משרדי האוצר והחקלאות החליטו לבטל את המכס על בשר טרי מצונן, כך נודע היום (ראשון) ל"מעריב". על פי ההערכות מדובר בחיסכון ממוצע של בין ארבעה לחמישה שקלים לקילוגרם.

לפני שבוע הודיעו המשרדים כי הם השיגו הסכם כולל חדש עם החקלאים, בתום מאבק של למעלה משנה. במסגרת ההסכם תוגדל התמיכה הישירה, יורדו המכסים על מגוון פירות וירקות, תבוטל האגרה השנתית על העסקת עובדים זרים בחקלאות ותופחת אגרת הבקשה לעובד.

עוד סוכם, כי יקבע מנגנון שמחייב את המדינה לשפות ולפצות את החקלאים במידה ותהיה עליה במחירי המים. בנוסף המדינה תפעל להשלמת הליכי החקיקה לסימון ארץ המקור במוצרי חקלאות ולמנוע את הניסיון לשנות את כללי הגנת הצומח ולהגן מכניסת מזיקים ווירוסים לחקלאות ישראל. 

כמו כן נקבע תקצוב של כ-600 מיליון ש"ח למחקר ולפיתוח בענפים בחלוקה שווה על פני השנים 2022 -2026, השקעות הון בענפי הצומח, הקמת מתקנים אגרו-וולטאיים והגדלה של היצע הקרקעות לפרויקטים סולריים בשטחים חקלאיים תוך מתן תמורה הולמת לחקלאים והבטחת המשך הפעילות החקלאית. ההסכם צפוי להיות מאושר כפוף לאישור הנהלת התאחדות חקלאי ישראל. 

שר החקלאות והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, עודד פורר, מסר: "כולם הבינו שהם חייבים להכנס מתחת לאלונקה במאבק ביוקר המחייה. חברי הכנסת יחזרו בהם מהבקש לבטל הורדת המכסים, החקלאות תזכה בתמיכה משמעותית לעידוד השקעות הון, חדשנות ומו"פ ואזרחי ישראל יזכו בתוצרת חקלאית מגוונת, זולה יותר ולאורך כל השנה".

שר האוצר, אביגדור ליברמן, הוסיף: "מורידים מכסים, משקיעים בחקלאות הישראלית, מעלים את המגוון ומורידים מחירים. רק ככה עושים מהפכה".

ח"כ רם שפע כתב: "הבטחנו להגן על החקלאות ולדאוג לצרכנים והיום קיימנו- הבאנו הסכם היסטורי לחקלאות ולצרכנים בישראל. זה היה מאבק ארוך ומייגע, אבל לרגע לא התאיישתי והאמנתי שנצליח. תודה לכל השותפים לדרך ולמאבק ליו״ר מפלגת העבודה וחברי הסיעה שתמכו וגיבו לאורך כל הדרך.  

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח, אמר: ״לאחר שנה של מאבק עיקש על עתידה של החקלאות הישראלית והמשק המשפחתי הגענו לחתימה על הסכם עם המדינה. בהסכם עמדנו במרבית היעדים שהוצבו על ידנו בתחילת המאבק".

"הגדלנו משמעותית את היקף התמיכה הישירה לחקלאים, הורדנו את עלויות העובדים, יינתן פיצוי במקרה של עליית מחירי המים, מנענו פגיעה בהגנת הצומח ויצרנו הגנה מוגברת לגידולים אסטרטגים לבטחון המזון ולאזורי הפריפריה. נמשיך גם בממשלה הבאה לחזק את החקלאות הישראלית והייצור המקומי למען החקלאים והצרכנים. אין למדינה השקעה טובה יותר מאשר השקעה בחקלאות שלה״, הוסיף.