מבצע "עלות השחר" - היום השלישיעובדי קרן הפיצויים ביקרו בסוף השבוע באתרים שנפגעו מירי רקטות ביישובי עוטף עזה. על כך, אמיר דהן, מנהל קרן הפיצויים במסר רכוש, שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב ב-103FM .

מבצע "עלות השחר" | סיקור מיוחד:
בין ירי מאסיבי למו"מ להפסקת אש | היום שלישי למבצע
"יש פה ילדים, בטל ת'אירוע": הדרמה לפני חיסול בכיר הג'יהאד
"קצת צניעות": כתב מעריב עונה ליאיר נתניהו | האזינו
"האלים והרצחני יותר": בכיר הג'יהאד האסלאמי שחוסל
פרשן בכיר טוען: האסטרטגיה שתגרום לשקט מרצועת עזה 

בפתח השיחה, התייחס לאומדן הנזקים בעוטף עזה: "מאוד קשה להעריך כרגע, כמות הפניות שקיבלנו לא גדולה. יש לנו כרגע בערך 120 פניות שהגיעו אלינו ואנחנו מעריכים שיש הרבה תושבים שעזבו את הבתים, נזקים שמתגלים מיד אחרי הפסקת האש, זה עוד לא נגמר. כרגע לטעמי יש קרוב ל-150 נזקים, כמות לא גדולה יחסית אם אני אשווה את זה לשומר החומות ששם היה לנו כמעט אלף ביום. יש הבדלים משמעותיים".

לאחר מכן, התייחס לטענה כי ישנם תושבים שלא קיבלו פיצויים מסבבים קודמים, ואמר: "קודם כל, הסבב האחרון שנשאר פתוח הוא שומר חומות, ב-90 אחוזים מהתיקים סיימנו את הטיפול. אני לא מנסה לתרץ אבל זה היה אירוע גם מאוד אגרסיבי וגם אחרי שנתיים מאוד קשות בקורונה שהטילו על היחידה שאני מנהל לטפל במענקי הקורונה. לא כל התלונות נכונות, רובן לא. מצד אחד, גם אם לנו לקח 3 חודשים להגיש תביעה אותו אזרח שכח להגיד שלקח לו ארבעה חודשים להגיש את התביעה אז במצטבר זה אירוע מאוד ארוך, שבעה חודשים הוא לא קיבל כסף אבל זה היה אצלו ביד".

בהמשך, הסביר את מושג "הנזק העקיף". לדבריו, "זק עקיף הוא שונה מהישיר שהוא פיזי למבנה, זה אובדן ההכנסות. גם אם לא חוויתי פגיעה ישירה או נזק למבנה, לא יכולתי לפתוח את העסק ובאותו יום נוצר לי חסרון כיס. כרגע התקנות העיקריות מדברות ונותנות פתרונות לנזק העקיף רק ליישובים שנפגעים דרך קבע, יישובי עוטף עזה, יישובים שנמצאים 7 ק"מ מהגבול".

"80 ק"מ זה מצב מיוחד בעורף, אין קשר בין זה לפיצויי חוק מס רכוש. חוק מס רכוש מפצה גם ללא מצב מיוחד בעורף. מצב מיוחד נותן לשר הביטחון סמכויות אזרחיות באזור שהוחל מצב מיוחד בעורף אבל זה לא מקשר לנזק העקיף. יש בעיה שפיצויי נזק עקיף לא משולמים אוטומטית כמו הנזק הישיר וחוץ מיישובי העוטף שזכאים לנזק עקיף, יתרת הישובים, ניקח את אשקלון שחווה הרבה אזעקות, ללא התקנת תקנות הם לא יהיו זכאיים", הוסיף.

בסיום, התייחס לתשלום הרטרו, שאליו התכוון שר האוצר: "אתמול שר האוצר ההודעה שיצאה, שבוע שעבר עלתה בעיה אחת עיקרית, היו מספר יישובים שהיו נצורים בעוטף הזה. זאת אומרת שמי שגר שם ועובד מחוץ לאותו אזור לא יכל להגיע לעבודה. החוק שלנו מדבר על מצב הפוך, שהעסק נסגר ולא יכולת להגיע לעבודה ולא שמקום המגורים שלך נסגר. אתמול שר האוצר הודיע לשפחות לגבי הדבר הזה הוא יתקין תקנות וייתן להם פתרונות לגבי השכר".

"הוא אמר שלגבי יתרת הדברים, יש לנו ניסיון ממבצעים קודמים רק בואו נראה איך האירוע הזה מתקדם. עודכנו תקנות גם בהרבה תקופות שונות,  הפתרון שהוא נתן זה לגבי עובדים שלא יכלו לצאת מאותם יישובים שהיו נצורים. למיטב ידיעתי זה היו 2-3 יישובים, כל יתרת היישובים היה אפשר להגיע אליהם. על הנזק העקיף אני בטוח שהממשלה תמצא את הפתרונות", סיכם.