שוק המניות הגיב אתמול בירידות שערים חדות, שניתן להגדירן כ"מיני־מפולת", לירידות השערים בוול סטריט אשר נרשמו בסוף השבוע בארה"ב. ירידות המדדים המובילים, ובהם נאסד"ק, נגרמו בשל הזינוק באינפלציה. יש חשש שהנגיד האמריקאי יעלה את הריבית בהחלטה שתתקבל מחרתיים ב־0.75% לשנה.

כל זה מעיד על כך שהמשק האמריקאי עלול להיקלע למיתון ובעקבותיו השווקים בעולם, וגם הכלכלה הישראלית. על רקע זה המדדים המובילים בבורסת תל אביב ירדו אתמול ביותר מ־3.5%. בעקבות כך מחק אתמול שוק המניות הישראלי כ־36 מיליארד שקל משוויו. בלטו במיוחד הירידות במניות הנדל"ן וכן במניות הבנקים, הנחשבים ל"סולידיים", אך משקפים את פני המשק. גם שוק איגרות החוב ספג ירידות שערים.

איגרות החוב לתקופות של עשר שנים ומעלה נסחרו בתשואות של 3% ומעלה. לפני שנה בלבד עמדו תשואות איגרות החוב הממשלתיות על כמחצית האחוז. שחיקת הנכסים הפיננסיים תשפיע לרעה, כמובן, גם על שוויים של אפיקי החיסכון ארוכי הטווח, ובראשם קרנות ההשתלמות, קופות הגמל וקרנות הפנסיה. בחמשת החודשים הראשונים של 2022 נרשמו בקופות תשואות שליליות של כ־5%.

עיני המשקיעים נשואות כעת למדד חודש מאי שיפורסם מחרתיים (במקביל להחלטת הריבית בארה"ב). ההנחה היא שריבית בנק ישראל תעלה בכל מקרה בשיעור של 0.25%־0.5%. מדד מאי עלול להיות גבוה מהצפוי (0.8%). כיצד יגיבו הכלכלנים בשוק ההון לאירועים האחרונים? הכלכלן הראשי של בנק לאומי ד"ר גיל בפמן מעריך שבעקבות האינפלציה בארה"ב, שהגיעה ל־8.6% לשנה, יעלה הפד האמריקאי השבוע את הריבית בלא פחות מ־0.75% לשנה. עקב כך צפויה עלייה דומה גם בישראל.

עם זאת, להערכתו, האינפלציה תתחיל להתמתן לקראת תחילת 2023. כלכלן השווקים של בנק מזרחי טפחות יוני פנינג העריך שריבית בנק ישראל תעלה בתחילת יולי ב־0.25% בלבד. הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות גיא בית־אור מעריך שבגלל האינפלציה והחשש מהאטה כלכלית יעלה הנגיד האמריקאי השבוע את הריבית ב־0.75% לשנה, ונגיד בנק ישראל יעלה את הריבית ב־0.5%.