200 מלכ"רים ועמותות נוספות, שרשות המסים המליצה להעניק להם הקלות מס בהתאם לסעיף 46 לפקודה, תקועות בוועדת הכספים בגלל הפוליטיקה – וממתינות לאישור לזכאותן. כך אומרת ל"מעריב" רו"ח דפנה רביד ברזילי, סגנית נשיא לשכת רואי החשבון ויו"ר ועדת המלכ"רים.

ביום ראשון בשבוע הבא ייפתח כנס העמותות בהובלת נשיא לשכת רואי החשבון חן שרייבר. ברזילי אומרת כי ב־1 ביוני 2022 התכנסה ועדת הכספים לדיון בנושא שינוי חקיקה בעניין סעיף 46 ,אולם הדיון לא הושלם. לדבריה, במקרה זה חייבים לאפשר לעמותות להמשיך לפעול לפי החוק הקיים.

היא קוראת לכנס בהקדם את הוועדה, ומזהירה כי היעדר אישור מונע את יכולתן של העמותות לגייס תרומות ואת פעילותן בתחומי הרווחה, החינוך והבריאות: "בעת הזו קיים חשש אמיתי שהמצב הפוליטי יביא לדחיית האישור לעמותות ולפגיעה בנזקקים". לפי נתוניה, היקף פעילות העמותות הסתכם ב־2020 ביותר מ־100 מיליארד שקל. למרות זאת, משאבי המדינה מופנים לבקרה ולא לשיח אסטרטגי של איך מייצרים צמיחה במגזר ההתנדבות. "הבקרה נעשית מתוך חשש מתמיד של 'איך יסדרו אותי', ולא מתוך ראייה של איך המדינה יכולה לסייע לעמותות לטפל בכמה שיותר נזקקים", אומרת סגנית יו"ר הלשכה.

"במקום לבדוק ולחשוב שכולם רוצים לגנוב למרות שאולי בשוליים ייפלו כמה סוררים, המדינה חייבת לתחזק את העמותות בהשקעה בתשתיות ובטכנולוגיה ולאפשר לקזז מע"מ בתרומות בעסקאות ארוכות טווח". עוד היא אומרת שבפעילות עסקית של עמותות באמצעות חברות בת קיימת תקלת מס שבגללה הן חייבות לשלם מס של %25 על הדיבידנד, ואותה חייבים לפתור.