שר החקלאות, עודד פורר, התראיין היום (שני) בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והתייחס לסוגיית הסרת הפיקוח הצפויה במחירי הלחם והסביר אילו צעדים לדעתו ניתן לעשות כדי למנוע את הסרת הפיקוח.

"בענף המזון יש כשל שוק, תמיד מסתכלים על הממוצע, הרבה פעמים הסכומים שיוצאים דווקא במשפחות שנמצאות בעשירונים התחתונים גבוהים יותר", אמר השר פורר בפתח הריאיון, "הטיפול שאנחנו עושים בנושא של יוקר המחייה באמת עובד בפריזמות אחרות של הכנסה, אנחנו מטפלים בזה גם בפריזמה של הגדלת ההכנסה של אותן משפחות".

"כשאני מסתכל על ההתייקרויות בישראל בשנה האחרונה לעומת העולם אנחנו רואים שהן מתונות יותר מחצי", הוסיף, "אנחנו נמצאים על כ־4.4 אחוזי אינפלציה, אנחנו נמצאים במצב טוב מהבחינה הכלכלית. עובדה שאתם מראיינים אותי בגלל מחיר הלחם, הנושא מעסיק את הציבור וזה לגיטימי כי אנחנו נמצאים בתקופה שבעולם כולו יש עליות מחירים".

עודד פורר (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
עודד פורר (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

לאחר מכן אמר שר החקלאות: "אנחנו מטפלים בהורדת מכסים על בשר, בהוזלה של שאר מוצרי יסוד וגם בכך שמחירי הדלק העלייה היה מתונה יותר ואנחנו מטפלים בהכנסה. וכן, אנחנו מטפלים גם במחירי הלחם. אנחנו מטפלים כאן בבעיות שלא טיפלו בהן למעלה מ-10 שנים. אנחנו מצליחים למתן את האירועים נוכח כל מה שקורה בעולם די בהצלחה . זאת עדיין תקופה שצריך להיות עם האצבע על הדופק".

"בפועל אנחנו נמצאים בשוק של עולם של מחירים מפוקחים, הכי פחות טוב לצרכן הישראלי, הם הופכים להיות המחירים היקרים ביותר בהשוואה לכל פרמטר בינלאומי", אמר השר פורר, "היעד שלנו צריך להיות תהליך של הוצאה מפיקוח. אתה לא מוציא מחירים מפיקוח כשבכל העולם מחירי התשומות עולים, אבל אתה כן יכול לייצר תהליך של שנה שמייצר ודאות למאפיות ששווה להן לקחת על עצמן חלק מההתייקרות בתמורה שהם יודעים שיש להם אופק".

"כשהשוק תחרותי אנחנו רואים שהמחירים זולים יותר", הוסיף, "כי מה קורה תמיד במחירים המפוקחים? במדינות שפיקחו וניהלו שוק אנחנו יודעים שהיו מחירים יקרים יותר. דווקא התחרות היא זאת שמייצרת את המחירים הזולים יותר. הממשלה צריכה להתערב כשאין תחרות, שיש אירוע שצריך לתקן כשלי שוק. הנתונים שהציגו בפנינו אומרים שיש תחרות בעולם הזה, זאת גם ההמלצה של וועדת המחירים להוציא את המחירים מפיקוח. היציאה מהפיקוח היא לא בעיתוי הנכון".

"צריך להיכנס להסכם מול המאפיות כדי לייצר תהליך שיפתח אותה לשוק הזה לתחרות בלי מעורבות ממשלתית", טען שר החקלאות, "מעורבות ממשלתית בשוק תמיד יוצרת מצב שבו האזרח משלם יותר. אני אגב עשיתי את זה בביצים וגם כאן עשינו יציאה מפיקוח ותכנון בתהליך של 10 שנים. כי כשאתה נמצא היום בשוק שכל כולו שקובעים מי יגדל, איפה וכמה אתה מייצר תהליך".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM