גל המעצרים ביהודה ושמרון נמשך לאורך סוף השבוע האחרון, זאת בעקבות הפיגוע הרצחני בעיר בני ברק. בג'נין כוחות גדולים של מג"ב, יסמ"ג וצה"ל עצרו 13 חשודים, שלושה מחבלים נהרגו במהלך חילופי האש. 

שר החקלאות, עודד פורר,  שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב ב־103fm והתייחס לגל הטרור: "שב"חים מעצם היותם שוהים בלתי חוקיים לא צריכים להיות כאן ולא צריכים להיכנס לכאן. אני שמח לראות שגם הצבא וגם המשטרה פועלים בעניין הזה בצורה מאוד אגרסיבית. כדי לחסל את גל הטרור חלק מזה זה גם החימוש של אזרחי ישראל והיכולת שלהם לשאת נשק כדי להרוג אירועים ברגע שהם קורים".

"אני חושב שבמדינת ישראל בה אנשים משרתים בצבא ועושים מילואים, אני לא רואה סיבה שקצין שהיה ביחידה קרבית לא יוכל לקבל רישיון לנשק.  הבעיה היא אלו שמחזיקים בנשק בלתי חוקי וזו גם הבעיה של הטרור. הממשלה הזו עושה את מה שלא עשתה קודמה בעניין הזה במשך 10 שנים", הוסיף.

על הגבלת הכניסה, אמר שר החקלאות כי "כשיש מי שעובד במדינת ישראל, הרקורד שלו ידוע והוא קיבל אישור - יש לנו אינטרס שהם יעבדו. כמובן שמערכת הביטחון יודעת גם לעשות סגרים. יש לנו אינטרס בסוף שתהיה כאן עבודה וכלכלה חופשית. מי שלא נוגע בטרור ומי שבא כדי לעבוד ולהתפרנס מכבוד צריך לאפשר לו את זה, וזה בדיוק המסר שצריך להעביר למי שכן נוגע בטרור - לא תהיה פרנסה, לא קצבה ואני מקווה גם לא יכולת לחיות בנינו".

שר החקלאות פורר: "נוטה שלא לאשר את העלייה במחירים"

בתוך כך, הזינוק במחירים במשק צפוי להימשך, לאחר שוועדת המחירים המשותפת למשרד האוצר ולמשרד החקלאות פרסמה את המלצתה לייקר את מוצרי החלב הנמצאים בפיקוח בכ־6.5%. הסמכות לאימוץ מסקנות הוועדה שמורה לשר החקלאות ולשר האוצר.

השר פורר התייחס לנושא ואמר כי "הקוטג' זו דווקא דוגמה טובה, בעבר הוא היה בפיקוח והוא יצא. הקוטג' היום בפיקוח של הציבור ואת רואה שהפיקוח של הציבור עובד והוא הוביל לכך שלא מעלים את המחירים. היה מאבק ועובדה שתנובה לא מעלה את המחיר בתשעה אחוזים כמו שדרשה מחלבת טרה. לגבי השישה וחצי אחוזים מדובר בהמלצה של ועדת המחירים".

בהמשך פירט את הצעדים הצפויים להינקט עוד בטרם יישום ההמלצה: "אקיים דיונים סביב ההמלצה הזו כדי ללמוד אותה ולהבין מה יש שם. אחר כך נקבל החלטה שר האוצר ואני והיא יכולה להיות שלא נחתום בכלל על הדבר הזה. אני גם מתכנן לקרוא גם לרפתנים, גם למועצת החלב וגם למחלבות לבוא לשולחן כדי לראות איך מונעים את העלייה הזו על כיסו של הצרכן, כולם יצטרכו לתת חלק. גם המחלבות שנהנות משוק סגור, זה שוק שרק הם שם ואין להם תחרות ואין להם מתחרים. גם הרפתנים שחיים במסגרת סגורה וברורה שבאירוע הזה כולם יצטרכו להבין שנותנים כתף". 

"זה נכון שלא דין עלייה של אחוז כדין של עלייה של 6 אחוזים. היעד שלי הוא שלא תהיה עליית מחירים בתקופה הזו. בסוף אני צריך לקבל החלטה והיא צריכה להיות מבוססת על נתונים. אני נוטה שלא לאשר את העלייה הזו, אני חושב שהיא מופרזת ושזה לא נכון, עליית מחירים כל כך חדה בתחום משק החלב, בוודאי שמדובר על מוצר מפוקח. נוצר פה מצב אבסורדי, המוצרים המפוקחים הופכים להיות היקרים ביותר כשאנחנו צריכים להיות בדיוק ברמה אחרת. אם זה המצב יכול להיות שאנחנו צריכים לעבור למנגנון בו השוק קובע את המחיר, גם את זה אנחנו נבדוק. ייבוא ותחרות", הוסיף.

כמו כן, התייחס גם למחירי הירקות והפירות ואמר כי "צריך לזכור שכל פרי או ירק גם חשוף לפגעי נזק האוויר והייתה קרה לא רק בישראל אלא גם במדינות אחרות. אם אין עגבניות בכל האזור אז כמובן שכל האזור סובל. אני פועל לפתיחה של מכסות נוספות של פטור ממכס, גם כאן זה בדיוק הסיפור של שוק פתוח ושוק סגור. את לעולם תעדיפי לקנות את העגבנייה הטרייה שגדלה קרוב אלייך, היא גם לא סובלת מקשיי הובלה, אבל בתקופות מסוימות בהחלט צריך לפתוח ייבוא".

"סביב העניין הזה פתחתי מיד מכסות פטורות ממכס של ייבוא עגבניות אבל גם כאן צריך לזכור שזה חלק מהמהפכה שאנחנו עושים בחקלאות הישראלית. אם אין מספיק עגבניות או שתקני בזול ואז אין עגבניות, או שיש עגבניות אבל יש מעט אז המחיר שלהן עולה. הסיפור הוא לא עניין הפיצוי, יש קרן נזקי טבע שיודעת לפצות, אבל אני רוצה וזה היעד שלי בחקלאות הישראלית - להוביל לכך שיהיה מספיק ייצור שידע לתת מענה לביקושים. למה בהולנד יודעים לייצר מכל דונם של עגבניות 55 אלף קילו ובמדינת ישראל מוציאים רק 7,000", אמר.

לטענתו, "ברגע שאנחנו פותחים מכסות נוספות לפטור ממכס לעגבניות אנחנו נראה בשבועיים הקרובים את המחירים יורדים. אני לא חושב שיש משרד שפועל להורדת יוקר המחיה כמו המשרד שלי, אני נלחם בכל החזיתות למען הציבור הישראלי ולמען החקלאות הישראלית. אנחנו בעניין הזה רואים ונראה, גם בתחום הזה הורדנו מכסים ואני מקווה שכבר בקיץ הקרוב נראה ונרגיש את ההשפעה הזו בכיס. לגבי ירקות גם כאן אנחנו פותחים את השוק, אני חושב שבשנה הבאה לא נסבול עוד הפעם מהאירועים האלו. אני במובנים האלו עובד בכל אמצעי שעומד לרשותי כדי להוריד את המחירים לצרכנים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm