעור הרווח התפעולי (לאחר קיזוז הוצאות נוספות) עמד אצל הסיטונאים על 5%, ואצל הקמעונאים - על 6%. שיעור רווחיות זה דומה לשיעור הרווחיות של מקבילותיהן בעולם. שלוש רשתות השיווק הגדולות שולטות בכ־54% מתוך הפעילות של רשתות השיווק בפירות ובירקות.

החקלאים עצמם זועמים מהמסקנות של דוח ועדת מלכא. יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים עמית יפרח מסר בתגובה: "משבר עולמי פוקד את כולנו בעקבות המלחמה באוקראינה, הכוללת השלכות עצומות על ביטחון המזון, ולשר האוצר נמאס מדבר אחד - מהייצור המקומי ומהחקלאות הישראלית".