חודשי הקיץ הם אולי התקופה הכי כיפית בשנה, אבל גם הכי עמוסה כלכלית. הקיץ הזה עומד להיות יקר במיוחד, ובמקביל להוצאות על חופשות, קייטנות והופעות, יש לשים לב גם לכסף שלנו במסלולי החסכונות, הפנסיות והביטוחים. קבלו כמה טיפים ששווים זהב. וכסף.

שימו לב לפנסיה ובדקו את הדוח השנתי: "אנשים צוברים בפנסיה מאות אלפי שקלים לאורך השנים, וגם שברירי אחוזים בדמי הניהול בקרנות הללו יכולים לאורך זמן להצטבר להמון כסף", מסביר רן קלי, יו"ר קבוצת קלי, מנהלת ההסדרים הפנסיוניים והפיננסיים הבלתי תלויה הגדולה בישראל. לדבריו, יש דרכים לא מעטות לחסוך, והשלב הראשון הוא לבדוק את הדוח השנתי, הכולל לא רק את דמי הניהול שאנו משלמים, אלא גם את דמי הניהול הממוצעים שמשלמים כל העמיתים בקופה.

אל תחששו להתמקח: "ראשית, בדקו אפשרות לדמי ניהול מופחתים ממקום העבודה", מציע קלי. "רוב מקומות העבודה פועלים להשיג לעובדים הטבות בדמי הניהול, וכדאי להתעניין אם אתם זכאים. אם לא, תמיד כדאי לבקש הטבה מהקופה, דרך הסוכן או ישירות. כשהגופים המוסדיים חוששים שלקוח עלול לנטוש אותם, הם פועלים לשמר אותו ואפשר לזכות להנחה".

פנסיה היא לא רק דמי ניהול: קלי ממליץ לשים לב לתשואות שמניבה הקופה שלכם. "דמי ניהול הם לא חזות הכל", הוא מדגיש. "חשוב להסתכל על התשואה שמנהל ההשקעות או הקופה הניבו. לעתים, דווקא בתי השקעות עם תשואות מדשדשות נוטים לתת הנחות משמעותיות בדמי הניהול כדי לשמר לקוחות. לצרכן חשובה התשואה נטו, בניכוי דמי הניהול, וחשוב להסתכל גם על איכות ניהול ההשקעות בקופה".

הימנעו מכפל ביטוחים: "אחת ה'מחלות' של תחום ביטוחי הבריאות היא כפל ביטוחים - גם דרך קופת החולים, גם במקום העבודה, גם תוכניות פרטיות. הרפורמה החדשה של רשות שוק ההון מצמצמת את התופעה, ועדיין מומלץ לערוך אחת לזמן מה מיפוי של כל הביטוחים הרפואיים עם איש מקצוע, כדי לוודא שהכיסוי הולם את הצרכים המשתנים ושאין כפל ביטוחים", מייעץ קלי.

על הרפורמה בביטוח החיים שמעתם? כדאי לבדוק אם אתם נהנים מהרפורמה שהחלה ב־2019, ושהביאה להוזלה של ביטוחי החיים. "התעריפים הנמוכים יותר ניתנים רק למי שמצטרף לתוכנית חדשה ולא חלים אוטומטית על מי שיש לו ביטוח חיים מלפני 2019, כך שבעלי תוכניות ותיקות יכולים להוזיל את הביטוח אם יצטרפו לתוכנית חדשה", אומר קלי.

עם זאת, ההמלצה לא מתאימה לכולם: "הצטרפות לתוכנית חדשה כפופה לחיתום רפואי חדש. לכן אם למישהו יש בעיה רפואית שעלולה לגרום לו להידחות על ידי חברת הביטוח, כנראה הוא לא יוכל להחליף תוכנית ותיקה בחדשה".

שימו לב להנחות עם תאריך תפוגה: חברות הביטוח נוהגות להעניק מבצעים והנחות, אפילו של עשרות אחוזים, אבל כאלה שקצובות בזמן. "נכון לעשות חישוב כלכלי שמסתכל על המחיר המצטבר של הביטוח על פני כל תקופת הביטוח, ולאו דווקא בתקופת המבצע", אומר קלי. "תיאורטית אפשר גם להחליף תוכנית כדי לקבל מבצע חדש, אבל זה כרוך בחיתום חדש".