לאחר שתחום הנדל"ן רותח ומיזמים למימון הענף קמו בשנים האחרונות בקצב מסחרר, נמסר אתמול על הקמת חברת חדשה בשם ארכימדס מימון נדל"ן.

מה שמעניין בחברה הוא האנשים שעומדים מאחוריה, ומדובר בבכירי ענף הביטוח ובראשם אייל לפידות, שניהל את הפניקס ושיכון ובינוי.
טלי ריצ'מן שימשה עד לאחרונה כמנהלת אגף הנדל"ן בדיסקונט (וקודם לכן בלאומי ובהפניקס), ורועי יקיר שימש כמנהל ההשקעות בהפניקס וקודם לכן בכלל ביטוח.

ארכימדס עוסקת במימון נדל"ן באמצעות מתן חוב בכיר ושותפויות פיננסיות. לפידות משמש כיו"ר הדירקטוריון, ריצ'מן כמנכ"לית, יקיר כיו"ר ועדת האשראי וליאור מילשטיין כסגן יו"ר הדירקטוריון.

לפי הדיווח החברה החלה את פעילותה כבר בינואר 2022, וגייסה מהבנקים לאומי, הפועלים ומזרחי טפחות וממור גמל מקורות מימון בהיקף של מיליארד שקל. מאז החלה את פעילותה היא העמידה מסגרות אשראי של 240 מיליון שקל.

כמו כן היא העמידה ערבויות לפי חוק מכר ל־10 פרויקטים בתחום הנדל"ן למגורים בהיקף של 580 מיליון שקל. החברה מצויה במגעים מתקדמים לליווי של 15 פרויקטים נוספים בהיקף של 650 מיליון שקל ו־3 מיליארד שקל במסגרת ערבויות חוק מכר.

שוק האשראי לליווי בניה נאמד ב־110־120 מיליארד שקל בשנה ונשלט עדיין על ידי הבנקים, למרות גידול מסוים בנתח השוק של המוסדיים והגופים החוץ־בנקאיים. בשנים הקרובות יגדל נתח השוק של המגזר החוץ־בנקאי.