"למרות העלייה הצפויה בריבית, אין בשלב זה ירידה ניכרת בביקוש למשכנתאות. ביצועי המשכנתאות במאי נאמדים ב־11.75 מיליארד שקל. הם גבוהים מאפריל, אבל נמוכים מחודש מרץ". כך אומר ל"מעריב" דרור פלדמן, מנהל תחום המשכנתאות בבנק מזרחי טפחות. בנק מזרחי טפחות הוא גדול הבנקים למשכנתאות, ותיק המשכנתאות שלו עומד על כ־30% מהמערכת הבנקאית כולה.

על רקע עליית הריבית הצפויה היום מוסיף פלדמן: "בסופו של יום, הלקוחות מגיבים בהתאם למה שהם רואים: מחירי הדירות ממשיכים לעלות, אין ציפייה לירידת מחירים ולא רואים תוכנית ממשלתית באופק. נכון שמחירי המשכנתאות התחילו לעלות, אבל החלופה המיידית – שהיא השכירות – עדיין לא הוזלה.

"התגובה המיידית של הלקוחות היא שהם אינם מסתערים, אלא עוצרים ומתייעצים - אבל לא עוזבים. הבקשות שכבר נמצאות בצנרת נמשכות, ואני לא מזהה האטה משמעותית בבקשות החדשות".

עם זאת, פלדמן מסייג את דבריו ואומר: "אבל אם הריבית ומחירי הדירות ימשיכו לעלות, יותר ויותר לקוחות יתקשו לקבל אישור משכנתה. הדבר ישפיע בשלב הראשון מיידית על משקיעים – וייתכן שבשלב מאוחר יותר תהיה התמתנות בביקוש".

"כבר כעת מסתמנת מגמה של ירידה מסוימת בביקוש למשכנתאות במסלול הפריים (ריבית משתנה)", הוא מוסיף. "כבר הייתה עלייה אחת, והיום צפויה עליית נוספת. הלווים רואים את התוצאה המיידית בעליית הריבית והם יותר זהירים במסלול הפריים".

עוד אמר כי "אנחנו בבנק זהירים יותר במדיניות הביטחונות. אנחנו אומנם לא דורשים תוספת ביטחונות מעבר לשעבוד הדירה, אבל תהליך החיתום הוא קפדני יותר ואנחנו בודקים את יכולת החזר המשכנתאות כאחוז מההכנסה השוטפת".

בתוך כך, בנק ישראל יפרסם היום את ההחלטה על גובה הריבית. אנליסטים צופים שהריבית הבסיסית תעלה בשיעור מינימלי של 0.25% לשנה. אולם, יש הסבורים שהעלייה תהיה משמעותית יותר, ותגיע ל־0.4% לשנה.

בבנק לאומי אומרים כי העלייה בסביבת האינפלציה צפויה להימשך גם בחודשים הקרובים, ובנק ישראל יעלה היום את הריבית ב־0.4% – כהמשך למגמה שבה החל בהחלטה הקודמת. בעוד כשנה תעמוד הריבית הבסיסית על 2% לשנה.

גם כלכלני בית ההשקעות מיטב סבורים שהריבית תעלה ב־0.4% ל־0.75% לשנה, לנוכח התגברות סיכוני האינפלציה. "עולה הסיכוי שהפד האמריקאי יצטרך להעלות ריבית מעבר להערכות בשווקים, ויכולת העמידה של המגזר הפרטי בריבית גבוהה אמורה להיות חזקה", כותבים במיטב.

בבית ההשקעות פסגות זהירים, וסבורים שבנק ישראל יעלה את הריבית ב־0.25%, וייתכן שאף בשיעור גבוה יותר – של 0.4%. עם זאת, ההנחה היא שהבנק המרכזי לא ירצה להפתיע את השוק, ולכן ההעלאה תהיה מתונה יותר.

בבית ההשקעות לידר סבורים שהוועדה המוניטרית תסתפק בעלייה של 0.25% (בהסתברות של 60%). ההנחה שבעקבות ייסוף השקל בשבוע האחרון בנק ישראל לא יסתכן בעליית ריבית חדה יותר.