דוח ההייטק השנתי של רשות החדשנות, שמנהל דרור בין ושבראשה עומד ד"ר עמי אפלבאום, מזהיר מפני ירידה בהיקף ההשקעות בהייטק ומפני העובדה שההשקעה הממשלתית במו"פ נמצאת במקום האחרון מבין מדינות ה־OECD המתועשות.

הענף נמצא בריכוזיות יתר הן מבחינה ענפית, הן מבחינה גיאוגרפית והן מבחינה דמוגרפית. עם זאת, ישראל נמצאת במקום הראשון בהוצאה למו"פ ביחס לתוצר ומובילה בשיתופי פעולה בין מוסדות אקדמיים לתעשייה.

"לאורך השנים ההשקעה הממשלתית במחקר ופיתוח בתחומים מתפתחים ועתידיים כאחוז מהתוצר נמצאת בירידה מתמדת.

"המשך הצמיחה בענף ההייטק הישראלי אל מול התחרות העולמית נמצא בסיכון בשל השקעה ממשלתית נמוכה בצורה מהותית לעומת מדינות העולם", נכתב בדוח.

עוד נאמר כי ישראל הידרדרה מהמקום ה־10 למקום ה־15 במדד החדשנות העולמי. חרף האזהרות מהנתונים עולה כי ההייטק הישראלי רשם שיא של גיוסי הון ב־2021, ונרשמו 88 גיוסי ענק של לפחות 100 מיליון דולר.

אורית פרקש הכהן  (צילום: ינאי יחיאל)
אורית פרקש הכהן (צילום: ינאי יחיאל)


עם זאת, שווי המניות בנאסד"ק נחתך ב־10%. יצוא ההייטק חצה לראשונה את רף ה־50% מהיצוא הכולל והוא עומד על 54%, והתעסוקה בענף חצתה את רף ה־10% מהמועסקים במשק. מדעי המחשב הוא המקצוע האקדמי הפופולרי לתואר ראשון ו־11% משלבים את המקצוע בלימודיהם.

כמו כן, נרשמו ירידה של 6% בכמות העובדים מהחברה החרדית וקיפאון בשיעור העובדים מהחברה הערבית. 39% מבני 30־34 בישראל מועסקים בתפקידים טכנולוגיים בכלל ענפי המשק.

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש־הכהן מסרה: "ההייטק הוא נכס לכלכלה ואסור לקחת את הצלחתו כמובנת מאליה. שימור הישגי התעשייה הוא אתגר לאומי קריטי.

"אנחנו משקיעים בהון האנושי באמצעות הוספת כוח אדם מתאים לתעשייה לצד יצירת תוכניות חינוך ותשתיות טכנולוגיות פורצות דרך. קידמנו בתחומים אלו יעדים להגדלת כמות הישראלים בהייטק, תוכנית חינוך לילדי ישראל בעולמות הטכנולוגיה ותמיכה בגופי מחקר ופיתוח. בימים אלה אנו מגבשים תוכנית לאומית לקידום הבינה המלאכותית בתמיכת שר האוצר".