לראשונה מתחילת השנה הציגו קרנות ההשתלמות הישראליות תשואה חיובית בעקבות העליות שחוו באותו החודש שוקי המניות בארה"ב ובישראל, ושברו את מגמת ההפסדים של החודשיים הראשונים של השנה. כך המדדים הנבחרים בארה"ב, כמו מדד S&P ונאסד"ק, עלו בכ־3.5% ובכ־3.4% בהתאמה במהלך חודש מרץ, והמדדים הנבחרים בבורסה בתל אביב, כדוגמת ת"א 35 ות"א 125, עלו בכ־2.4% ובכ־2% בהתאמה לאותה תקופה.

זאת אף על פי שמלחמת רוסיה־אוקראינה נמשכה (ועדיין נמשכת) באותה תקופה, האינפלציה הייתה (ונשארה) גבוהה, ולצדה ציפיות העלאות הריבית נשארו איתנות, כמו שאריות הקורונה, שגם בדעיכתה היא ממשיכה להיות נוכחת. כל אלה, כאמור, לא הפריעו לעליות השווקים. התשואה הממוצעת שהציגו עשר קרנות ההשתלמות במסלול הכללי שנבחנו על ידי וואלה! כסף ומדור עסקים ב"מעריב", עמדה על 0.74% במרץ האחרון, וצמצמה את התשואה השלילית הממוצעת שהשיאו הקרנות לעמיתיהן מתחילת השנה לשיעור של 1.49%.

נתוני מרץ - קרנות ההשתלמות (צילום: צילום מסך)
נתוני מרץ - קרנות ההשתלמות (צילום: צילום מסך)

מי שהצליחה להשיג את התשואה הגבוהה ביותר מבין קרנות ההשתלמות שנבחנו בטבלה היא הקרן של בית ההשקעות ילין לפידות, החשופה בעיקר לאפיק המנייתי, והיא סיכמה את חודש מרץ האחרון עם 0.89% תשואה. בכך צמצמה קרן ההשתלמות של ילין את התשואה השלילית שלה מתחילת השנה לשיעור של 2.13%. מדובר בתשואה השלילית השנייה בגובהה מבין קרנות ההשתלמות שנבחנו בטבלה.

שנייה מלמטה בעמודת התשואה השלילית בטבלה עומדת קרן ההשתלמות כללי של בית ההשקעות אלטשולר שחם מתחילת השנה בשיעור של 2.36%, לאחר שסיכמה את חודש מרץ ב־0.85% תשואה. סמנכ"ל השיווק בבית ההשקעות ילין לפידות עומר דגני הסביר: "הפרמטרים שהשפיעו לחיוב על התשואה שלנו במסלול הכללי במהלך חודש מרץ היו פיזור המניות בחו"ל לצד השקעה במדדים, שרשמו תשואות גבוהות יותר מיתר השוק".

הוא הוסיף: "בחירת המניות שביצענו בבורסה בישראל אפשרה לנו להציג תשואה גבוהה יותר מהמדדים ומיתר השוק. כמו כן, באגרות החוב המח"מ (משך חיים ממוצע) הקצר והנטייה לצמוד בחלק הממשלתי (אג"ח ממשלתי) עשתה טוב לתיק ההשקעות". עוד אמר: "אנו מסכמים את חודש מרץ גם בהובלת המסלול המנייתי (מסלול השקעה שרובו מוטה למניות), שמידת הפופולריות שלו צוברת תאוצה.  

"עם זאת, חשוב לזכור שתיקי ההשקעות של הגמל והפנסיה הם מוצרים פיננסיים ארוכי טווח, ולכן יש להביט על התשואות במונחי טווח ארוך, ולבחון את השחקנים השונים (משווקי המוצרים הפיננסים) בציר הטווח הארוך". קרן ההשתלמות במסלול המניות של ילין לפידות סיכמה תשואה של 1.85% במרץ האחרון, ובכך צמצמה את התשואה השלילית שלה מתחילת השנה לשיעור של 2.99%. התשואה המצטברת שלה לחמש שנים עומדת על 73.02%.

מי שמסכמת מלמטה את טבלת עשר קרנות ההשתלמות שנבחנו על ידינו היא זו של חברת הביטוח הפניקס־אקסלנס בתשואה של 0.39% לחודש מרץ האחרון, המבליטה פער של 0.5% ממובילת הטבלה. תשואת מרץ צמצמה את התשואה השלילית של האחרונה לשיעור של 1.46%, הקרובה לממוצע של כלל הקרנות שנבחנו. גורמים בשוק ההון מעריכים כי עיקר הפער שנוצר בסיכום מרץ בין הפניקס לשאר קרנות ההשתלמות הגדולות נובע מאחזקה נמוכה יותר של הפניקס במניות סחירות, המוטית יותר לישראל מאשר לחו"ל.

קרן ההשתלמות במסלול המנייתי של הפניקס סיכמה את מרץ עם 1.11% תשואה, שצמצמה את התשואה השלילית שלה מתחילת השנה לשיעור של 1.74%. התשואה המצטברת של הקרן במסלול זה לחמש שנים עומדת על 71.08%.