שרת האנרגיה קארין אלהרר חוזרת בה: השרה הודיעה על ההחלטה להפשיר את חיפושי הגז בים התיכון, והמשרד פותח בהליך תחרותי למתן זיכיונות לחיפושי גז, כך שעל פי ההערכה, כמה מתמודדים יגישו את מועמדותם. אלהרר הסבירה אתמול את שינוי החלטתה המקורית, שנועדה לקדם אנרגיות מתחדשות, בביקוש הגובר לגז ממדינות אירופה בעקבות המלחמה באוקראינה. ההחלטה החדשה מתואמת עם מצרים, שהינה אחת מקוני הגז מישראל, וגם עם האיחוד האירופאי.

עוד נודע כי קרן העושר, שמקורה בתגמולים העודפים מחיפושי הגז ומשאבי טבע, תחל לפעול מחר. זאת לאחר שבקרן נצברו למעלה ממיליארד שקל. מדובר בסכומים סופיים שאין לגביהם מחלוקת עם רשויות המס. הקרן הוקמה לפני שמונה שנים, במקביל לאישור מתווה הגז.

ההבטחות היו כי בקרן יצטברו מאות מיליוני שקלים אבל בפועל הסכומים היו נמוכים בהרבה, בין השאר בזכות תכנוני מס של חברות הקידוח וכימיקלים לישראל (המשלמת גם היא מסים על האשלג). חלק הארי של הכנסות המס מגיע ממאגר תמר. בעלי מאגר לווייתן פטורים מתשלום מס על רווחי יתר עד 2026 בגלל ההוצאות לצורך מס הקשורות בקידוח.

בחודש נובמבר יזמה שרת המדע אורית פרקש הכהן תיקון לחוק שלפיו אם יש מחלוקת על תשלום המס, הוא ישולם תחילה ובמקרה של פסיקה משפטית סותרת הוא יוחזר