שער החליפין של היורו ושל הדולר התקרב אתמול לשוויון על רקע השינויים בשווקים הפיננסיים הבינלאומיים. הדולר נסחר אתמול במחיר של 3.484 שקלים והיורו נסחר במחיר של 3.497 שקלים. להיחלשות היורו יש מספר סיבות, שעיקרן החששות מתוצאות משבר האנרגיה.

החשש העיקרי הוא להאטה מתמשכת, אך למרות זאת הבנקים המרכזיים באירופה אינם נוקטים מדיניות מוניטרית נחרצת באמצעות העלאת הריבית. מאידך, האמון בדולר ראוי לציון, בין השאר על רקע הריבית הגבוהה. היורו כבר נחלש מתחילת השנה בכ־10% והוא פוגע ביצוא לגוש היורו. היקף היצוא הסתכם ב־2021 ב־135 מיליארד דולר והוא במגמת עלייה. 39% מהיצוא הוא למדינות הגוש האירופי ו־33% לשוק האמריקאי. יתרת היצוא היא בעיקר למדינות אסיה והמזרח.

היחלשות היורו פוגעת ביצואנים לאירופה אך מיטיבה עם היצואנים לארה"ב. היא גם פוגעת במקבלי השילומים מגרמניה. מדובר במאות מיליוני יורו שזורמים לחשבונות הבנק שלהם ובדרך כלל מומרים לשקלים. כאמור, התמורה בשקלים נמוכה כיום ב־10% לעומת תחילת 2022. מאידך, המרוויחים העיקריים מהיחלשות היורו הם יבואני המכוניות ומוצרי החשמל והאלקטרוניקה מגוש זה. הם נהנים מרמת מחירים נמוכה יותר, אך למרות זאת הצרכן הישראלי עדיין לא מרגיש את זה בכיס.

היחלשות היורו גם מגדילה את כדאיות התיירות למדינות אירופה. העובדה שהמחיר נקוב ביורו מפחית את מחירי הטיסות, בתי המלון והשכרת הרכב. הנהנים מכך הם בין השאר אלה המפליגים לאיי יוון בהפלגות נופש, שם הם נדרשים לשלם ביורו.

הדולר מתחזק לא רק לעומת השקל, אלא גם לעומת המטבעות האחרים בעולם. בבנק ישראל לא מוטרדים בשלב זה מהמגמות בשוקי המטבע. הנגיד פרופ' אמיר ירון מעדיף להתייחס לסוגיית שער החליפין של השקל במונחי סל המטבעות. מדד המחירים לצרכן בארה"ב יתפרסם היום, ובמקביל נגיד הבנק האמריקאי יערוך מסיבת עיתונאים ובה תוצג קריאת כיוון בנוגע למדיניות הריבית.

אם הריבית תעלה, סביר שגם נגיד בנק ישראל יעלה את הריבית בהחלטה הקרובה. מדד המחירים לצרכן ומדד מחירי הדירות יפורסמו בישראל ביום שישי בצהריים.