עו"ד שירה להט, מומחית לדיני עבודה, התראיינה היום (רביעי) בתוכניתה של ענת דוידוב ב-103FM והתייחסה לדוח פערי השכר בין גברים ונשים שאמור להתפרסם בתחילת החודש הבא.

"המעסיקים הגדולים במשק והחברות הציבוריות יהיו חייבות לעשות בדיקה עצמית, לבדוק מה הפערים, לפרסם דוח פומבי ולשלוח לכל עובד ועובדת שיגידו אם קיים פער ולאיזו קבוצה הם שייכים", אמרה עו"ד להט, "לפעמים אין פער, ולפעמים לטובת גברים או נשים. הדוח בסך הכל נותן נתונים ממוצעים, אבל זו התחלה וצעד ומשמעותי. אם קיבלנו נתון שאומר בקבוצת העובדים שלנו יש פער, הולכים למעסיק ואומרים לו להסביר לנו. גם לפני התיקון לחוק, חוק שכר שווה אפשר לעובדים שחשבו שהם מופלים, אפשר למעסיק לבדוק לגבי שכר של עובדים בתפקידים דומים".

"חלק מהפער נוצר מזה שנשים במקור לא דורשות את השכר הגבוה שגברים דורשים. בתי הדין לעבודה קבעו שהמעסיק חייב לבצע בעצמו את הבדיקה, ואם יש שני עובדים בתפקידים מקבילים, פחות או יותר באותו ותק וניסיון, צריך לשלם להם שכר שווה", הוסיפה, "החוק חל על כל המעסיקים הפרטיים שמעסיקים לפחות 518 עובדים ומעסיקים שהם חברות ציבוריות ועמותות. המעסיקים הגדולים עובדים על זה די הרבה זמן, אני יודעת שיש גם מעסיקים גדולים שהופתעו לגלות פערי שכר ועשו תיקונים". 

לסיכום ציינה עו"ד להט כי "יש מעסיקים שהם בלחץ כי הולך להתפרסם המידע הזה באתרי האינטרנט, הולך להיות רעש ציבורי סביב העניין. החוק לא קובע מספיק סנקציות, הסנקציה האמיתית פה תהיה הכוח הציבורי והשיימינג, יותר מהעניין הפלילי. החיסרון הוא בזה שהאינפורמציה שמציגים היא סטטיסטית וכללית". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM