בנק ישראל הודיע על הרפורמה הצרכנית להגברת שקיפות המידע ללקוחות הבנקים ולשיפור סביבת התחרות בשוק המשכנתאות. על כך, תומר ורון, חבר התאחדות יועצי ההמשכנתאות, שוחח הערב (שלישי) עם ענת דוידוב ב-103FM, והסביר כיצד הרפורמה תשפיע על נוטלי המשכנתאות ועל הזוגות הצעירים. 

בפתח דבריו, אמר ורון: "עד היום כשאנחנו באנו לבנק וביקשנו משכנתה, הבנק נתן לנו הצעה. משכנתה יש כל מיני מסלולים, וכל בנק היה נותן הצעה משלו. לא היה באמת לאדם הממוצע יכולת השוואה בין ההצעות שהוא מקבל מהבנקים. מה שקורה ממחר ברפורמה החדשה, אנחנו נלך לבנקים, אנחנו עדיין יכולים לבקש הצעה אינדיווידואלית, אבל כל בנק ייתן לנו את אותן שלוש הצעות בנוסף להצעה שביקשנו".

"משמע שלושה סלי משכנתה אחידים. לכן יש פה באמת שיפור ואנחנו נוכל להשוות. מה שיהיה שונה זה המחיר, כלומר הריביות. אנחנו נוכל באמת להשוות נטו לפי המחיר. בנק ישראל השאיר מקום, בסוף זה שלוש הצעות שבא בנק ישראל ואמר שאת אלו יתנו, אבל אם מישהו לא רוצה את ההצעה הוא יוכל לבקש הצעה ספציפית שלו. ההמלצה היא לעשות את אותה הצעה מכל הבנקים כדי לשמור על יכולת השוואה".

לדבריו, "הרפורמה היא באמת מבורכת, בנק ישראל עשה צעד חשוב. זה רק נכנס ממש לתוקף וכבר יצא לי לראות הצעות שהבנקים נתנו שיש שם 60 עמודים, אני לא מאמין שהבן אדם הממוצע יקרא 50 עמודים. אני חושב שיש שם הרבה, הכוונות טובות, יש הרבה מידע והחשש שהעודף מידע לא יביא לתוצאה הרצויה ויבלבל את הלווים. כאן צריך אולי לעשות עוד עבודת שיפור, דיוק לרפורמה, כדי לפשט אותה לשורה התחתונה". 

בסיום, אמר ורון כי "אם בנק ישראל רוצה שהתכלית של הרפורמה החשובה תתממש, הוא יצטרך לעשות עבודת דיוק כדי להנגיש את זה כמה שיותר. יש ברפורמה דברים מאוד חשובים, כל בנק יציג לנו מה יהיה סך הריביות שנשלם על המשכנתה. כל בנק יציג לפי אותם נתונים את עלות המשכנתה, יש לנו כלים להשוואה. אולי צריך עוד קצת לפשט את זה כדי שהרפורמה באמת תתרום". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm