החל מ-1 לאוגוסט עלו תעריפי החשמל בשיעור חד של 8.6%, מה שייקר את חשבון החשמל לכול צרכני החשמל בישראל. עבור המגזר התעשייתי מדובר על התייקרות קריטית במיוחד, בטח כאשר מדובר על תהליכי ייצור הצורכים חשמל רב.

מנתוני חברת החשמל לשנת 2021 עולה כי מגזר התעשייה השתמש ב-14% מסך צריכת החשמל בישראל, ובהיקף כספי של 2.287 מיליארד שקלים. כול אחוז עלייה במחיר משמעותו תוספת של 22.87 מיליון שקלים לחשבון החשמל של המגזר התעשייתי בישראל, ובסך הכול – כמעט 200 מיליון שקלים לשנה.

אולם בזה לא באה לסיומה סאגת עליות המחיר, שכן בחורף הקרוב צפויה עלייה משמעותית נוספת במחירי החשמל. התעריף החדש שנכנס לתוקף ב-1 לאוגוסט מתמחר בפועל רק כמחצית מעליית תשומות ייצור החשמל. אלו נגרמו בעיקרן בעקבות המלחמה באוקראינה והשפעתה על עליית מחירי הפחם מכ-200 דולר לטון לכ-400 דולר לטון. ההערכות מדברות על כך שמחיר החשמל יזנק בעוד חצי שנה בשיעור 7 עד 8 אחוזים נוספים. אם כך אכן יקרה, אזי מגזר התעשייה ישלם במחצית הראשונה של 2023 כ-400 מיליון שקלים יותר ביחס לחשבון החשמל ששולם במחצית הראשונה של 2022.

תרומה לשורה התחתונה
אלא שעליות מחירי החשמל, זו שכבר התרחשה וזו שתתרחש בעתיד הקרוב, מגדילות את הכדאיות לביצוע של פרויקטי התייעלות אנרגטית במגזר התעשייתי. כך לדוגמא, עמית לנג, מנכ"ל מקורות, סיפר בפאנל תשתיות לאומיות בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ולאומי, שהתקיים ביולי, כי "נכון שעליית מחיר החשמל משפיעה על הוצאות המים – מקורות היא אחת מצרכניות החשמל הגדולות במשק. אבל מקורות יודעת להתמודד עם עליית מחיר החשמל באמצעות התייעלות אנרגטית ובהטמעת טכנולוגיות חדשות. מספיק שאנחנו עושים התייעלות של אחוזים בודדים כדי לבטל את העלייה במחיר (המים, כתוצאה מעליית מחיר החשמל)".

כך יוצא שהתייעלות אנרגטית תורמת לשורה התחתונה של הארגון התעשייתי, מאפשרת לו להימנע מהעלאת מחירי מוצריו, ובנוסף להרוויח נקודות חשובות במאבק העולמי להפחתת פליטות פחמן המתרחשת בתהליך ייצור החשמל.

ההיקש המתבקש מעליית מחירי החשמל האחרונה היא שבשנת 2022 צריך להיות מטורף כדי לא לצאת לפרויקט יסודי וסדור של ניהול צריכת החשמל. בפרט כאשר מגזר התעשייה זכאי למענקי מדינה נדיבים המיועדים לסיוע בביצוע של פרויקטים אלו, וההחזר על ההשקעה הינו מהיר.

פתרון טכנולוגי לחיסכון באנרגיה
הפלטפורמה הטכנולוגית של שניידר אלקטריק (Schneider Electric) בתחום ניהול וניטור אנרגיה נקראת EcoStruxure Power. היא מנטרת בקביעות מערכות אנרגיה וחשמל בקשת רחבה של מפעלים ומתקנים תעשייתיים, והיא ניתנת להתאמה על פי צרכי הלקוח. המערכת מאפשרת להקטין את צריכת האנרגיה בשיעור ממוצע של עד 10%, מפחיתה את עלויות האנרגיה, משפרת את הנצילות האנרגטית של המפעל, ומסייעת להתמודד עם דרישות הנוגעות לקיימות וצמצום פליטות פחמן. 

בנוסף, הפלטפורמה הטכנולוגית של שניידר אלקטריק תואמת ומאושרת ליישום על פי תקן ניהול אנרגיה ISO 50001. התקן מתאים לחברות וארגונים המעוניינים להקטין את הוצאות התפעול השוטפות, לייעל את הניצול של מקורות האנרגיה, ולנהל את צריכת האנרגיה באופן מיטבי.

לשניידר אלקטריק ניסיון של עשרות פרויקטי בניינים חכמים בישראל, ביניהם ניתן למצוא - בתי חולים, דאטה סנטרים, קמפוסים, מבני מסחר, בנייני משרדים, מפעלים, בתי מלון ועוד. כחברה בינלאומית לשניידר אלקטריק קיים גם ניסיון רחב ועשיר של עשרות אלפי מבנים בהם יושמו הטכנולוגיות שלה והפכו לחכמים, ירוקים וחסכוניים.

אודות שניידר אלקטריק
תאגיד שניידר אלקטריק ישראל (Schneider Electric) פעיל בלמעלה מ-100 מדינות. הכנסות התאגיד עומדות על למעלה מ-27 מיליארד יורו, ומספר העובדים בעולם עומד על למעלה מ-160 אלף. בליבת הפעילות של החברה נמצא המעבר לדיגיטל של תחומי ניהול האנרגיה ואוטומציה בתעשייה, תשתיות, מרכזי נתונים, בניינים ובתים. 

בסניף הישראלי של שניידר אלקטריק, בניהולו של פיליפ ברמי, עובדים כ-120 עובדים. החברה שותפה בהיבטי ניהול האנרגיה בפרויקטים לאומיים, דוגמת: שדה התעופה הבינ"ל החדש בתמנע, עיר הבה"דים שבנגב, השדה הסולארי באשלים, ועוד.