יו"ר המפלגה הכלכלית פרופ' ירון זליכה, ראש החוג לחשבונאות וניהול כספים בקריה האקדמית אונו, שוחח היום (שלישי) עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM על הנתונים הכלכליים שפורסמו אתמול, כשבין היתר, האינפלציה עלתה ל־5.2%, שיא של 14 שנה. 

נתוני מדד המחירים לצרכן מוכיח: האג'נדה הכלכלית לא נעלמה | פרשנות

היבואן צוחק, הצרכנים בוכים: כמה נשלם על אורז וטונה?

בפתח דבריו, הבהיר כי מדובר בנתונים מאוד חמורים. "צריך להבין שאינפלציה זו מחלה קשה, ובמחלה קשה צריך לדעת לטפל נכון ולא רק לשבת ולהסתכל".

"אני מאוד מוטרד כי הבחירות יהיו רק בסביבות נובמבר, וממשלה חדשה תהיה רק בסביבות חודש פברואר, וליברמן צריך להיזכר שהוא עדיין שר האוצר. הוא קיבל את האחריות, הוא לא היה צריך לקבל אותה, הוא לא ראוי לתפקיד הזה, אבל הוא קיבל אחריות וממשיך שלא לעשות שום דבר כשהמצב הולך ומחריף", תקף. 

כשנשאל האם ליברמן מבין בכלכלה, השיב בשלילה: "הוא יודע את זה. זה פשוט מאכזב כי הוא התרשל בשנה האחרונה, ויש לו עוד חצי שנה לכהונה ובחצי השנה הזו הוא חייב להילחם באינפלציה". על השאלה האם לפיד מבין בתחום, ענה בגיחוך: "מה זו תוכנית סאטירה? ברצינות נו...הוא היה אחד משרי האוצר הכי גרועים במדינת ישראל".

בהמשך, תקף את התוכנית הכלכלית של מפלגת הליכוד: "אם תיושם יוקר המחיה יקבל תאוצה, ומחירי הדיור יקבלו האצה בריבוע. מי שהעלו את מחירי הנדל"ן היו ממשלות נתניהו, אבל מה שנעשה בשנה האחרונה שם בכיס הקטן את השטויות שעשו 12 שנה קודם לכן. בשנה האחרונה עלו מחירי הדיור ב־300 אלף שקלים. מדובר בשטויות קולוסאליות".

לטענתו, מתוך 300 אלף שקלים שעלו מחירי הדיור בשנה האחרונה אולי 15 אלף שקלים נובעים מהתייקרות התשומות. "כל היתר נובע ממדיניות כושלת של הממשלה שבעיקרה האצה של העלאות מחירים".

פרופ' זליכה טען כי עלינו לעשות שורה של צעדים, ובראשיתם: "ביטול כל עליות המחירים בשנה האחרונה, ביטול הטבות המס שהם חילקו, ולהוריד מע"מ מחר בבוקר ל־15 אחוז עד שנגיע ל־12 אחוז. צריך להוריד את הנטל מהעסקים הקטנים, ככה נשחרר אותם בכדי לייצר צמיחה במשק. חייבים לבטל את כל המכסים של הייבוא".

בסיום התייחס לאפשרות שבצלאל סמוטריץ' יהיה שר האוצר בממשלה הבאה: "קיבלתי סחרחורת כשהאזנתי לפודקאסט שלו. הוא לא מבין על מה הוא מדבר, וסותר את עצמו. אם הוא יהיה שר האוצר יהיה לנו בדיוק מה שהיה כלפיד וליברמן היו שרי אוצר".

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM