"חברות הייצוא העבירו משלוחי אבוקדו בשווי של כ-28.5 מיליון שקל לרוסיה ובשווי של כ-1.5 מיליון שקל לאוקראינה, שטרם שולמו עבורם ואנו מקווים כי אין זה כסף אבוד", אומר יו"ר שולחן האבוקדו במועצת הצמחים ראובן דור, שהתריע כי המלחמה באוקראינה מטלטלת את ענף האבוקדו בישראל. הדברים נאמרו במהלך כנס אבוקדו-גליל עליון שהתקיים ביוזמת מו"פ צפון, משרד החקלאות וגופים נוספים.

"המלחמה בין רוסיה לאוקראינה רק חידדה את ההבנה כי אל לנו להיות תלותיים בשוק אחד ועלינו להתקדם בפיתוח שווקים חדשים בעולם", ציין עוד דור. לדברי מנכ"ל "גליל אקספורט", דרור איגרמן, "התמוטטות שער הרובל מקשה על הרוסים לשלם את חובם לחברות הייצוא, למרות שרוב הכסף מבוטח ואני מקווה כי מבחינת גביית תשלומים ניתן יהיה לפתור את הבעיה".

הוא הביע דאגה לנוכח חוסר הוודאות בענף. "מדאיג יותר העתיד, האם נוכל ובאיזה אופן לעבוד מול רוסיה בעתיד בתחום הייצוא, עקב המגבלות, למרות שבשלב זה ייצוא מזון ותרופות מוחרגים מההגבלות והסנקציות של ארה"ב והאיחוד האירופאי. לכן, נראה כי יהיה אפשר להמשיך לייצא לרוסיה, אך המשלוחים הימיים גם הם בבעיות כלכליות גלובאליות וזמן המשלוחים שהתארך כבר בשנתיים האחרונות בשל הקורונה, מתארך עוד יותר עקב המלחמה באוקראינה".

הוא ציין עוד, כי אין ערובה לכך שאוניות המסע יוכלו להגיע לנמלים ברוסיה, מאחר וחברות הביטוח אינן מוכנות לבטח את המשלוחים, בשל בעיית תזרימי התשלום של רוסיה. "אני מקווה כי ימצא לכך פתרון, אך הדרך לא פשוטה, אם ברמת החובות ואם ברמת הסחורה, שעקב המצב תימכר במחירים נמוכים והפסדים גדולים".

איתן צבי, סמנכ"ל השיווק ב'גליל אקספורט', אמר עוד בכנס: "השוק הרוסי והאוקראיני מהווים כ-40% משוק ייצוא הזנים הירוקים מישראל, הנמצא כרגע בקיפאון, בשל ירידת המחירים באירופה. לדוגמה, מחיר פרי האבוקדו הגדול (גודל 18) עומד כעת על 7.5 עד 8 יורו (ל-4 ק"ג), זו ירידה במחיר של קרוב ל-שני יורו, ביחס למחירו בשבוע שעבר. בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה מכולות האבוקדו מקניה ופרו, ששלחו סחורה בדרכה לרוסיה הופנו כולן את המשלוחים לאירופה, גם מישראל צומצמה האספקה לאירופה".

הוא הודיע שלאור זאת, "קיבלנו החלטה להמתין כמה ימים בכדי לבחון כיצד המצב מתפתח, הן בענף הייצוא והן בשוק המקומי העמוס כרגע בזני אבוקדו ירוקים, בכדי שניתן יהיה להחליט כמה, איך ולאן לייצא". מנתונים שהציג מיקי נוי משה"מ במשרד החקלאות עולה כי בארץ נטועים כ-100 אלף דונם מטעים בוגרים ו-40,000 דונם מטעים צעירים של אבוקדו, כאשר רק בשנתיים האחרונות נטעו עוד כ-20 אלף דונם מטעי אבוקדו, עיקרם באזור הנגב המערבי ובעוטף עזה. 

יבול האבוקדו השנה צפוי להגיע ל-230 עד 250 אלף טון, כאשר כמחצית מהתוצרת מיועדת לשוק המקומי. דור ציין עוד, כי על פי נתונים בינלאומיים, שווי שוק גידול האבוקדו העולמי הוערך בשנת 2018 ב-13.64 מיליארד דולר ובשנת 2026 היה צפוי לצמוח לכ-21.56 מיליארד דולר.