יעקב חגואל, יושב ראש ההסתדרות הציונית העולמית וממלא מקום יו"ר הנהלת הסוכנות היהודית, נאם באמצעות ראיון מצולם בפני הנוכחים בכנס הג'רוזלם פוסט בלונדון וסיפר על פעילות ומאמצי הארגון בחילוץ פליטים יהודים מאוקראינה והבאתם לישראל.

בשיחה עם גולן בר יוסף, העורך הראשי של "מעריב", הדגיש חגואל את מאפייניו הייחודיים של מבצע העלייה הנוכחי. "זהו מבצע ההצלה וההגירה המורכב ביותר ב־30 השנים האחרונות, מאז נפילת מסך הברזל. אנחנו פועלים בשטח להצלת אלפי יהודים משדה הקרב, ומאפשרים לכל מי שבוחר, להגיע לישראל".

חגואל ציין כי תהליך העלייה נחשב מאתגר מאין כמוהו גם בשגרה, ועל אחת כמה וכמה בנסיבות קשות שבהן נכפה על יהודי אוקראינה לעזוב הכל ללא התראה או תהליך מסודר. "האתגר המרכזי בעלייה זאת", אמר חגואל, "הוא ההימלטות וההצלה, ולצד זה, לא פחות חשובה העובדה שמשפחות רבות נאלצות להתפצל. עלינו לזכור שרובן משאירות מאחור אב, בעל או בן בין הגילים 18 עד 60י שאינם מורשים לעזוב את אוקראינה בזמן מלחמה".

חגואל ציין לשבח את המאמצים של משרדי הממשלה וגורמי ממשל, משרד החוץ ומשרד העליה והקליטה, ואמר כי לסוכנות היהודית יש ניסיון מפואר של הבאת מיליוני עולים לארץ, עוד לפני קום המדינה. לדבריו, קליטה מוצלחת של יהודי אוקראינה תלויה לא מעט ביחס שיעניקו אזרחי ישראל לפליטים. "בראש ובראשונה אני רואה כאן אתגר עבור ישראלים החיים בציון. איך נקבל ונעטוף אותם כשכנים, חברים וקולגות לעבודה".
תוך שהוא מציין כי יש מקום לשיפור בתהליך קליטת עולים בישראל, שיבח חגואל את פועלן של יהדות התפוצות והקהילה היהודית בישראל, על ההתגייסות המהירה לסייע לפליטים בכסף ומשאבים. "זה מדהים לראות איך העם היהודי מתאחד בזמנים כאלה", הוסיף.

חגואל הוסיף כי מלבד המשבר באוקראינה, ההסתדרות הציונית העולמית והסוכנות היהודית עוסקות לאורך כל השנה בפעילויות ותוכניות בדגש על יהדות וציונות. לדבריו, הסוכנות היהודית צפויה להעלות כבר לפני פסח עוד 3000 עולים מאתיופיה. במקביל לכך, המסע לחיזוק הקהילות היהודיות ברחבי העולם ולמאבק בתופעת האנטישמיות נמשך כל הזמן.