יונתן (יוני) רפאל
"אני מאשקלון בלי רקע קודם בחקלאות. לפני כ־14 שנים סיפר לנו חבר מהמילואים על מושב נטור בדרום רמת הגולן, שהיה פעם קיבוץ. באנו, התרשמנו והחלטנו להצטרף. בהתחלה עזרתי לחבר עם עדר הכבשים שלו, ועם הזמן - כשהחלטנו שאנו רוצים עדר משלנו - עברתי קורס של משרד החקלאות לגידול צאן לחלב. בהמשך, רעייתי קרינה, שהיא קובנית שהתגיירה, יצאה ללמוד גבנות במחלבות בצרפת ובאיטליה והחלה לייצר את הגבינות הראשונות בבית.
"במשך כעשור גידלנו עדר כבשים, עם חליבות והמלטות, עד שנהיה עמוס להחזיק מחלבה וגם דיר ומכרנו אותו. יש לנו כיום חנות מפעל ומסעדה שמציעות בראנצ'ים המבוססים על הגבינות שלנו ועל לחמים, יין, ריבות ומוצרים אחרים ממקומות שונים באזור. כיום אנו רוכשים את החלב משני משקים פרטיים, ומייצרים גבינות חצי קשות כמו ברי וסנט מור, גבינות קשות כמו גאודה, מנצ'גו, פקורינו ותום, וגם לבנה וכמה סוגי יוגורט. עובדים אצלנו שישה־שמונה עובדים, רובם קבועים ברפת ובמסעדה, וגם הילדים איתן ונעמי עוזרים.
גיא גולן
"את רפת החלב שלנו הקימו ב־1930 סבי וסבתי, משה וציפורה גולד, ממייסדי מושב באר טוביה. זה התחיל מפרה אחת שכל משפחה קיבלה, וכיום - 92 שנים אחרי - אנחנו רפת בת 320 פרות, אחרי שעשינו שותפויות עם בעלי רפתות אחרים. אבא שלי, אחיטוב בן ה־83, עובד ברפת המשפחתית כל חייו, ואני הצטרפתי כדור שלישי בעסק אחרי שלמדתי הנדסאות רכב במכללת רופין. עובדים כאן עוד שישה תאילנדים ובחור ישראלי שאחראי על נושא בריאות העדר. באר טוביה הוא המושב שמספק הכי הרבה חלב בישראל, ואנחנו נחשבים לרפת מושבית גדולה עם מכסה שנתית של כארבעה מיליון ליטר.
"מאז ימי הקמת הרפת מכרנו את החלב לתנובה, אך לפני כשנתיים עשינו מהלך חריג ועברנו לעבוד עם מחלבת גד. חג השבועות מגיע בעונת האביב, כשיש הרבה מאוד חלב, כי הפרות באופן טבעי אמורות להמליט בתקופה זו, כשיש הרבה ירק בשדות כדי לאכול וגם להניק את הוולדות שלהן. בקטע הזה, אני עובד מול המחלבות שנערכות לקראת החג ויודעות איזה גבינות ומוצרים נוספים הולכים טוב בתקופה הזו. אין לי מושג אם בגלל זה הוחלט ששבועות הוא חג החלב, או שאולי זה חיבור שבכלל המציאו המחלבות.
"התקופה הנוכחית מאופיינת בעליות מחירים של חומרי הגלם, ההובלה, האנרגיה ועוד, אשר חולשות על כלל הענפים במשק. לכן בתקופה זאת עסקים נדרשים לבחון מחדש את תמחור מוצריהם תוך התחשבות בכלל המשתנים הקשורים לייצור, שיווק והפצת המוצרים. מומלץ גם לנצל את בחינת התמחור לצורך הגדרת תוכנית שיווקית של מוצרי העסק - אפיון המתחרים בשוק, יתרונות של המוצרים של העסק, ייחודיות ובידול - תוך כדי חדירה ללקוחות נוספים לצורך הגדלת ההכנסות והרווחיות בעסק.