על רקע משבר התיירות שרק ממשיך להסלים, ממשלת ישראל החליטה לאשר תוספת של 2,000 עובדים זרים לענף המלונאות. למרות זאת, נראה כי עדיין קיים מחסור אדיר בעובדים בתחום. ליאת רון ואריה מליניאק דנו על כך היום (ראשון), בתוכנית "איפה הכסף?" ב־103fm, עם חן מיכאלי, סמנכ"ל משאבי אנוש ברשת מלונות 'דן', אשר סיפר על המצוקה הגדולה של המעסיקים והביע את דעתו על תופעה המדאיגה. 

בפתח השיחה, התייחס מיכאלי למצוקה במציאת עובדים בתחום: "האמת היא שאנחנו חווים את העניין הזה עוד טרום הקורונה, וכמה שנים טובות. משהו כמו 15-10 שנים אחורה הלך ונעשה יותר קשה בענף שלנו בכלל, בדגש על מחלקות הניקיון לסוגם ומה שאנחנו קוראים תחזוקת מטבח. כל הפעולות שעשינו שכללו בעיקר ירידי תעסוקה וכללו וכוללים גם היום תיקון תעריפים כלפי מעלה, אם בעבר נהגנו לעבוד בענף שלנו ככל בשכר מינימום אנחנו היום כבר ב־30 אחוזים מעבר לזה ומענה אין. הצלחנו לשכנע את קובעי המדיניות שבהינתן תמונת המצב הזו ועל מנת לסייע לנו לשמר את רמת השירות הסבירה אין מנוס מאשר למקצועות האלו ורק להם להעסיק עובדים זרים".

עוד אמר: "יש היום שלושה מקורות לעניין הזה, יש עובדים ירדנים שעובדים באילת וחוצים את הגבול על בסיס יומיומי, בתקופת הקורונה אירחנו אותם במתקנים מלונאים באילת, אבל עכשיו הם ימשיכו ויחצו כל ים את הגבול בעשר בערב לירדן. זה מגזר אחד שנותן מענה טוב למלונאות באילת. המגזר השני זה חדרניות מהפיליפינים שהתחילו להגיע בחודש האחרון ונותנות מענה לנושא ניקיון החדרים בשאר אזורי הארץ חוץ מאילת.



מיכאלי הסביר כי "באילת הפתרון של הירדנים נותן מענה מספק ולכן המדינה החליטה, ובצדק, ירדנים באילת ופיליפינים והקבוצה השלישית, עובדים פלסטינים שקיבלו אישורים של השב"כ, נותנים לנו את העזרה מקו ים המלח וצפונה".

לאור אמירותיו, אמרה רון: "בוא נקרא לילד בשמו, אתם רוצים שאנשים יעבדו בשביל גרושים בעבודות שלא ממש כייף לעבוד בהם". מיכאלי הגיב: "אנחנו לא משלמים הרבה יותר גם לפקידי קבלה, קציני ביטחון וטבחים, ובכל זאת במחלקות האלו אנחנו מצליחים לגייס ולשמר, והמחלקות המלונאיות שיש בהן סוג של הילה שם מצבינו יותר נוח ויותר קל. לראיה, גם כשאנחנו מעלים את התעריפים מעל שכר המינימום אנחנו לא רואים היענות. המסקנה שלדעתי אין עליה ויכוח היא שכוח העבודה בגדול נמנע מתעסוקה בתפקידים האלה והמעטים שכן מוכנים לעשות את זה להערכתי מעדיפים לעשות את זה במשקי בית, גם בתעריף יותר גבוה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm