"אני משוכנע שהמחירים יירדו בזכות הרפורמות שעשינו, וגם ההכנסה הפנויה תעלה. הגענו לצומת שבו אנחנו רואים כלכלה בוגרת שיכולה להרשות לעצמה לטפל בבעיות מבניות. הסרת החסמים תביא לשינוי, והמחירים יירדו - אף על פי שזה לוקח זמן". כך אמר ל"מעריב" מנכ"ל משרד הכלכלה ד"ר רון מלכא.

לדבריו, "כל ממשלה שתכונן לאחר הבחירות תאמץ את התוכניות שבנינו במסגרת מהלך אסטרטגי עמוק שבוצע, בהובלת שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי, ואשר אמור להצעיד קדימה את כלכלת ישראל ובפרט לטפל ביוקר המחיה".

מלכא הוסיף: "זה נכון שקיבלתי את הכבוד המפוקפק להיות הנציג של אחת המדינות היקרות בעולם, כשתל אביב הפכה לעיר היקרה בעולם לפי דירוג אקונומיסט לפני כמה חודשים. אני שואל איך ייתכן ששני בני זוג נורמטיביים לא מצליחים לגמור את החודש למרות העלייה בהכנסה פנויה? כי אם המחירים גבוהים, לא מעניין אותי אם השכר שלי יותר גבוה. ועדיין, מה שעשינו זה לא פחות מפלא. כשהייתי שגריר ישראל בהודו, שהיא חמישית מאוכלוסיית העולם, קיבלו אותי כנציג המג'יק בכל מקום בכפיים ובתופים".

לדבריו, "הרגל המשלימה היא הסרת חסמים ועכבות שגרמו למחירים להיות גבוהים, ואת זה כבר עשינו. המדובר בבעיות מבניות שחנקו את התחרות. בגלל הרצון להגן על התעשייה והחקלאות, הטילו חסמים עקיפים, כמו מסי קניה, תקנים ייחודיים ועוד, שנועדו להגן, אבל יצרו הרבה עיוותים".

מנכ"ל משרד הכלכלה מתוסכל מכך שהרפורמות עדין לא באות לידי ביטוי בשטח: "אנחנו נלחמים בביורוקרטיה, ומי שנהנה מהמצב המעוות הזה של המחירים הם מונופולים, שיש להם כוח פוליטי ויכולת להשפיע, לעכב ולדחות. אבל אין לי פריבילגיה להיות מתוסכל".

הוא הוסיף: "רשת קרפור נכנסה לישראל בסיוע שלנו כשניהלנו מולה מגעים חסויים. אבל זו רק תחילת הדרך וסנונית ראשונה. היא נכנסה בנעליים של יינות ביתן, אבל אנחנו רוצים שיגבירו תחרות באופן עצמאי, ולא דרך רשת אחרת. יש באירופה ובארה"ב רשתות קמעונאות נוספות המעוניינות להיכנס, שלא אציין את שמן".

הראיון המלא מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"