הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות, התאחדות הקבלנים בוני הארץ והתאחדות קבלני השיפוצים בראשות ערן סיב חתמו היום (ראשון) על הסכם קיבוצי כללי שמטרתו שיפור תנאי העובדים בענף הבנייה והעלאת שכרם, לצד הרחבת המחויבות של המעסיקים בענף לשמירת הבטיחות בעבודה. תוקף ההסכם, שמהווה תוספת ועדכון להסכם הקיבוצי משנת 2015, הוא לחמש שנים, בכפוף למתן צו הרחבה על ידי הממשלה.

בענף הבנייה והתשתיות מועסקים כ-340 אלף עובדים, מהם כרבע מיליון ישראלים. ההסכם כולל עדכון של שכר העובדים לשכר מינימום ענפי משופר ביחס לשכר המינימום במשק, מעבר אוטומטי בין דרגות השכר, עידוד הכשרות מקצועיות והכשרות בטיחות לעובדים, ושיפור זכויות העובדים בנושאים נוספים. כמו כן, עקב המחסור הגדול במנהלי עבודה בענף הבנייה, הוסכם על העלאת שכרם באופן ניכר, בין היתר כדי לעודד מנהלים ותיקים ומנוסים להישאר בענף. 

בהסכם נקבע גם כי המעסיקים בענף יגדילו את ההשקעה בשמירה על הבטיחות ויחויבו לשלוח את העובדים להשתלמות בבטיחות מעשית, במסגרתה יעברו העובדים הדרכת עבודה בגובה והדרכות בנושאים נוספים הנוגעים לחובת הזהירות באתר. ההדרכות יועברו במגוון שפות. במקביל, עודכן הסכם הבטיחות שנחתם בשנת 2018 באופן שיקל על יישומו. 

הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה, שמשותפת להסתדרות ולהתאחדות הקבלנים, פועלת בשנים האחרונות לצמצום התאונות בענף ומרכזת הדרכות ותוכניות הכשרה מגוונות לתחומי הבטיחות בעבודה. בהמשך מתוכננת הקמת אקדמיה למקצועות הבנייה, שתכשיר את הדור הבא של העובדים והמנהלים בענף.

החתימה על ההסכם הקיבוצי  (צילום: דוברות ההסתדרות)
החתימה על ההסכם הקיבוצי (צילום: דוברות ההסתדרות)

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר כי "עשרות פועלים בישראל מקפחים את חייהם מדי שנה בענף הבנייה בגלל בעיות בטיחות חמורות. אסור לנו להתרגל למציאות שבה אדם יוצא לעבודה ולא יודע אם יחזור למשפחתו בשלום. אני מברך על ההסכם שגם דואג לבטיחות בענף וגם משפר את תנאי העובדים ושכרם. כולי תקווה שמכאן אנחנו יוצאים לדרך חדשה שתביא להצלת חיים בענף הבנייה. אני מודה ליצחק מויאל, לחברי ראול סרוגו על השותפות לדרך, להתאחדות קבלני השיפוצים ולכל מי שהיה מעורב בחתימת ההסכם החשוב הזה. נמשיך ונפעל למען העובדים בכל ענפי המשק".

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "אנחנו גאים מאוד בתוספת להסכם. ענף הבנייה והתשתיות הוא הקטר של המשק. זהו עוד כלי חשוב להרחבת השורות בענף ולגיוס ישראלים רבים שיוכלו לתרום להמשך צמיחתו. התנאים לעובדי הענף הם מהטובים במשק והוא פותח בפני מי שעובד בו או יצטרף אליו אופק תעסוקתי וניהולי שבו השמיים הם הגבול. עובדי הענף יקרים לנו, הם שותפים שלנו יום יום לבניית מדינת ישראל ולהצעדתה קדימה. אנו מודים לשותפים להסכם, ליו"ר ועדת העבודה של ההתאחדות עמית גוטליב וצוותו, וקוראים למדינה להמשיך ולפעול יחד איתנו להשלמת המחסור שיש בכוח האדם בענף שלנו לטובת המשך בניית המדינה והשלמת הביקוש הגבוה שיש בשוק הדיור".

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות, יצחק מויאל, אמר כי "אחרי מו״מ מפרך שהיו בו עליות וירידות, הגענו להסכם שמביא בשורה, מעלה את השכר לכל עובדי הענף ומעניק להם תנאי העסקה טובים וראויים. שכר המינימום הענפי יעלה בתקופת ההסכם עד ל-6,300 שקל בחודש, ובכך יהיה שכר המינימום הגבוה במשק. עוד כולל ההסכם קידום אוטומטי בדרגות השכר לעובדים ותמרוץ עובדים ומעסיקים להפנות עובדים לקורסי הכשרה מקצועית באמצעות הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה.

כן תינתן תוספת שכר לשעת עבודה של מנופאים ומנהלי עבודה יהיו זכאים לתוספת שכר משמעותית מאוד של כמעט 50%. הוסכם גם על שיפור משמעותי לשכר עובדי השיפוצים. ההסכם מהווה בשורה עצומה לענף, שהוא הקטר הכלכלי של המשק והעובדים בענף ראויים לכך. אני מודה לארנון בר-דוד שעמד לצידי ונתן לי גיבוי בכל תקופת המו״מ הקשה. תודה גם לצוות באיגוד ובהסתדרות ומילה טובה להתאחדות הקבלנים בראשות ראול סרוגו שהבינה את צורך השעה".