ד"ר עמית מור, מנכ"ל אקו אנרג'י ייעוץ כלכלי-אסטרטגי, התראיין היום (שלישי) בתוכניתה של ענת דוידוב "איפה הכסף" ב-103FM, וביקר את הכרזתו של שר האוצר, אביגדור ליברמן, כי יופחת מס הבלו על הדלק והסולר, אשר יביא להוזלה של חצי שקל לליטר דלק.

"ב-2012, כשמחיר הדלק היה אמור לעבור את ה-8 שקלים לליטר, ממשלת נתניהו הפחיתה את הבלו על הדלק על מנת שהמחיר לא יעבור את ה-8, בסוף הוא כן עבר", אמר ד"ר מור בפתח הריאיון, "אנחנו נמצאים ב-7.5 שקלים וזה היה יכול להגיע גם ל-9-10 שקלים. הכל תלוי באדם אחד, ד"ר ולדימיר פוטין, האם לצמצם את אספקת הנפט בעולם. הוא החליט שלא, הוא מקבל קרוב למיליארד דולר ליום מההכנסות וזה לא נתון תחת הסנקציות". 

"פוטין הטיל על כולנו קנס של כ-70 אגורות לליטר בחודשיים האחרונים. מחיר הבנזין והסולר עלה כתוצאה מהחששות הפוליטיים שיהיה מחסור, אין מחסור בשווקים. מחיר הדלק מורכב ממחיר הבנזין השווקים הבינלאומיים, מס הבלו שהוא מס קצוב ולא משתנה עומד היום על 3 שקלים ו-10 אגורות לליטר בנזין וסולר", הוסיף.

"מס בלו זה מס קנייה שמוטל באירופה, בישראל ועוד כמה מדינות בעולם, על הדלק, טבק ואלכוהול", ציין מנכ"ל אקו אנרג'י, "זה כסף שנכנס לקופת האוצר. אם דובר על חצי שקל לרבעון, זה מיליארד שקל פחות לתקציב המדינה, פחות לרווחה, לביטחון, לחינוך. אנחנו חייבים להבין, הקנס של פוטין בעולם לא יבוא רק על מחיר הדלק, מחירי החיטה עלו, המתכות עלו ב-70 אחוז, הכל הולך להתגלגל עלינו".

"אם המדינה רוצה להטיל עוד קנס לדורות הבאים שיצטרכו לשלם את זה, עדיף לסבסד את הלחם, החלב והבשר, למה את הדלק? אני מאוכזב משר האוצר, אני יודע שפקידי האוצר חושבים בדיוק כמוני. מיד אחרי הפסח מוצרי המזון הולכים לעלות, פוטין עצר את שרשראות ההספקה", טען ד"ר מור.

לסיום אמר כי "המדינה תיקח יותר הלוואות ותוותר על מיליארדים. דווקא ללכת על הדלק זה צעד פופוליסטי מאוד וצר לי. יש פה גל צונאמי כלכלי, ואנו צריכים להתגונן מפניו. מחירי הדיור יעלו עוד יותר, מחירי המזון יעלו באחוזים רבים. ממשלת ישראל, אל תהיי פופוליסטית". 

סייעה בהכנת האייטם: מיכל קדוש, 103FM