"אנחנו רוצים לראות שוב את הישראלים", אמרו לי בציפייה מלונאים, סוחרים בבזארים ומסעדנים באזור אנטליה בטורקיה, אותו חבל ארץ שעד לפני כ־12 שנים נחשב ליעד התיירות המוביל מארץ הקודש, ובו ביקרו כ־850 אלף ישראלים בשנה.

בשנים האחרונות זרם התיירות מישראל לאנטליה היה דליל יחסית, והציפיה שם היא לשנת מפנה. המהפך השנה הגיע בעקבות שורת אירועים דרמטיים, שבאנטליה מאמינים ש"סידרו את הכוכבים" עבור תעשיית התיירות המקומית.

טורקיה (צילום: משה כהן)
טורקיה (צילום: משה כהן)

יחסים חמים, בריכה קרירה

ראשית, ההתחממות ביחסי טורקיה־ישראל בתקופה האחרונה, לאחר שנים של קיפאון, שהגיעו לשיאם בביקורו של הנשיא יצחק הרצוג בטורקיה. גם לפלישה הרוסית לאוקראינה הייתה השפעה עקיפה לציפייה הגוברת לתייר הישראלי. המלחמה הביאה לקיפאון כמעט מלא בתיירות מרוסיה ואוקראינה, שתפסה בעבר נתח של כשליש מכלל כ־18 מיליון התיירים שהגיעו לאנטליה בשנה.

שתי סיבות נוספות הן הירידה החדה בשער הלירה הטורקית, שהפכה את הנופש המשפחתי לזול יותר, והגברת נפח טיסות השכר בין אנטליה לנמל התעופה בן גוריון, שצפוי לזנק. ב"אשת טורס", למשל, מתכוונים להוציא בחופש הגדול טיסה יומית, כחלק מחבילות "הכל כלול".

לזאת יש להוסיף את הרקע של "יציאת ישראל". לאחר שנתיים של קיפאון ודשדוש בשל משבר הקורונה, עם ישראל ייצא לחו"ל בהמוניו במהלך פסח ולאחר מכן בחופשת הקיץ. על פי תחזית רשות שדות התעופה, במהלך חודש אפריל יעברו בנמל התעופה בן גוריון כ־1.5 מיליון תיירים.

ביטול חובת בדיקת ה־PCR לפני החזרה לישראל, בדיקה שהרתיעה רבים שחששו "להיתקע" ימים ארוכים בבידוד בחדר רחוק מהבית, וכן ביטול חובת הבידוד המלא ללא מחוסנים, שהביא לגל חדש של טיולים ונופשים משפחתיים, הביאו ל"בום" הגדול. זאת על רקע המחירים הגבוהים יחסית, לעתים, של נופשים משפחתיים באילת ובאזורים נוספים.

אכן, התייר הישראלי הפך ליעד מבוקש ובמדינות רבות רואים בו מנוף להתאוששות ענף התיירות, שספג מהלומה קשה במשבר הקורונה.
ראינו את זה בשבוע שעבר, ביריד התיירות הבינלאומי במתחם אקספו בתל אביב, כאשר עשרות מדינות שיגרו נציגים בניסיון לזכות בתיירות הגואה מישראל. התחרות בין היעדים גבוהה, ולאחרונה גם שארם א־שייח' עלתה על מפת התיירות מישראל.

טורקיה (צילום: משה כהן)
טורקיה (צילום: משה כהן)

שובו של הכל כלול

באנטליה מאמינים שהמחירים הזולים בנופשים במלונות ברמת חמישה כוכבים בשיטת "הכל כלול" יחזירו עטרה ליושנה, והשפה העברית תשוב להישמע בבזארים, באתרי התיירות ובמלונות.

במשך שלושה ימים, במהלך סיור העיתונאים, ביקרתי בבתי מלון, באתרים, בשווקים תוססים וססגוניים ובמסעדות אותנטיות באנטליה והיה אפשר לראות בכל מקום את הציפייה לחזרת התיירות הישראלית. "הישראלים היו חסרים כאן", אמר לי בחיוך סוחר בבזאר באלניה.

"אני מתרגש לקראת חזרת התיירות מישראל", סיפר מטין גירגין, ספק תיירות בינלאומי. "ישראלים אהבו את אנטליה והם מרגישים בבית. יש לנו הרבה מהמשותף - המוסיקה, התרבות והאוכל", הוא ציין, והביע משאלה שעד סוף הקיץ יפקדו כ־300 אלף ישראלים את אנטליה, רבים מהם בנופשים המשפחתיים בבתי המלון, שכל אחד מהם הוא "עיר" בפני עצמה. "אני מאמין שזו רק ההתחלה ובהמשך המספרים עוד יגדלו. מי שמגיע לנופש משפחתי כאן לא צריך לצאת מהמלון, יש כאן הכל".

שלומי, יהודי המתגורר באנטליה ואשר שנים ארוכות מלווה קבוצות תיירים, מאמין שהישראלים ישובו בהמוניהם. "אנטליה הייתה יעד אטרקטיבי לישראלים, והם יחזרו. יש כאן שפע בתי מלון עם הצעות נופש מושלם, של הכל כלול במחירים אטרקטיביים", הוא ציין בהתלהבות.

"אנחנו רואים בכל מקום את ההתרגשות אצל ספקי התיירות והמלונות באנטליה, שמחכים מאוד לארח את הישראלים. אנטליה מספקת את התמורה הכי טובה למחיר, עם פארקי מים, שפע של מסעדות ואירוח הכל כלול שהישראלים כל כך אוהבים", ציינה סמנכ"לית חברת "אשת טורס" שירלי כהן עורבי.

"אנטליה שהישראלים חוזרים אליה שונה מזאת שהכירו, עם תשתיות תיירות משופרות, מלונות חדשים ומפוארים ואזורי נופש שהיו פחות נגישים עבור הישראלים, כמו למשל אלניה. גם מבחינת מחירים הרבה השתנה - הלירה הטורקית נחלשה מאוד ומוזילה משמעותית את עלויות החופשה וההקניות. אני מאמינה שהישראלים יגיעו בהמוניהם, ואנטליה תהיה היעד החם בקיץ, לאחר 12 שנים".

טורקיה (צילום: משה כהן)
טורקיה (צילום: משה כהן)

טורקיה נותנת יותר

כהן עורקבי מעריכה שלשגשוג התיירות הישראלית לאנטליה יהיו בהמשך השלכות גם על ענף התיירות בארץ. "גם מבחינת המחיר טורקיה נותנת הרבה יותר לישראלים, ואני מעריכה שהדבר יביא לכך שבעתיד אילת תרד במחירים. באילת יצטרכו לעשות התאמות".

ועם זאת, בתשובה לשאלתי ועל רקע הנסיון של השנתיים האחרונות עם גלי הקורונה ואירועים בלתי־צפויים, היא ממליצה לאלו שרוכשים חבילות נופש לתקופת הקיץ, לעשות גם ביטוח ביטול לכל מקרה.

באנטליה יש אלפי מלונות, ומתוכם כ־350 מלונות ברמת חמישה כוכבים. הסיור החל במלון TUI MAGIC LIFE JACARANDA, ברמה של חמישה כוכבים בשיטת הכל כלול למשפחות. המלון, הכולל 774 חדרי אירוח וסוויטות, משתרע על שטח נרחב, כולל שטחי פעילות על חוף חולי ופרטי סמוך לעיר סידה, מתחמי ספורט ופעילויות בריאות ומתקנים לילדים  - פארק מים, מועדון ובריכות משחק.

השבוע "אשת טורס" הציעה חבילה משפחתית במלון הזה לפסח - 14־17 באפריל - לשלושה לילות במחיר של 299 דולר לאדם בהרכב של זוג בתוספת שני ילדים, כך שחבילה משפחתית תעלה 1,196 דולר. המחיר כולל טיסות, העברות ולינה במלון חמישה כוכבים.

ביום השני של המסע באנטליה יצאנו לסיור היכרות בעיירת הנופש אלניה, המסתמנת כתגלית תיירותית. "לפני הקורונה המתינו סמוך לנמל שבע־שמונה אוניות קרוז, והיום אנחנו רואים בקושי אחת", העיר שלומי בגעגועים, "התיירות עדיין לא חזרה למה שהייתה לפני הקורונה".

גם לאלו הרוכשים חבילת הכל כלול מומלץ לצאת מהמלון ולסייר באלניה. הסיור שבו השתתפתי החל בעלייה למבצר אלניה העתיק המשקיף על העיר היפה, שמגובה נראית כגלויה. לאחר הירידה ברכבל נכנסנו למערת הנטיפים דמלאטאש. משם המשכנו לנמל, שבשעות הערב עשיר במוקדי בילוי, ובהמשך הגענו לבזאר הגדול של אלניה, המציע דברים אותנטיים בשפע.

טורקיה (צילום: משה כהן)
טורקיה (צילום: משה כהן)

אוכל טוב וחמאם

הסיור המרתק באלניה כלל ארוחת צהריים טורקית טיפוסית ב־DIMCAYI, על רקע המים הזורמים בצבע טורקיז בנחל, שהשלימו את החוויה האותנטית. הערב הסתיים בארוחה במסעדה היפה GUVERT, המשקיפה לעבר הים.

היום השלישי נפתח בחמאם טורקי אותנטי, שכלל סאונה יבשה, חדר מלח, סאונה רטובה ולאחר מכן קרצוף וניקוי בחמאם, כוהקינוח היה מסאז'.
התחנה הבאה במסע באנטליה הייתה בעיר העתיקה סידה - מרכז עתיק של כלכלה, תרבות ואומנות.

ביקרנו בתיאטרון הרומי של סידה, שהשתמר באופן מופלא ובימי הסתיו מתקיימות בו הופעות מסוגים שונים, ומשם המשכנו לסיור בעיר העתיקה, שעוברת תהליך של שימור ושיפוץ. בשנות ה־30' של המאה שעברה, בעקבות חילופי אוכלוסין בין יוון לטורקיה, הועברו לעיר פליטים טורקים מכרתים. אלו שימרו את סגנון הבנייה היווני ובנו בתים נמוכים שעוברים כמו שימור מוקפד.

תוך כדי הסיור באנטליה ביקרנו במגוון בתי מלון נוספים בסטנדרטים גבוהים ובשיטת הכל כלול, שיצרו פסיפס של היצע מרשים - A GOOD LIFE UTOPIA FAMILY RESORT, RUBY PLATINUM SPA RESORT, RUBBY PLATINUM, EFTALIA OCEAN, SUSESI LUXURY RESORT ו־TUI MAGIC LIFE MASMAVI BELEK, בעיירת הנופש בלק. עם פתיחת עונת הנופשים בחודש אפריל זו הופכת לשוקקת, כאשר רבבות מגיעים אליה לעבודה בענף התיירות, שהוא מקור הפרנסה המוביל.בבב

הכותב היה אורח של "אשת טורס"