ישראל מתייקרת: בשבועות האחרונים אזרחי ישראל היו עדים לעליית מחירים במגוון רחב של מוצרי צריכה, החל מהביצים ועד מחירי הדלק ששברו שיאים. היום (שני) הודיעה רשות החשמל כי גם מחיר החשמל צפוי לעלות. על פי ההודעה, החל מחודש אוגוסט הקרוב מחיר החשמל לצרכן יעלה ב-9.6%. זאת, על רקע משבר האנרגיה העולמי ובעקבות העלייה המתמשכת של מחירי הפחם ושל מדדים נוספים.

רשות החשמל מסרה כי במחצית השנייה של שנת 2021 החל משבר אנרגיה עולמי אשר השפיע באופן משמעותי על מחירי כל סוגי הדלקים, אשר הוחרף עקב הפלישה הרוסית לאוקראינה. כתוצאה מכך, מחירי האנרגיה והחשמל במדינות רבות בעולם עלו משמעותית. בחודשים האחרונים המשיכו לעלות בחדות מחירי הפחם בשיעור של למעלה מ-140%, ביחס למחיר עליו התבסס עדכון התעריף בתחילת השנה. זאת, כאשר שהפחם מהווה 20 אחוזים ממקורות החשמל של ישראל. הרשות הוסיפה כי מדדים נוספים המשפיעים על העלות עלו, בפרט שער החליפין שעלה בשיעור של כ-12%, ומדד המחירים לצרכן שעלה בשיעור של 3%.

עמודי חשמל (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
עמודי חשמל (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

כמו כן, רשות החשמל הדגישה כי נכון לתחילת חודש יולי, הגיעה עליית המדדים והמחירים לגובה של כ-20%, מהעלות שלקחה בחשבון בתחילת השנה. על כן, נוצר צורך להדכן את התעריף לצרכן כבר באמצע השנה, על מנת לוודא שלא נוצר פער משמעותי בין התעריף לעלויות בפועל. בתוך כך, מחיר האנרגיה לצרכן ביתי יעמוד על 54.49 אגורות לקוט"ש.

חבר הכנסת אורי מקלב הגיב בחריפות להודעה, ואמר: "במקום מחאה חברתית מול גל עליית המחירים הציבור יצא לקלפי. בכל יום אנחנו קמים לגזירות כלכליות חדשות. בדלק, בדיור, בבריאות, בלחם ובחלב וכעת גם בחשמל. הייתה צריכה להיות מחאה ציבורית, - במקום לצאת לרחובות הציבור יצא לקלפי. המגמה הכללית של עליית המחירים היא תוצאה ישירה של כשלונו הקולוסאלי של שר האוצר ליברמן. מכלכלה משגשגת הם הפכו את ישראל למקום כושל ויקר, - זו ממשלה כושלת ושר אוצר הכושל ביותר בתולדות ישראל".

גל ההתייקרויות נמשך
לצד העלייה במחירי החשמל, בשבוע האחרון חלה עלייה נוספת במחירי המזון והדלק. משרד החקלאות הודיע ביום חמישי האחרון כי מחירי הביצים שבפיקוח יעלו בממוצע ב-6.5%, כך שמחיר אריזה של 12 ביצים (L) תעלה ב-0.75 שקלים. במשרד החקלאות ופיתוח הכפר מבהירים כי העלייה המתונה במחיר הביצים כעת הינה חלק ממהלך רוחבי שמוביל המשרד בענף ההטלה, במסגרתו התקבלו לאחרונה שורת הסכמות עם מגדלי המטילות. 

בנוסף, בסוף חודש יוני חלה עלייה גם במחירי הדלק, כאשר המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן לא יעלה על 8.08 שקלים. מדובר בעלייה של 36 אגורות מחודש קודם. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר (ללא מע"מ), ללא שינוי מחודש קודם.